1.PENGENALAN
Seperti yang kita sedia maklum, psikologi
klinikal memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian kita. Psikologi
klinikal adalah satu pendekatan yang luas untuk masalah manusia iaitu individu
dan interpersonal yang terdiri daripada penilaian, diagnosis, perundingan,
rawatan, program pembangunan, pentadbiran dan penyelidikan dengan mengambil
kira banyak kepada populasi termasuk kanak-kanak, remaja, orang dewasa, orang
tua, keluarga, kumpulan dan orang yang kurang bernasib baik. Terdapat juga pertindihan
antara beberapa bidang psikologi klinikal dan bidang-bidang profesional
psikologi lain seperti psikologi kaunseling dan neuropsikologi klinikal serta
beberapa bidang profesional di luar psikologi.
Dalam erti kata lain, psikologi klinikal
merupakan cabang psikologi yang berkaitan dengan penilaian dan rawatan penyakit
mental, tingkah laku yang tidak normal dan masalah psikiatri. Bidang ini juga mengintegrasikan
sains psikologi dengan rawatan masalah kompleks manusia selain menjadikan ia sebagai
satu pilihan kerjaya yang menarik untuk mereka yang sedang mencari bidang yang
mencabar dan bermanfaat.
Ahli psikologi Amerika yang pertama iaitu Lightner
Witmer telah memperkenalkan istilah pada tahun 1907. Witmer, yang juga
merupakan bekas pelajar Wilhelm Wundt mentakrifkan psikologi klinikal sebagai ”kajian
individu melalui pemerhatian atau eksperimen dengan tujuan untuk menggalakkan
perubahan”. Hari ini, psikologi klinikal dilihat sebagai salah satu sub-bidang
paling popular dalam psikologi.
Gambar
: Gangguan Mental Dapat Diatasi Dengan Rawatan Klinikal Psikologi
Sumber : teenmentalhealth.org
2.INTERVENSI BIOLOGIKAL
2.1.Psikofarmacoterapi (Psychopharmacotherapy)
Untuk makluman, psychopharmacotherapy
adalah penggunaan ubat-ubatan dalam rawatan gangguan psikiatri. Ubat-ubatan ini
sering juga dirujuk sebagai ubat psikoaktif atau psikotropik. Ubat-ubatan yang
digunakan dalam psychopharmacotherapy ini biasanya ubat-ubatan preskripsi. Psychopharmacotherapy
boleh digunakan secara bersendirian atau bersama-sama dengan terapi bercakap
iaitu psikoterapi (psychotherapy)
untuk membantu mengurangkan gejala ersonal keresahan, kemurungan, mania
psikosis dan lain-lain gangguan psikiatri. Ubat-ubatan psikiatri yang digunakan
dalam rawatan gangguan psikologi boleh dikategorikan dalam lima kumpulan utama
iaitu Antidepresan, Anxiolytic, Dadah antipsychotic, Antimanic dan
Psychostimulants.
2.1.1.Antidepresan
Antidepresan adalah ubat untuk rawatan kemurungan. Ia sering
digunakan untuk merawat pelbagai keadaan seperti gangguan keresahan, gangguan
kompulsif keterlaluan, gangguan makan, sakit kronik, sakit neuropathic dan
beberapa gangguan ersona pengantara seperti ersonality dan untuk berdengkur, ersonal,
gangguan hiperaktif (ADHD), penyalahgunaan dadah dan kadang-kadang insomnia
atau gangguan tidur.
Gambar
: Prozac
Sumber : media.npr.org
2.1.2.Anxiolytic
Anxiolytic juga dikenali sebagai antipanic atau antianxiety yang merupakan
adalah ubat untuk menghalang kebimbangan. Anxiolytic ialah ubat-ubatan yang
digunakan untuk merawat keresahan dan gejala berkaitan psikologi dan fizikal.
