Thursday, 25 February 2016

Assignment - Year 3 (Semester 1 - January) PENGENALAN KEPADA PSIKOLOGI KLINIKAL ABPC1103

1.PENGENALAN
Seperti yang kita sedia maklum, psikologi klinikal memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian kita. Psikologi klinikal adalah satu pendekatan yang luas untuk masalah manusia iaitu individu dan interpersonal yang terdiri daripada penilaian, diagnosis, perundingan, rawatan, program pembangunan, pentadbiran dan penyelidikan dengan mengambil kira banyak kepada populasi termasuk kanak-kanak, remaja, orang dewasa, orang tua, keluarga, kumpulan dan orang yang kurang bernasib baik. Terdapat juga pertindihan antara beberapa bidang psikologi klinikal dan bidang-bidang profesional psikologi lain seperti psikologi kaunseling dan neuropsikologi klinikal serta beberapa bidang profesional di luar psikologi.

Dalam erti kata lain, psikologi klinikal merupakan cabang psikologi yang berkaitan dengan penilaian dan rawatan penyakit mental, tingkah laku yang tidak normal dan masalah psikiatri. Bidang ini juga mengintegrasikan sains psikologi dengan rawatan masalah kompleks manusia selain menjadikan ia sebagai satu pilihan kerjaya yang menarik untuk mereka yang sedang mencari bidang yang mencabar dan bermanfaat.

Ahli psikologi Amerika yang pertama iaitu Lightner Witmer telah memperkenalkan istilah pada tahun 1907. Witmer, yang juga merupakan bekas pelajar Wilhelm Wundt mentakrifkan psikologi klinikal sebagai ”kajian individu melalui pemerhatian atau eksperimen dengan tujuan untuk menggalakkan perubahan”. Hari ini, psikologi klinikal dilihat sebagai salah satu sub-bidang paling popular dalam psikologi.

Dan dalam tugasan kali ini, saya akan menghuraikan tentang dua rawatan intevensi iaitu dalam biologikal dan psikososial serta peranan pakar psikiatri dalam perkhidmatan kesihatan mental.

Gambar : Gangguan Mental Dapat Diatasi Dengan Rawatan Klinikal Psikologi
Sumber : teenmentalhealth.org



2.INTERVENSI BIOLOGIKAL
2.1.Psikofarmacoterapi (Psychopharmacotherapy)
Untuk makluman, psychopharmacotherapy adalah penggunaan ubat-ubatan dalam rawatan gangguan psikiatri. Ubat-ubatan ini sering juga dirujuk sebagai ubat psikoaktif atau psikotropik. Ubat-ubatan yang digunakan dalam psychopharmacotherapy ini biasanya ubat-ubatan preskripsi. Psychopharmacotherapy boleh digunakan secara bersendirian atau bersama-sama dengan terapi bercakap iaitu psikoterapi (psychotherapy) untuk membantu mengurangkan gejala ersonal keresahan, kemurungan, mania psikosis dan lain-lain gangguan psikiatri. Ubat-ubatan psikiatri yang digunakan dalam rawatan gangguan psikologi boleh dikategorikan dalam lima kumpulan utama iaitu Antidepresan, Anxiolytic, Dadah antipsychotic, Antimanic dan Psychostimulants.


2.1.1.Antidepresan
Antidepresan adalah ubat untuk rawatan kemurungan. Ia sering digunakan untuk merawat pelbagai keadaan seperti gangguan keresahan, gangguan kompulsif keterlaluan, gangguan makan, sakit kronik, sakit neuropathic dan beberapa gangguan ersona pengantara seperti ersonality dan untuk berdengkur, ersonal, gangguan hiperaktif (ADHD), penyalahgunaan dadah dan kadang-kadang insomnia atau gangguan tidur.

Antidepresan boleh digunakan secara bersendirian atau digabungkan dengan ubat-ubatan lain. Kebanyakan antidepresan mempunyai tindakan permulaan yang lambat iaitu selama 2 hingga 6 minggu tetapi bagi mereka yang bertindak balas dengan baik kepada dadah yang diberikan, beberapa tahap keberkesanan sering dilihat selepas 1 minggu. Contoh ubat ialah Prozac.

