PENGENALAN
Komputer adalah alat elektronik yang kompleks dan
mempunyai banyak kelebihan. Ia sesuai untuk dijadikan alat bagi membantu dalam
proses pengajaran dan pembelajaran kerana ia berkemampuan menerima dan
memproses data. Komputer juga membantu mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran
yang berkesan jika digunakan dengan sistematik. Pengajaran yang disertakan
dengan alat bantu mengajar terkini akan dapat menambah minat pelajar
mempelajari sesuatu bidang pelajaran.
Satu perkembangan yang amat ketara dalam dunia
masa kini ialah berlakunya ledakan teknologi maklumat. Dengan adanya kemajuan
dalam telekomunikasi, komputer yang dihubungkan dengan jaringan internet telah
membolehkan banyak maklumat diperolehi dengan cepat. Inovasi dalam teknologi
maklumat ini dapat menyebarkan segala maklumat kepada pelbagai lapisan
masyarakat.
Dewasa ini, satu alat yang lebih canggih dicipta
seiring dalam teknologi masa kini iaitu ipad. iPad merupakan sebuah produk yang
dibangunkan oleh syarikat gergasi Apple Inc. yang diterajui oleh Steve Jobs. iPad
juga digunakan sebagai platform untuk audio-visual media termasuk buku,
majalah, filem, muzik, permainan, dan kandungan web.
iPad
menggunakan rangkaian kawasan tempatan wayarles ("Wi-Fi") sambungan
untuk mengakses rangkaian kawasan setempat dan Internet. Sesetengah model
mempunyai rangkaian wayarles 3G yang
boleh menyambung ke HSPA atau EV-DO rangkaian data dan ke Internet. Peranti ini
diuruskan dan segerakkan oleh iTunes berjalan pada komputer peribadi melalui
kabel USB.
iPad direka tanpa keyboard. iPad menggunakan
skrin multi-sentuhan IPS 9.7 inci, muka depan hanya terdapat satu skrin besar
dan ’butang Home’ di bawahnya. Skrin iPad ditutupi lapisan kaca yang amat kuat
dan tahan. Terdapat 2 versi iPad iaitu versi Wi-Fi dan versi Wi-Fi + 3G (dinamakan
sebagai versi 3G). Versi Wi-Fi seberat 680g, manakala
versi 3G seberat 720g. Reka bentuk keluaran Apple selalunya mempunyai beberapa
butang di bahagian luar dan salah satu butang merupakan ‘Butang Home’. Ini
adalah butang bulat di bahagian bawah iPad dengan persegi di tengah-tengah.
Navigasi yang pada iPad dilakukan dengan isyarat sentuhan mudah, seperti menyentuh ikon untuk melancarkan aplikasi atau melayangkan jari anda ke kiri atau ke kanan di skrin untuk bergerak dari satu skrin ikon ke skrin ikon dan seterusnya. Ini isyarat yang sama boleh melakukan perkara yang berbeza berdasarkan aplikasi yang anda berada ketika itu. Sebagai contoh, sementara melayangkan jari anda di skrin ia akan menggerakkan anda dari satu skrin penuh ikon aplikasi apabila anda berada di skrin utama iPad, iaitu isyarat yang sama akan menggerakkan anda dari satu halaman lain sementara anda berada dalam keadaan aplikasi iBooks.
Di samping mengetik skrin dan menggerakkan jari anda di skrin, anda akan sesekali perlu menyentuh skrin dan tahan jari anda ke arah bawah. Sebagai contoh, apabila anda menyentuh jari anda terhadap ikon aplikasi dan menyimpan jari anda ditekan, anda akan memasuki mod yang membolehkan anda untuk menggerakkan ikon untuk bahagian lain skrin.
Apple telah mengeluarkan iPad pertama dalam April
2010, dan dijual sebanyak 3000000 unit peranti dalam masa 80 hari. Pada 2010
juga secara keseluruhannya, Apple Inc. telah menjual 14800000 unit iPads di
seluruh dunia, yang mewakili 75 peratus daripada hasil jualan Tablet PC pada
akhir tahun 2010. Dan kini iPad telah mendapat sambutan hangat dikalangan
pelajar universiti.
Justeru, Apple Inc. telah menghubungi saya untuk
membantu mereka mempromosikan iPad sebagai alat pendidikan di Open Universiti
Malaysia (OUM). Jadi sebagai ketua perunding, saya diminta mengemukakan
cadangan serta cabaran kepada mereka (Apple Inc.) ketika mempromosikan iPad ini.