Dalam erti kata lain, anxiolytic berguna dalam rawatan gangguan keresahan. Selain
itu, reseptor beta blockers seperti propranolol dan oxprenolol boleh digunakan
untuk memerangi gejala kebimbangan walaupun tanpa anxiolytic. Dalam pada itu,
anxiolytic juga dikenali sebagai penenang kecil di mana istilah ini kurang digunakan
dalam konteks moden dan pada asalnya dari penenang utama yang juga dikenali sebagai antipsikotik
neurolepticsor.
Contoh gangguan kebimbangan biasa termasuk gangguan keresahan umum dan
gangguan phobic. Hampir 25% daripada
penduduk akan menghidapi gangguan kebimbangan pada suatu masa tertentu semasa
hayat mereka. Sehingga tahun 1990-an, ubat-ubatan ini adalah tulang belakang
rawatan pharmakologik untuk gangguan kebimbangan yang berkaitan.
Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah (DEA) mengklasifikasikan anxiolytic
sebagai bahan terkawal kerana kadang-kadang dadah ini disalahgunakan atau
digunakan untuk tujuan rekreasi dan keseronokan. Selain itu, pergantungan
fizikal terjadi apabila ubat-ubatan ini digunakan pada dos yang tinggi atau
untuk tempoh masa yang berpanjangan.
Gambar:
Contoh Ubatan Dari Anxiolytic; Xanax
Sumber : petrotech2009.org
2.1.3.Dadah Antipsychotic
Dadah antipsychotic digunakan untuk merawat keadaan kesihatan mental
seperti skizofrenia, hasutan, kebimbangan yang teruk, mania dan kelakuan ganas
atau ersonali berbahaya. Ia juga digunakan untuk merawat loya dan muntah,
tersedak yang sukar dikawal dan untuk pengurusan kesakitan serta kegelisahan
dalam penjagaan paliatif.
Antipsikotik bertindak dengan meningkatkan atau mengurangkan kesan
bahan kimia semulajadi yang dipanggil ‘neurotransmitter’
dalam otak termasuk ersonal, serotonin, noradrenalin dan asetilkolina. Neurotransmitter ini mengawal pelbagai
aspek tingkah laku termasuk mood dan emosi, kawalan tidur dan wakefulness dan kawalan makan.
Antipsychotic boleh diklasifikasikan sebagai struktur kimia malah
juga boleh dibezakan oleh farmakologi dan sifat-sifat klinikalnya.
Seperti ubat-ubatan lain, antipsikotik juga boleh menghasilkan kesan
sampingan pada sesetengah orang. Yang paling biasa termasuklah gangguan
pergerakan dalam erti kata lain sebagai kesan sampingan ‘extrapyramidal’ iaitu ‘Akathisa’ dimana ia merupakan perasaan
tidak menyenangkan seperti kegelisahan dengan pergerakan badan atau ‘Dystonia’ yang merupakan pengecutan otot
yang tidak normal, mulut kering, penglihatan kabur dan sembelit dikenali
sebagai kesan anticholinergic, pening
atau dan kehilangan berat badan.
Gambar
: Olanzapine
Sumber : allgenericdrugs.com
2.1.4.Antimanic
Ubat ini boleh merawat pesakit gangguan bipolar. Beberapa gejala
yang berkaitan termasuklah ceria yang
luar biasa, mood marah, tahap keperluan tidur menurun, suka bercakap, terganggu
dan penglibatan dalam aktiviti yang menyeronokkan dengan kesan-kesan ersonal
yang tinggi serta berlebihan. Antara jenis-jenis ubat seperti Cibalith-S,
Depakote, Eskalith, Lamictal, Lithane, Tegratol dan Topomax .