Gambar : Prozac
Sumber : media.npr.org



2.1.2.Anxiolytic
Anxiolytic juga dikenali sebagai antipanic atau antianxiety yang merupakan adalah ubat untuk menghalang kebimbangan. Anxiolytic ialah ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat keresahan dan gejala berkaitan psikologi dan fizikal. Dalam erti kata lain, anxiolytic berguna dalam rawatan gangguan keresahan. Selain itu, reseptor beta blockers seperti propranolol dan oxprenolol boleh digunakan untuk memerangi gejala kebimbangan walaupun tanpa anxiolytic. Dalam pada itu, anxiolytic juga dikenali sebagai penenang kecil di mana istilah ini kurang digunakan dalam konteks moden dan pada asalnya dari penenang utama yang  juga dikenali sebagai antipsikotik neurolepticsor.

Contoh gangguan kebimbangan biasa termasuk gangguan keresahan umum dan gangguan phobic. Hampir 25% daripada penduduk akan menghidapi gangguan kebimbangan pada suatu masa tertentu semasa hayat mereka. Sehingga tahun 1990-an, ubat-ubatan ini adalah tulang belakang rawatan pharmakologik untuk gangguan kebimbangan yang berkaitan.

Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah (DEA) mengklasifikasikan anxiolytic sebagai bahan terkawal kerana kadang-kadang dadah ini disalahgunakan atau digunakan untuk tujuan rekreasi dan keseronokan. Selain itu, pergantungan fizikal terjadi apabila ubat-ubatan ini digunakan pada dos yang tinggi atau untuk tempoh masa yang berpanjangan.

Ini bermakna jika seseorang yang mengalami gejala tidak menyenangkan hal ini disebabkan mereka berhenti secara tiba-tiba dalam pengambilan ubat-ubatan mereka. Gejala biasa termasuk keresahan, insomnia, kegelisahan, keresahan, ketegangan otot dan cepat marah selain kemurungan seizuresand.

Gambar: Contoh Ubatan Dari Anxiolytic; Xanax
Sumber : petrotech2009.org



2.1.3.Dadah Antipsychotic
Dadah antipsychotic digunakan untuk merawat keadaan kesihatan mental seperti skizofrenia, hasutan, kebimbangan yang teruk, mania dan kelakuan ganas atau ersonali berbahaya. Ia juga digunakan untuk merawat loya dan muntah, tersedak yang sukar dikawal dan untuk pengurusan kesakitan serta kegelisahan dalam penjagaan paliatif.

Antipsikotik bertindak dengan meningkatkan atau mengurangkan kesan bahan kimia semulajadi yang dipanggil ‘neurotransmitter’ dalam otak termasuk ersonal, serotonin, noradrenalin dan asetilkolina. Neurotransmitter ini mengawal pelbagai aspek tingkah laku termasuk mood dan emosi, kawalan tidur dan wakefulness dan kawalan makan.
Antipsychotic boleh diklasifikasikan sebagai struktur kimia malah juga boleh dibezakan oleh farmakologi dan sifat-sifat klinikalnya.


Seperti ubat-ubatan lain, antipsikotik juga boleh menghasilkan kesan sampingan pada sesetengah orang. Yang paling biasa termasuklah gangguan pergerakan dalam erti kata lain sebagai kesan sampingan ‘extrapyramidal’  iaitu ‘Akathisa’ dimana ia merupakan perasaan tidak menyenangkan seperti kegelisahan dengan pergerakan badan atau ‘Dystonia’ yang merupakan pengecutan otot yang tidak normal, mulut kering, penglihatan kabur dan sembelit dikenali sebagai kesan anticholinergic, pening atau dan kehilangan berat badan.

Jarang sekali, antipsikotik boleh menyebabkan kesan sampingan yang lebih serius seperti perubahan kepada tahap gula dalam darah atau paras lipid darah, sindrom neuroleptic malignan dan aritmia jantung. Antara antipsikotik yang dilesenkan untuk kegunaan ialah seperti amisulpride, aripiprazole, clozapine, olanzapine, paliperidone, quetiapine dan risperidone.