CADANGAN KEPADA APPLE Inc.
- Mengadakan Hari Bersama Pelajar (OUM)
Untuk mempromosikan iPad supaya mendapat
sambutan kepada pelajar OUM khususnya, Apple Inc. perlu mewujudkan
sekurang-kurangnya satu hari iaitu hari bersama pelajar di OUM. Dengan ini,
iPad dapat sambutan di kalangan pelajar khususnya untuk tujuan pendidikan.
Apabila adanya hari seperti
ini, pihak Apple Inc. boleh menerangkan tentang penggunaan ipad kepada pelajar
dengan lebih mudah serta mendalam dan secara tidak langsung pelajar dapat
mengetahui maklumat bagaimana menggunakan iPad dan seperti yang kita sedia
maklum di mana iPad merupakan alat yang canggih menangani komputer pada masa
kini.
Ini kerana, iPad sangat
berbeza bagi pelajar dari apa yang mereka pernah gunakan sebelum kemunculan
iPad. Walaupun kita sedar selama
ini kita telah dilonggokkan dengan pelbagai kemudahan teknologi lepas seperti
telefon pintar, netbook, iPod dan PSP yang telah muncul dalam
kehidupan seharian kita, namun teknologi itu tetap terus hidup dan sentiasa
melakukan inovasi demi inovasi supaya pengguna tidak bosan dan dapat melihat
teknologi yang terbaru. Biasalah selalunya apabila muncul sesuatu yang baru,
tidak semua orang tahu cara menggunakan. Jadi dengan mewujudkan hari bersama
pelajar ini dapat juga dapat meningkatkan pengetahuan dan penjualan seterusnya
digunakan oleh para pelajar di universiti ini.
Untuk makluman pihak Apple Inc.,
pelajar-pelajar OUM juga terdiri daripada kalangan yang agak berusia. Oleh itu,
agak susah untuk memahami penggunaannya dan mengambil masa.
- Diskaun iPad Kepada Pelajar
Pihak Apple Inc. juga boleh
memberi diskaun kepada pelajar OUM khususnya bagi menggalakkan mereka supaya
berminat dan tertarik untuk menggunakan iPad serta membelinya. Harga iPad bagi
versi wifi bermula dari RM1449.99, RM1749.99 dan RM2049.99. Masing-masing
berkapasiti 16GB, 32GB dan 64GB. Sementara versi 3G pula harganya bermula dari
RM1849.99, RM2149.99 dan RM2449.99. Kapasitinya ialah 16GB, 32GB dan 64GB. Walaupun
harga kadang-kadang tidak menjadi masalah bagi sesetengah orang akan tetapi
seperti sedia maklum, tidak semua pelajar mampu untuk membeli iPad kerana
harganya yang agak mahal.
Seiring dengan kemajuan teknologi
di zaman moden dan serba canggih ini, terdapat juga pesaing yang menawarkan
harga yang lebih murah walaupun tidak setanding iPad. Dua
pesaing terbesar iPad adalah Samsung Galaxy Tab 10,1 dan Motorola Xoom. Selain daripada
dua pesaing iPad tersebut, masih ada sederet pesaing yang siap untuk mencuba menandingi
kedudukan Apple dalam penjualan gajet. Diantaranya ialah HP TouchPad, LG
Optimus Pad, BlackBerry PlayBook dan HTC Flyer. Sejak Apple memperkenalkan
produk iPadnya, ada banyak gajet yang sama seakan ipad yang kemudian turut
serta menawarkan harga murah dalam pasaran penjualan gajet mereka.
Justeru, pihak Apple Inc.
perlu bersaing untuk mendapat tempat di hati pengguna terutamanya di kalangan
pelajar bagi memenuhi pemintaan pasaran. Tidak kira di mana jua kita berada, dunia kini tidak lagi
canggung dengan apa itu teknologi. Ia seumpama dunia baru yang menjadi intipati
dalam kehidupan masyarakat di dunia ini. Tanpa mengira apa jua jenis teknologi,
ia tetap membawa satu kelebihan dalam penciptaannya yang seterusnya membawa
kemudahan dan kebaikan dalam hidup kita.
- Servis iPad
Bagi memudahkan pelajar OUM untuk menaik taraf atau membaiki iPad
jika terdapat sebarang kerosakan atau sebagainya, pihak Apple Inc. perlu
memperbanyakkan lagi servis untuk kemudahan para penggunanya.