Gambar
: Lamictal
Sumber
: ncapsul.com
2.1.5.Psychostimulants
Lebih dikenali sebagai ubat perangsang iaitu ubat yang mengaktifkan
pusat pemikiran otak manusia. Para erson biasanya menetapkan psychostimulants
untuk merawat pesakit dengan perhatian ersona dalam gangguan hiperaktif atau
ADHD. Kanak-kanak dan orang dewasa yang menghidap ADHD biasanya mengalami
kesukaran menumpukan perhatian dan mengekalkan tumpuan kepada sesuatu tugas
atau perkara. Gangguan ersonality dan kesukaran pembelajaran juga sering
berlaku. Dengan meningkatkan aktiviti kawasan pemikiran otak yang lebih tinggi,
ubat-ubatan perangsang boleh membantu pesakit mengekalkan tumpuan mereka. Dos
dan pelarasan masa sering membantu mengurangkan kesan-kesan sampingan yang
biasa dikaitkan dengan psychostimulants.
Selera menurun adalah kesan sampingan biasa dari
ubat-ubatan psychostimulants. Secara umumnya, dos ubat yang tinggi menyebabkan
selera menurun yang lebih besar. Kesan-kesan sampingan lain adalah seperti
masalah tidur, kebimbangan serta kemarahan, sakit kepala dan sakit perut.
Gambar
: Contoh Ubatan Psychostimulants; Ritalin
Sumber : resources3.news.com.au
2.2.Terapi Elektrokonvusif
(Electroconvulsive Therapy)
Terapi elektrokonvulsif (ECT), dahulunya dikenali sebagai ‘electroshock’ merupakan rawatan psikiatri di mana sawan elektrik
teraruh dalam pesakit untuk kesan terapeutik. Kini, ECT sering disyorkan untuk
digunakan sebagai rawatan bagi kemurungan teruk yang tidak bertindak balas
kepada rawatan lain dan juga digunakan dalam rawatan ‘Mania dan Catatonia’. Ia
mula diperkenalkan pada tahun 1938 oleh neuropsychiatrists Itali, Ugo Cerletti
dan Lucio Bini dan digunakan secara meluas sebagai satu bentuk rawatan pada
tahun 1940-an dan 1950-an.
Terapi elektrokonvulsif boleh dibeza dalam dalam tiga cara iaitu penempatan
elektrod, kekerapan rawatan dan bentuk gelombang elektrik rangsangan.
Ketiga-tiga bentuk ini mempunyai
perbezaan ketara dalam kedua-dua kesan sampingan dan hasil yang positif.
Selepas rawatan, terapi dadah biasanya diteruskan dan sesetengah pesakit
menerima kesinambungan atau penyelenggaraan ECT. Kira-kira 70 peratus daripada
pesakit ECT adalah wanita. Hal ini kerana, mereka berisiko dua kali ganda mendapat
kemurungan berbanding lelaki. Walaupun sejumlah besar penyelidikan telah
dijalankan, mekanisme sebenar tindakan ECT masih sukar difahami dan ECT sendiri
biasanya tidak mempunyai manfaat yang berterusan.
Terdapat risiko ketara kehilangan ingatan dengan ECT. Ianya diakui sendiri
secara meluas di peringkat antarabangsa bahawa persetujuan pesakit adalah
penting sebelum ECT dijalankan. Namun, pakar tidak bersetuju apabila ECT harus
digunakan sebagai rawatan barisan pertama atau jika ia perlu dikhaskan untuk
pesakit yang tidak bertindak balas kepada intervensi lain seperti ubat-ubatan
dan psikoterapi.
Gambar
: Terapi Elektrokonvusif
Sumber : shortwhitecoats.com
3.INTERVENSI PSIKOSOSIAL
3.1.Psikoterapi ( Psychotherapy)
Psikoterapi adalah istilah umum yang merujuk kepada interaksi
terapeutik atau rawatan menguncup antara ersonality terlatih dan pelanggan,
pesakit, keluarga, pasangan, atau kumpulan. Psikoterapi bertujuan untuk
meningkatkan rasa dan kesejahteraan. Pengamal psikoterapi menggunakan pelbagai
teknik berdasarkan pengalaman membina hubungan, dialog, komunikasi dan tingkah
laku perubahan yang dicipta untuk meningkatkan kesihatan mental klien atau
pesakit dan untuk memperbaiki hubungan kumpulan seperti dalam sebuah keluarga.