Gambar : Olanzapine
Sumber : allgenericdrugs.com



2.1.4.Antimanic

Ubat ini boleh merawat pesakit gangguan bipolar. Beberapa gejala yang berkaitan termasuklah  ceria yang luar biasa, mood marah, tahap keperluan tidur menurun, suka bercakap, terganggu dan penglibatan dalam aktiviti yang menyeronokkan dengan kesan-kesan ersonal yang tinggi serta berlebihan. Antara jenis-jenis ubat seperti Cibalith-S, Depakote, Eskalith, Lamictal, Lithane, Tegratol dan Topomax .

Gambar : Lamictal
Sumber : ncapsul.com


2.1.5.Psychostimulants
Lebih dikenali sebagai ubat perangsang iaitu ubat yang mengaktifkan pusat pemikiran otak manusia. Para erson biasanya menetapkan psychostimulants untuk merawat pesakit dengan perhatian ersona dalam gangguan hiperaktif atau ADHD. Kanak-kanak dan orang dewasa yang menghidap ADHD biasanya mengalami kesukaran menumpukan perhatian dan mengekalkan tumpuan kepada sesuatu tugas atau perkara. Gangguan ersonality dan kesukaran pembelajaran juga sering berlaku. Dengan meningkatkan aktiviti kawasan pemikiran otak yang lebih tinggi, ubat-ubatan perangsang boleh membantu pesakit mengekalkan tumpuan mereka. Dos dan pelarasan masa sering membantu mengurangkan kesan-kesan sampingan yang biasa dikaitkan dengan psychostimulants.

Selera menurun adalah kesan sampingan biasa dari ubat-ubatan psychostimulants. Secara umumnya, dos ubat yang tinggi menyebabkan selera menurun yang lebih besar. Kesan-kesan sampingan lain adalah seperti masalah tidur, kebimbangan serta kemarahan, sakit kepala dan sakit perut.

Gambar : Contoh Ubatan Psychostimulants; Ritalin
Sumber : resources3.news.com.au


2.2.Terapi Elektrokonvusif (Electroconvulsive Therapy)
Terapi elektrokonvulsif (ECT), dahulunya dikenali sebagai ‘electroshock’ merupakan  rawatan psikiatri di mana sawan elektrik teraruh dalam pesakit untuk kesan terapeutik. Kini, ECT sering disyorkan untuk digunakan sebagai rawatan bagi kemurungan teruk yang tidak bertindak balas kepada rawatan lain dan juga digunakan dalam rawatan ‘Mania dan Catatonia’. Ia mula diperkenalkan pada tahun 1938 oleh neuropsychiatrists Itali, Ugo Cerletti dan Lucio Bini dan digunakan secara meluas sebagai satu bentuk rawatan pada tahun 1940-an dan 1950-an.

Terapi elektrokonvulsif boleh dibeza dalam dalam tiga cara iaitu penempatan elektrod, kekerapan rawatan dan bentuk gelombang elektrik rangsangan. Ketiga-tiga bentuk ini  mempunyai perbezaan ketara dalam kedua-dua kesan sampingan dan hasil yang positif. Selepas rawatan, terapi dadah biasanya diteruskan dan sesetengah pesakit menerima kesinambungan atau penyelenggaraan ECT. Kira-kira 70 peratus daripada pesakit ECT adalah wanita. Hal ini kerana, mereka berisiko dua kali ganda mendapat kemurungan berbanding lelaki. Walaupun sejumlah besar penyelidikan telah dijalankan, mekanisme sebenar tindakan ECT masih sukar difahami dan ECT sendiri biasanya tidak mempunyai manfaat yang berterusan.

Terdapat risiko ketara kehilangan ingatan dengan ECT. Ianya diakui sendiri secara meluas di peringkat antarabangsa bahawa persetujuan pesakit adalah penting sebelum ECT dijalankan. Namun, pakar tidak bersetuju apabila ECT harus digunakan sebagai rawatan barisan pertama atau jika ia perlu dikhaskan untuk pesakit yang tidak bertindak balas kepada intervensi lain seperti ubat-ubatan dan psikoterapi.