Walaupun pihak Apple Inc. memberi jaminan antarabangsa selama satu
tahun, namun kita tidak dapat menjangka apa yang bakal berlaku pada masa
hadapan. Lagipun, iPad merupakan gajet yang baru di pasarkan kepada umum.
Setakat ini, servis Apple Inc. hanya mempunyai beberapa tempat di sekitar Lembah Klang khususnya iaitu satu di Seksyen 14, Petaling
Jaya dan satu lagi di Jalan Imbi, Kuala Lumpur dan beberapa tempat lain yang
berdekatan. Ini tidak cukup untuk menampung keperluan pengguna ipad itu
sendiri.
DUA CABARAN
Dua cabaran yang mungkin dihadapi oleh OUM dalam mempromosikan iPad sebagai salah
satu alat pendidikan ialah
dari segi kebaikkan dan kelemahan.
Dari Segi Kebaikkan
Sebelum itu, ingin saya jelaskan kebaikkan iPad terlebih dahulu. iPad mempunyai naik
dan turunnya. Ini bermaksud tahap penggunaan dan pendapat orang ramai pada
iPad. Bagi sesetengah orang ia mungkin pilihan yang lebih baik
daripada netbook walaupun
mereka masih mempunyai kelebihan mereka ke atas iPad juga.
iPad jauh lebih ringan daripada netbook lain yang berada di pasaran. Ia dicipta dan direka dengan cara yang mudah dibawa bersiar-siar, letakkan di dalam beg, atau tangan dan diberikan kepada orang lain dengan cepat dan mudah.
Ia direka
lebih pantas dan laju daripada netbook. Jika anda
perlu segera memeriksa sesuatu dengan hanya beberapa
minit, anda boleh menyelesaikan tugas dengan
menggunakan iPad berbanding dengan netbook. Inilah merupakan kelebihan iPad yang
tidak dapat ditandingi oleh mana-mana keluaran gajet. iPad mempunyai
kelebihan skrin yang boleh melintang atau menegak. Walaupun
dengan skrin bersaiz sama, anda boleh
menggunakan iPad untuk melihat sudut terbaik untuk laman
web yang tertentu atau aplikasi.
Secara keseluruhannya iPad mempunyai bateri yang baik
dimana ia dapat tahan selama 10 jam. Manakala netbook hanya dapat
bertahan selama kira-kira 3 atau 4 jam walaupun ini boleh dinaik taraf. Reka bentuk adalah satu
lagi kelebihan iPad. iPad adalah alat ringan dan lebih
fleksibel daripada gajet yang
lain. Ringan adalah sebahagian daripada
reka yang sangat unit. Apple Inc.
dalam laporan di laman webnya menyatakan bahawa iPad "lebih
kecil daripada sebuah majalah." Ia mempunyai
berat kurang daripada dua paun. Ciri-ciri yang perlu
diingatkan yang ada pada iPad ialah mempunyai ‘multi-touch
screen’ dan juga paparan LED. Skrin sesentuh iPad berkualiti
tinggi dan sukar untuk calar jika dibandingkan gajet atau netbook yang lain. Menaip dengan menggunakan skrin sesentuh tiada bezanya dengan menaip
di papan kekunci yang sebenar. Dan ia lebih mudah dikendali.
Selain
itu, iPad juga mempunyai sambungan pelan data untuk 3g dimana ia boleh
digunakan dimana-mana saja anda berada yang mempunyai liputan ‘wireless’
walaupun ketika anda sedang berjalan. Sesetengah netbook mempunyai ciri ini tetapi kebanyakan daripadanya
tidak. Dari segi kapasiti iPad pula,
Apple Inc. menawarkan kelebihan tersendiri iaitu 16GB, 32GB dan 64GB dimana ia
agak besar berbanding gajet atau netbook-netbook lain. Pelbagai aplikasi percuma dan berbayar boleh dimuat turun menerusi
AppStore. Contohnya, aplikasi berbentuk kewangan, perubatan, berita,
permainan video, utiliti, muzik, produktiviti dan sebagainya. Hingga hari ini,
terdapat lebih 65,000 aplikasi khusus untuk iPad. Anda boleh menentukan
aplikasi yang diingini berdasarkan minat dan kecenderungan sendiri.