Psikoterapi adalah satu proses yang memberi tumpuan dalam membantu seseorang
untuk sembuh dan belajar cara yang lebih konstruktif untuk menangani masalah
atau isu-isu dalam hidupnya. Ia juga boleh menjadi satu proses yang menyokong
apabila melalui tempoh yang sukar atau di bawah tekanan seperti memulakan
kerjaya baru atau melalui proses perceraian.
Secara umumnya, psikoterapi disyorkan apabila seseorang itu bergelut
dengan isu kehidupan, hubungan, kerja, kebimbangan kesihatan mental tertentu dan
isu-isu yang menyebabkan seseorang individu itu mengalami kesakitan atau kecewa
selama lebih daripada beberapa hari.
Kebanyakkan psikoterapi cenderung untuk memberi tumpuan kepada
penyelesaian masalah dan berorientasikan matlamat. Ini bermakna pada permulaan
rawatan, ahli terapi akan membantu anda membuat keputusan yang diinginkan dalam
kehidupan anda. Matlamat ini selalunya akan dipecahkan kepada objektif yang
lebih kecil untuk dicapai dan dimasukkan ke dalam pelan rawatan formal.
Kebanyakkan pengamal psikoterapi hari ini bekerja dan memberi
tumpuan untuk membantu anda dalam mencapai matlamat tersebut. Hal ini dilakukan
hanya melalui sesi percakapan dan membincangkan teknik terapi yang boleh
membantu anda dengan lebih baik dalam mengatasi waktu-waktu sukar dalam kehidupan
anda.
Psikoterapi yang berjaya dilihat apabila seseorang
individu itu memasuki terapi dan
mempunyai keinginan yang kuat untuk berubah. Jika seseorang itu tidak mahu
berubah maka, perubahan akan menjadi sangat lambat. Perubahan yang bermakna adalah
mengubah aspek-aspek kehidupan anda yang tidak berfaedah dan seterusnya
menghalang ianya dari berterusan.
Gambar
: Sesi Psikoterapi (Talk Therapy)
Sumber : mentalhelp.net
3.2.Psikopendidikan (Psychoeducation)
Psikopendidikan merujuk kepada pendidikan yang ditawarkan kepada individu
yang mempunyai keadaan kesihatan mental. Latihan Lazim dalm psikopendidikan
melibatkan pesakit skizofrenia, kemurungan yang klinikal, gangguan keresahan,
penyakit psikotik, gangguan makan dan gangguan ersonality serta rawatan khusus
pesakit dalam konteks penyakit fizikal. Matlamatnya adalah supaya pesakit lebih
memahami dan mampu untuk berdepan dengan penyakit yang dihidapi.
Dalam erti kata yang lebih luas, psikopendidikan merujuk kepada
pendidikan yang diberikan kepada individu yang hidup dengan gangguan emosi.
Prinsip teras dalam psikopendidikan ialah pendidikan mempunyai peranan dalam
perubahan emosi dan tingkah laku. Dengan pemahaman yang lebih baik dari
sebab-sebab dan kesan-kesan masalah itu, psikopendidikan meluaskan pandangan
individu dalam mempengaruhi emosi dan tingkah laku mereka. Psikopendidikan juga
mengajar umum dalam mengenai isu-isu kesihatan mental. Kita boleh menentukan
kesihatan mental bukan hanya ketika kita tiada masalah akan tetapi mengetahui
apa yang ersonali yang boleh diharapakan dari orang lain dan diri kita sendiri
serta mengetahui apa yang harus dilakukan apabila timbul sesuatu masalah.