Gambar : Terapi Elektrokonvusif
Sumber : shortwhitecoats.com



3.INTERVENSI PSIKOSOSIAL
3.1.Psikoterapi ( Psychotherapy)
Psikoterapi adalah istilah umum yang merujuk kepada interaksi terapeutik atau rawatan menguncup antara ersonality terlatih dan pelanggan, pesakit, keluarga, pasangan, atau kumpulan. Psikoterapi bertujuan untuk meningkatkan rasa dan kesejahteraan. Pengamal psikoterapi menggunakan pelbagai teknik berdasarkan pengalaman membina hubungan, dialog, komunikasi dan tingkah laku perubahan yang dicipta untuk meningkatkan kesihatan mental klien atau pesakit dan untuk memperbaiki hubungan kumpulan seperti dalam sebuah keluarga.

Psikoterapi adalah satu proses yang memberi tumpuan dalam membantu seseorang untuk sembuh dan belajar cara yang lebih konstruktif untuk menangani masalah atau isu-isu dalam hidupnya. Ia juga boleh menjadi satu proses yang menyokong apabila melalui tempoh yang sukar atau di bawah tekanan seperti memulakan kerjaya baru atau melalui proses perceraian.

Secara umumnya, psikoterapi disyorkan apabila seseorang itu bergelut dengan isu kehidupan, hubungan, kerja, kebimbangan kesihatan mental tertentu dan isu-isu yang menyebabkan seseorang individu itu mengalami kesakitan atau kecewa selama lebih daripada beberapa hari.

Kebanyakkan psikoterapi cenderung untuk memberi tumpuan kepada penyelesaian masalah dan berorientasikan matlamat. Ini bermakna pada permulaan rawatan, ahli terapi akan membantu anda membuat keputusan yang diinginkan dalam kehidupan anda. Matlamat ini selalunya akan dipecahkan kepada objektif yang lebih kecil untuk dicapai dan dimasukkan ke dalam pelan rawatan formal.

Kebanyakkan pengamal psikoterapi hari ini bekerja dan memberi tumpuan untuk membantu anda dalam mencapai matlamat tersebut. Hal ini dilakukan hanya melalui sesi percakapan dan membincangkan teknik terapi yang boleh membantu anda dengan lebih baik dalam mengatasi waktu-waktu sukar dalam kehidupan anda.

Psikoterapi yang berjaya dilihat apabila seseorang  individu itu memasuki terapi dan mempunyai keinginan yang kuat untuk berubah. Jika seseorang itu tidak mahu berubah maka, perubahan akan menjadi sangat lambat. Perubahan yang bermakna adalah mengubah aspek-aspek kehidupan anda yang tidak berfaedah dan seterusnya menghalang ianya dari berterusan.

Gambar : Sesi Psikoterapi (Talk Therapy)
Sumber : mentalhelp.net


3.2.Psikopendidikan (Psychoeducation)
Psikopendidikan merujuk kepada pendidikan yang ditawarkan kepada individu yang mempunyai keadaan kesihatan mental. Latihan Lazim dalm psikopendidikan melibatkan pesakit skizofrenia, kemurungan yang klinikal, gangguan keresahan, penyakit psikotik, gangguan makan dan gangguan ersonality serta rawatan khusus pesakit dalam konteks penyakit fizikal. Matlamatnya adalah supaya pesakit lebih memahami dan mampu untuk berdepan dengan penyakit yang dihidapi.

Dalam erti kata yang lebih luas, psikopendidikan merujuk kepada pendidikan yang diberikan kepada individu yang hidup dengan gangguan emosi. Prinsip teras dalam psikopendidikan ialah pendidikan mempunyai peranan dalam perubahan emosi dan tingkah laku. Dengan pemahaman yang lebih baik dari sebab-sebab dan kesan-kesan masalah itu, psikopendidikan meluaskan pandangan individu dalam mempengaruhi emosi dan tingkah laku mereka. Psikopendidikan juga mengajar umum dalam mengenai isu-isu kesihatan mental. Kita boleh menentukan kesihatan mental bukan hanya ketika kita tiada masalah akan tetapi mengetahui apa yang ersonali yang boleh diharapakan dari orang lain dan diri kita sendiri serta mengetahui apa yang harus dilakukan apabila timbul sesuatu masalah.