Justeru, cabaran dari segi kebaikkan yang mungkin dihadapi oleh OUM dalam mempromosikan iPad sebagai salah
satu alat pendidikan
ialah kemudahan yang senang diperolehi dari penggunaan iPad. Contohnya, jika
anda seorang pelajar dalam bidang perubatan yang ingin mencari bahan rujukan,
anda boleh dapatkan tajuk rujukan iaitu ‘Oxford
Handbook of Clinical Specialties’ yang mana ia hanya untuk kemudahan bagi pengguna iPad. Selain itu, AudioNote membolehkan para pelajar tidak
ketinggalan ketika mencatat ceramah yang disampaikan dari pensyarah kerana
suara setiap orang akan dirakam sehingga tamat. Kelebihan lain bagi pelajar
ialah iPad ini mudah dibawa ke kuliah serta tidak membebankan ketika dibawa
bersama buku-buku rujukan lain.
Dari Segi Kelemahan
Di sini saya sebagai ketua perunding akan menerangkan sedikit sebanyak
kelemahan yang terdapat pada iPad. Bukan saya ingin mendedahkan kelemahan
produk dari Apple Inc. ini tetapi sebagai pelajar kita perlu juga untuk menilai
yang mana baik dan yang mana buruk dalam memilih gajet atau netbook yang sesuai
digunakan.
Tanpa
diketahui oleh Apple dan kepada ramai peminat iPad,
terdapat beberapa kelemahan yang ada pada
iPad. Ia menjadi salah satu daripada kebimbangan
yang terbaru kepada umum. Jika
anda merancang untuk membeli iPad, anda perlu sedar bahawa harga anda membayar untuk
itu hanya sebahagian
kecil daripada kos sebenar. Anda perlu membelanjakan
wang yang lebih pada aksesori untuk
mendapatkan iPad untuk bekerja
sebagai komputer yang sebenar. Sebagai contoh, cara iPad direka. Walaupun ia kelihatan padat dan sejuk, namun ia direka ia tidak dapat berdiri
seperti netbook ataupun laptop. iPad tidak
mempunyai banyak teknologi
komputer umum berkaitan melebihi tahap aksesori.
Umum juga mengetahui bahawa
iPad tiada ‘Multi-Tasking’. Ini bererti iPad hanya boleh
berfungsi secara “one trick at a time”. Namun harus diakui bahawa multi-tasking
masih merupakan sebuah hal yang sangat penting bagi pengguna gajet. iPad tidak
mempunyai papan kekunci fizikal seperti netbook atau
laptop. Walaupun ia adalah mustahil untuk meletakkan unit supaya berdiri dan menggunakan keyboard luar, ini adalah satu persediaan yang rumit dari mudah alih peranti. Bagi pengguna yang memilih untuk tidak menggunakan papan kekunci luar,
kemasukan teks pada iPad boleh menjadi lambat. Pada tahun
2010, PC World menulis bahawa iPad adalah mencukupi untuk
kemasukan teks ringkas tetapi lebih perlahan
dan lama daripada netbook atau laptop untuk e-mel dan posting blog.
pada dasarnya ialah seperti
tidak mempunyai USB port, tanpa fon kepala. Ia juga agak sukar untuk mengedit
dokumen-dokumen lama. Bateri tidak boleh diganti. Jika
terdapat kerosakkan pada bateri perlu tukar keseluruhannya. Kapasiti
memori tidak boleh dinaik taraf. Kebanyakan
orang perlu menggunakan
kedua-dua tangan untuk memahami iPad. Dan satu
masalah besar bagi pelajar OUM yang agak berusia adalah pengendalian iPad
kepada mereka. Hal ini kerana, aplikasi yang terdapat dalam iPad sangat
komplikasi jika dibandingan dengan pelajar remaja dimana tiada masalah dalam
mengendalikan ipad.
Jadi, cabaran
yang terbesar bagi OUM dalam mempromosikan iPad adalah masalah dalam
mengendalikan iPad bagi pelajar yang agak berusia. Kita tahu bahawa iPad hampir
sama dengan netbook mahupun laptop tetapi perbezaan yang ajak ketara ipad tidak
mempunyai ‘keyboard’ dimana ramai diantara pelajar lebih selesa menggunakan
‘keyboard’. Akan tetapi, kelemahan yang terdapat pada ipad cuma sedikit jika
dibandingkan dengan kebaikkannya.
Bagi saya yang
juga merupakan pengguna iPad, ia dapat membantu saya menyiapkan tugasan dengan
lebih cepat dan mudah. Mungkin pendapat saya ini bertentangan tetapi tiada
masalah jika kita mencuba sesuatu yang baru dalam mengejar arus teknologi
terkini.
Cabaran lain yang perlu
diambil kira adalah harga dan para pesaing. Justeru, pihak Apple Inc. perlu
mengambil serius dalam hal ini seterusnya menggalakkan para pelajar OUM untuk
menggunakan produk mereka dalam melakukan kerja mahupun tugasan yang diberikan.