Dari sudut klinikal, psikopendidikan mensasarkan
kedua-dua pihak iaitu pesakit mental dan ahli keluarganya. Pengetahuan dalam
masalah ini amat penting dalam membantu ahli keluarga pesakit memahami apa yang
sebenarnya berlaku kepada pesakit dan secara tidak langsung, melatih mereka
tentang bagaimana untuk membantu dalam kesihatan mental pesakit.
Gambar
: Keluarga Memainkan Peranan Penting Dalam Menghadapi Pesakit Mental
Sumber : uccsda.org
3.3.Latihan Kemahiran
Sosial
Latihan kemahiran sosial atau ‘Sosial
Skills Training’ (SST) membantu individu untuk mempelajari tingkah laku
yang sesuai dan bagaimana untuk mentafsirkan isyarat sosial supaya mereka tahu
bagaimana untuk bertindak sewajarnya dalam menghadapi individu lain dalam
situasi yang berlainan. Matlamat SST adalah untuk mengajar individu tentang
lisan serta bukan saja tingkah laku yang terlibat dalam interaksi sosial malah meningkatkan keupayaan mereka berfungsi dalam
situasi sosial harian. Hal ini diandaikan bahawa apabila seseorang individu itu
meningkatkan kemahiran sosial mereka atau mengubah tingkah laku yang dipilih mereka
secara tidak langsung akan meningkatkan harga diri mereka dan mempunyai
hubungan interpersonal yang lebih baik.
Ini kerana, terdapat ramai yang tidak pernah diajar tentang
cara-cara yang betul untuk berinteraksi dalam persekitaran sosial dan mempunyai
kesukaran yang berhubungan dengan orang lain.
Selain itu, SST juga didapati berkesan dalam rawatan pesakit dengan
pelbagai masalah emosi, termasuklah malu atau fobia sosial, gangguan
pengurusan, ketagihan dadah, masalah perkahwinan dan konflik keluarga, gangguan
keresahan, kemurungan, kurang yakin dan sebagainya. Dalam pada itu, merawat
pesakit yang ketagihan alcohol pula,
pesakit secara langsung akan belajar cara-cara untuk berurusan dengan
keinginan sendiri serta isyarat sosial yang berkaitan dengan ersona.
SST juga boleh membantu pesakit yang menderita
akibat dari perasaan malu atau fobia sosial untuk memperbaiki komunikasi dan
kemahiran sosial supaya mereka dapat untuk bergaul dengan orang lain dengan
lebih yakin dan mudah. Selain itu, SST telah digunakan untuk membantu pesakit
skizofrenia dengan meningkatkan ketegasan dan kemahiran secara keseluruhan dalam
perbualan mereka.
Gambar
: Pesakit Skizofrenia Dapat Dirawat Melalui Sesi SST
Sumber : healthlineinfo.com
4.PERANAN PAKAR PSIKIATRI
DALAM PERKHIDMATAN KESIHATAN MENTAL
Dewasa ini, masalah kesihatan mental bukan lagi perkara asing di
dunia di mana setiap seorang daripada enam penduduk dunia berdepan masalah
tersebut demikian menurut Pengerusi Persatuan Kesihatan Jiwa Sarawak (MHAS)
Cawangan Kuching, Dr Lau Kim Kah. Selain itu, menurutnya lagi berdasarkan
laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kemurungan, skizofrenia dan
gangguan bipolar antara tiga kesihatan mental yang kerap dialami pesakit.
Justeru, jumlah ini dilihat agak membimbangkan tetapi disebabkan
stigma sosial ianya cenderung menafikan masalah itu. Walau bagaimanapun, ternyata ramai pesakit dapat dirawat dengan
mengambil ubat yang sesuai serta sesi kaunseling tetapi jika semakin lama pesakit
tidak dirawat, ini akan menyebabkan kemudaratan kepada pesakit dan masyarakat
sekitarnya.