Dari sudut klinikal, psikopendidikan mensasarkan kedua-dua pihak iaitu pesakit mental dan ahli keluarganya. Pengetahuan dalam masalah ini amat penting dalam membantu ahli keluarga pesakit memahami apa yang sebenarnya berlaku kepada pesakit dan secara tidak langsung, melatih mereka tentang bagaimana untuk membantu dalam kesihatan mental pesakit.

Gambar : Keluarga Memainkan Peranan Penting Dalam Menghadapi Pesakit Mental
Sumber : uccsda.org


3.3.Latihan Kemahiran Sosial
Latihan kemahiran sosial atau ‘Sosial Skills Training’ (SST) membantu individu untuk mempelajari tingkah laku yang sesuai dan bagaimana untuk mentafsirkan isyarat sosial supaya mereka tahu bagaimana untuk bertindak sewajarnya dalam menghadapi individu lain dalam situasi yang berlainan. Matlamat SST adalah untuk mengajar individu tentang lisan serta bukan saja tingkah laku yang terlibat dalam interaksi sosial malah  meningkatkan keupayaan mereka berfungsi dalam situasi sosial harian. Hal ini diandaikan bahawa apabila seseorang individu itu meningkatkan kemahiran sosial mereka atau mengubah tingkah laku yang dipilih mereka secara tidak langsung akan meningkatkan harga diri mereka dan mempunyai hubungan interpersonal yang lebih baik.
Ini kerana, terdapat ramai yang tidak pernah diajar tentang cara-cara yang betul untuk berinteraksi dalam persekitaran sosial dan mempunyai kesukaran yang berhubungan dengan orang lain.

Selain itu, SST juga didapati berkesan dalam rawatan pesakit dengan pelbagai masalah emosi, termasuklah malu atau fobia sosial, gangguan pengurusan, ketagihan dadah, masalah perkahwinan dan konflik keluarga, gangguan keresahan, kemurungan, kurang yakin dan sebagainya. Dalam pada itu, merawat pesakit yang ketagihan alcohol pula,  pesakit secara langsung akan belajar cara-cara untuk berurusan dengan keinginan sendiri serta isyarat sosial yang berkaitan dengan ersona.

SST juga boleh membantu pesakit yang menderita akibat dari perasaan malu atau fobia sosial untuk memperbaiki komunikasi dan kemahiran sosial supaya mereka dapat untuk bergaul dengan orang lain dengan lebih yakin dan mudah. Selain itu, SST telah digunakan untuk membantu pesakit skizofrenia dengan meningkatkan ketegasan dan kemahiran secara keseluruhan dalam perbualan mereka.

Gambar : Pesakit Skizofrenia Dapat Dirawat Melalui Sesi SST
Sumber : healthlineinfo.com


4.PERANAN PAKAR PSIKIATRI DALAM PERKHIDMATAN KESIHATAN MENTAL
Dewasa ini, masalah kesihatan mental bukan lagi perkara asing di dunia di mana setiap seorang daripada enam penduduk dunia berdepan masalah tersebut demikian menurut Pengerusi Persatuan Kesihatan Jiwa Sarawak (MHAS) Cawangan Kuching, Dr Lau Kim Kah. Selain itu, menurutnya lagi berdasarkan laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kemurungan, skizofrenia dan gangguan bipolar antara tiga kesihatan mental yang kerap dialami pesakit.

Justeru, jumlah ini dilihat agak membimbangkan tetapi disebabkan stigma sosial ianya cenderung menafikan masalah itu. Walau bagaimanapun,  ternyata ramai pesakit dapat dirawat dengan mengambil ubat yang sesuai serta sesi  kaunseling tetapi jika semakin lama pesakit tidak dirawat, ini akan menyebabkan kemudaratan kepada pesakit dan masyarakat sekitarnya.

Justeru, peranan pakar psikiatri dalam hal ini memainkan peranan penting dalam membantu pesakit-pesakit mental. Pakar psikiatri menjadi erson perubatan berkelayakan pakar dalam diagnosis, rawatan pencegahan penyakit mental termasuklah penyalahgunaan dadah serta ketagihan. Kadang-kadang mereka juga membantu orang-orang yang sedang mengalami masalah emosi. Mereka juga layak dalam menilai kedua-dua aspek gangguan psikologi iaitu mental dan fizikal dan memberi rawatan perubatan. Latihan perubatan membolehkan mereka memahami pelbagai punca perasaan dan gejala yang dihadapi oleh pesakit yang datang untuk diagnosis disamping mengesyorkan rawatan yang sesuai.