KESIMPULAN
Walaupun
ipad mempunyai kebaikkan dan kelemahan tersendiri tetapi ia masih mendapat
sambutan dan mendapat tempat di hati peminat gajet. Kebaikkan mengatasi
kelemahan yang terdapat pada iPad membolehkan ia mencatat penjualan tertinggi
pada hari pertama keluarannya. Dengan iPad dan sistem operasinya, Apple berjaya
menjadikan pengalaman menggunakan komputer semakin mudah. Ianya bukan sahaja senang
digunakan, malah ia tidak memerlukan pengetahuan teknikal yang tinggi untuk
mempelajarinya.
Sebab
itulah iPad berbeza daripada produk Apple yang lain seperti MacBook, iPhone,
dan iPod yang biasanya digunakan oleh golongan remaja ke dewasa – iPad berjaya
menembusi pasaran kanak-kanak, remaja dan juga warga berumur contohnya pelajar
OUM. Namun jika anda biasa mengikuti perkembangan daripada Apple, anda sudah
tentu tahu akan polisi Apple dan App Store yang sangat ketat, dan kadang kala
menyusahkan pihak pembangun dan juga pengguna. Namun dengan bilangan aplikasi
yang terdapat pada iPad sekarang, ia masih mengungguli mana-mana pengeluar
gajet yang lain dan masih boleh membolot pasaran buat masa ini.
Justeru
dengan kelebihan yang ada dalam rekaan ipad, pihak Apple Inc. perlu merancang
promosi dengan lebih agresif lagi dengan
mewujudkan hari bersama pelajar seperti mengadakan serta mewujudkan hari
bersama pelajar OUM supaya produk mereka dapat diterima dan digunakan oleh
pelajar OUM. Selain itu, memberi diskaun kepada pelajar OUM juga merupakan
kelebihan bagi pihak Apple Inc. Dengan cara ini dapat menarik lebih ramai
pelajar untuk menggunakan iPad sebagai alat pendidikan di universiti. Apabila
iPad mendapat sambutan di kalangan pelajar, pihak Apple Inc. perlu menyediakan
lebih banyak pusat servis di Malaysia Khususnya dan seperti kita sedia maklum
alatan ganti iPad sukar untuk dicari kerana produk ini masih baru seperti
goreng pisang panas.
Dalam
mengejar kemajuan teknologi, terdapat cabaran yang akan mengganggu penjualan
iPad di OUM iaitu dari segi kebaikkan dan kelemahan. Dan ini perlu diambil
perhatian serius dalam hal ini bagi melancarkan promosi yang hendak dijalankan
di OUM.
Oleh yang demikian, dapatlah kita
simpulkan bahawa teknologi iPad masih berada dalam lingkungan barangan kategori
waiting list. Dengan erti kata lain, iPad ini merupakan suatu produk
baru yang akan membawa perubahan dalam arus teknologi telekomunikasi dan maklumat
di negara ini kerana iPad ini melalui sokongan teknologi multi-sentuhan yang
sangat mesra pengguna serta sokongan pelbagai program aplikasi, pengintegrasian
pelbagai kandungan di internet supaya pengguna dapat menggunakan internet
dengan selesa seterusnya menggunakan iPad sebagai salah satu gajet alternatif
yang sangat menarik dan memiliki gayanya yang tersendiri. Walaupun terdapat
sedikit kelemahan tetapi kelebihan dalam rekaannya mengatasi segala-galanya.
2563 Perkataan
APENDIKS
RUJUKAN
/ REFERENSI
Is
the iPad Set To Revolutionize
Education?. (n.d.). [Online].
Available:
http://www.appiction.com/iPad-set-to-revolutionize-education.
[2011, June 29].
The iPad: An Appiction Review. (n.d.). [Online].
Review. [2011, June 29].
Apple iPad: Advantages and disadvantages. (n.d.). [Online].
[2011, July 1].
Complete list of iPad advantages and
disadvantages. (n.d.).
[Online].
advantages-and-disadvantages-1270706561.html. [2011, July 1].
Advantages
and Disadvantages of Ipad. (n.d.). [Online].
disadvantages-of-ipad/. [2011, July 1].
Apple
iPad - Drawbacks & Advantages. (n.d.).
[Online].
133397.shtml. [2011, July 2].
The
Disadvantages of an iPad. (n.d.). [Online].
[2011, July 2].
No comments:
Post a Comment