Justeru, peranan pakar psikiatri dalam hal ini memainkan peranan
penting dalam membantu pesakit-pesakit mental. Pakar psikiatri menjadi erson
perubatan berkelayakan pakar dalam diagnosis, rawatan pencegahan penyakit
mental termasuklah penyalahgunaan dadah serta ketagihan. Kadang-kadang mereka
juga membantu orang-orang yang sedang mengalami masalah emosi. Mereka juga
layak dalam menilai kedua-dua aspek gangguan psikologi iaitu mental dan fizikal
dan memberi rawatan perubatan. Latihan perubatan membolehkan mereka memahami pelbagai
punca perasaan dan gejala yang dihadapi oleh pesakit yang datang untuk
diagnosis disamping mengesyorkan rawatan yang sesuai.
Pakar psikiatri dalam perkhidmatan kesihatan mental merupakan
seorang pengamal perubatan yang berdaftar kerana menjalani latihan yang telah
diluluskan. Latihan tersebut merangkumi 5 tahun sebagai pelajar perubatan prasiswazah,
2 tahun sebagai erson asas di hospital akut dan 6 tahun sebagai pendaftar
khusus dalam bidang psikiatri iaitu 3 tahun dalam latihan teras dan 3 tahun
dalam latihan pakar yang lebih tinggi dalam bidang psikiatri dewasa. Mereka
juga mungkin mempunyai kelayakan tambahan dalam bidang-bidang perubatan seperti
ersona, antropologi, etika dan falsafah.
Pakar psikiatri bekerja dalam persekitaran yang pelbagai dalam
perkhidmatan kesihatan mental termasuk penjagaan pesakit, krisis dan
masyarakat. Oleh yang demikian, peranan pakar psikiatri dalam perkhidmatan
kesihatan mental boleh dihuraikan seperti di bawah sebagai pakar perubatan, perunding,
pengurus, kolaborator, pembela kesihatan, scholar dan professional.
4.1.Pakar Perubatan
Pakar psikiatri juga merupakan pakar perubatan. Hal ini kerana,
mereka memahami asas saintifik psikiatri dan mempunyai pengetahuan yang
terperinci tentang diagnosis dan rawatan gangguan mental. Mereka juga mempunyai
kepakaran dalam perbualan terapeutik, kerja sokongan dan ada yang akan menjadi
pakar dalam rawatan pakar psikologi. Selain itu, mereka memahami asas saintifik
psikiatri dan mempunyai pengetahuan yang terperinci tentang diagnosis dan
rawatan gangguan mental. Dalam pada itu, mereka menyokong, mengesyorkan dan
dalam beberapa kes mereka menguruskan penghantaran intervensi sosial yang
saling berkait rapat dan diselaraskan dengan rawatan psikologi dan farmakologi.
Di bawah Akta Kesihatan Mental, mereka bertanggungjawab mengurus pesakit yang
ditahan dengan menggunakan pengalaman yang diperolehi dari peringkat awal
latihan disamping menangani dilemma pertikaian undang-undang dan etika dalam
mematuhi perlindungan undang-undang.
4.2.Perunding
Pakar psikiatri menggunakan kemahiran dalam temuduga klinikal untuk
menubuhkan diagnosis dan hubungan terapeutik dan boleh menghuraikan konsep
perubatan dari segi mudah difahami bagi umum iaitu untuk pesakit dan penjaga,
untuk mahkamah dan untuk media.
4.3.Pengurus
Sebagai pengurus, mereka menyediakan kepimpinan klinikal pasukan
kesihatan mental dari segi menetapkan visi dan hala tuju perkhidmatan dan
memperjelaskan sempadan dalam memahami dasar NHS secara konteks lebih luas,
tekanan pemodenan dan pengurusan bajet disamping memenuhi keperluan
pesuruhjaya.
4.4.Kolaborator
Sebagai Kolaborator pula, mereka memahami kerumitan perkhidmatan
kesihatan mental yang membolehkan meraka
bekerja dengan berkesan di antara pasukan mereka sendiri dan pasukan kesihatan
mental yang lain. Selain itu, mereka juga memahami sistem penjagaan kesihatan
yang lebih meluas di mana membolehkan mereka bekerja dengan kepakaran erson dan
ersonality kesihatan lain terutamanya dari pusat penjagaan utama.
4.5.Pembela kesihatan
Dengan menjadi pembela kesihatan, mereka melindungi pesakit dan
penjaga pesakit dalam perkhidmatan dan rawatan perubatan yang diberikan dan
memperjuangkan isu-isu pesakit mereka.
4.6.Scholar
Namun sebagai scholar, mereka memainkan peranan penting dalam
pendidikan pelajar-pelajar perubatan dan erson pelatih, sama ada mereka sedang
merancang kerjaya dalam bidang psikiatri serta membuat sumbangan kepada latihan
ersonality kesihatan mental yang lain atau tidak. Pakar psikiatri juga
menjalani latihan yang luas dalam audit serta penyelidikan dan menggunakan dalam
menilai sastera dan pendekatan yang berasaskan bukti untuk rawatan yang
dijalankan.
4.7.Profesional
Dari sudut professional, mereka memenerima akauntabiliti bagi
pesakit yang dirujuk ke dalam perkhidmatan mereka.
Gambar
: Pakar Psikiatri Memainkan Peranan Penting Dalam Klinikal Psikologi
Sumber : clearviewtreatment.com
5.KESIMPULAN
Psikologi klinikal memainkan peranan penting dalam memerangi masalah
psikologi yang dihadapi oleh individu. Dalam erti kata lain, psikologi klinikal
ialah kajian saintifik, diagnosis dan rawatan terhadap individu yang mengalami
masalah psikologi untuk menyesuaikan diri mereka dengan keadaan
persekitarannya.
Psikologi klinikal juga mesti dibezakan daripada psikologi
kaunseling walaupun perbezaan di antara kedua-dua bidang ini tidak selalunya
jelas. Secara ringkas, psikologi klinikal merawat pelanggan dengan gangguan
yang lebih teruk seperti gangguan dwipolar, fobia dan skizofrenia manakala ahli
psikologi kaunseling pula membantu pelanggan berurusan dengan isu-isu yang
kurang seriussaban hari seperti masalah perkahwinan, keluarga atau kerjaya. Ahli
psikologi kaunseling ini juga boleh bekerja dalam pelbagai persekitaran seperti
sekolah, perniagaan dan persendirian.
Namun begitu, terdapat intervensi lain dalam intervensi biologi dan
psikososial iaitu transcranial magnetic
stimulation (TMS), psychosurgery
dan support group selain dari huraian
di atas. Dalam pada itu, terdapat juga perbezaan dan persamaan antara setiap
intervensi yang di kemukakan. Antara persamaan kedua-duanya ialah rawatan yang
dijalankan hanya tertumpu kepada psikologi intervensi.
Walau bagaimanapun, klinikal psikologi tidak bermakna tanpa
pakar-pakar psikiatri yang memainkan peranan penting dan menyumbang
perkhidmatan kepada pesakit. Mereka juga bertanggungjawab menangani tingkah
laku normal dan abnormal pesakit. Selain itu, mereka juga menjalankan dan
mentafsir ujian psikologi dan membantu dalam diagnosis serta rawatan bagi
gangguan mental dan mengkaji struktur
perkembangan personaliti individu atau pesakit mereka.
(2904
Perkataan)
APENDIKS
6.RUJUKAN / REFERENSI
Clinical Psychology.
(n.d.) [Online].
psychology.htm. [2013, Feb 3].
Clinical Psychology.
(n.d.). [Online].
[2013, Feb 3].
Clinical Psychology.
(n.d.). [Online].
Available : http://www.answers.com/topic/clinical-psychology-2.
[2013, Feb 3].
Definition of
Clinical Psychology. (n.d.). [Online].
[2013, Feb 3].
Biological Interventions. (n.d.). [Online].
Available
: http://eppic.org.au/eppic-clinical-guidelines.
[2013, Feb 3].
Clinical Interventions. (n.d.). [Online].
Available
: http://www.5cpa.com.au/5CPA/Initiatives/PPI/Clinical_Interventions
/About+Clinical+Interventions.page. [2013, Feb 3].
Psychosocial Intervention.
(n.d.). [Online].
Available : http://www.dhhs.tas.gov.au/mentalhealth/alcohol_and_drug/services/
psychosocial_intervention. [2013, Feb 3].
Psychopharmacotherapy.
(n.d.). [Online].
Available : http://www.mdguidelines.com/psychopharmacotherapy.
[2013, Feb 4].
Electroconvulsive Therapy.
(n.d.). [Online].
[2013, Feb 4].
Evidence-Based Psychological Interventions In Mental Health Nursing. (2001).
[Online].
Available
: http://www.nursingtimes.net/evidence-based-
psychological-interventions-in-mental-health-nursing/206109.article.
[2013, Feb 4].
Antidepressants. (n.d.). [Online].
Available : http://en.wikipedia.org/wiki/Antidepressant.
[2013, Feb 4].
Antidepressants. (n.d.). [Online].
depressants.aspx. [2013, Feb 4].
Depression (Major Depression). (n.d.). [Online].
[2013, Feb 4].
Antidepressants : How antidepressants Work. (n.d.).
[Online].
Introduction.aspx. [2013, Feb 5].
Anxiolytic. (n.d.). [Online].
Available : http://en.wikipedia.org/wiki/Anxiolytic.
[2013, Feb 6].
Mental Health. (n.d.). [Online].
Available
: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/mentalhealth.html.
[2013, Feb 6].
Mental Health Basics. (n.d.). [Online].
Available : http://www.cdc.gov/mentalhealth/basics.htm.
[2013, Feb 6].
Mental Health Concepts And Program Development In
Malaysia. (n.d.). [Online].
Available : http://www.academia.edu/848058
[2013, Feb 6].
Mental health. (n.d.). [Online].
Available : http://en.wikipedia.org/wiki/Mental_health.
[2013, Feb 6].
Perbezaan Psikologi Kaunseling Dan Klinikal. (n.d.). [Online].
psikologi-kaunseling-dan.html. [2013, Feb 6].
Social Skills Training.
(n.d.). [Online].
2013, Feb 6].
The role of the Psychiatrist. (n.d.). [Online].
Available : http://www.privatepsychiatrylondon.com/role.php.
[2013, Feb 6].
Types of Mental Illness. (n.d.). [Online].
[2013, Feb 6].
What Are Anti-Manic Medications?. (n.d.). [Online].
Available : http://www.toddlertime.com/med/mood.htm.
[2013, Feb 6].
What is ECT?. (n.d.). [Online].
[2013, Feb 6].
Antipsychotic
Drugs. (n.d.). [Online].
[2013, Feb 6].
What is the core expertise of the psychiatrist?. (n.d.).
[Online].
Available
: http://pb.rcpsych.org/content/34/11/457.full.
[2013, Feb 6].
Bauer, A.
(n.d.). Biological Interventions for
Emotional/Behavioral Disorders. [Online].
interventions-behavioral-disorders/?page=2. [2013, Feb 6].
Kelly, O.
(2009). Clinical Psychologist.
[Online].
Available : http://ocd.about.com/od/glossary/g/Clinical_Psych.htm.
[2013, Feb 6].
Kalapatapu, R.
(n.d.). Electroconvulsive Therapy.
[Online].
[2013, Feb 6].
Karpa, K.
(n.d.). Anxiolytics. [Online].
Available
: http://www.healthline.com/galecontent/anxiolytics.
[2013, Feb 6].
Williams, H.
(n.d.). Mental health professionals. [Online].
professionals_000358.htm. [2013, Feb 6].
Wow thats really amazing to know the fact and I am sure you will also love my article written here about : medium apple nutritionHope so you will love to give me a visit.
ReplyDelete