Pakar psikiatri dalam perkhidmatan kesihatan mental merupakan seorang pengamal perubatan yang berdaftar kerana menjalani latihan yang telah diluluskan. Latihan tersebut merangkumi 5 tahun sebagai pelajar perubatan prasiswazah, 2 tahun sebagai erson asas di hospital akut dan 6 tahun sebagai pendaftar khusus dalam bidang psikiatri iaitu 3 tahun dalam latihan teras dan 3 tahun dalam latihan pakar yang lebih tinggi dalam bidang psikiatri dewasa. Mereka juga mungkin mempunyai kelayakan tambahan dalam bidang-bidang perubatan seperti  ersona, antropologi, etika dan falsafah.

Pakar psikiatri bekerja dalam persekitaran yang pelbagai dalam perkhidmatan kesihatan mental termasuk penjagaan pesakit, krisis dan masyarakat. Oleh yang demikian, peranan pakar psikiatri dalam perkhidmatan kesihatan mental boleh dihuraikan seperti di bawah sebagai pakar perubatan, perunding, pengurus, kolaborator, pembela kesihatan, scholar dan professional.


4.1.Pakar Perubatan
Pakar psikiatri juga merupakan pakar perubatan. Hal ini kerana, mereka memahami asas saintifik psikiatri dan mempunyai pengetahuan yang terperinci tentang diagnosis dan rawatan gangguan mental. Mereka juga mempunyai kepakaran dalam perbualan terapeutik, kerja sokongan dan ada yang akan menjadi pakar dalam rawatan pakar psikologi. Selain itu, mereka memahami asas saintifik psikiatri dan mempunyai pengetahuan yang terperinci tentang diagnosis dan rawatan gangguan mental. Dalam pada itu, mereka menyokong, mengesyorkan dan dalam beberapa kes mereka menguruskan penghantaran intervensi sosial yang saling berkait rapat dan diselaraskan dengan rawatan psikologi dan farmakologi. Di bawah Akta Kesihatan Mental, mereka bertanggungjawab mengurus pesakit yang ditahan dengan menggunakan pengalaman yang diperolehi dari peringkat awal latihan disamping menangani dilemma pertikaian undang-undang dan etika dalam mematuhi perlindungan undang-undang.

4.2.Perunding
Pakar psikiatri menggunakan kemahiran dalam temuduga klinikal untuk menubuhkan diagnosis dan hubungan terapeutik dan boleh menghuraikan konsep perubatan dari segi mudah difahami bagi umum iaitu untuk pesakit dan penjaga, untuk mahkamah dan untuk media.

4.3.Pengurus
Sebagai pengurus, mereka menyediakan kepimpinan klinikal pasukan kesihatan mental dari segi menetapkan visi dan hala tuju perkhidmatan dan memperjelaskan sempadan dalam memahami dasar NHS secara konteks lebih luas, tekanan pemodenan dan pengurusan bajet disamping memenuhi keperluan pesuruhjaya.

4.4.Kolaborator
Sebagai Kolaborator pula, mereka memahami kerumitan perkhidmatan kesihatan mental  yang membolehkan meraka bekerja dengan berkesan di antara pasukan mereka sendiri dan pasukan kesihatan mental yang lain. Selain itu, mereka juga memahami sistem penjagaan kesihatan yang lebih meluas di mana membolehkan mereka bekerja dengan kepakaran erson dan ersonality kesihatan lain terutamanya dari pusat penjagaan utama.



4.5.Pembela kesihatan
Dengan menjadi pembela kesihatan, mereka melindungi pesakit dan penjaga pesakit dalam perkhidmatan dan rawatan perubatan yang diberikan dan memperjuangkan isu-isu pesakit mereka.

4.6.Scholar
Namun sebagai scholar, mereka memainkan peranan penting dalam pendidikan pelajar-pelajar perubatan dan erson pelatih, sama ada mereka sedang merancang kerjaya dalam bidang psikiatri serta membuat sumbangan kepada latihan ersonality kesihatan mental yang lain atau tidak. Pakar psikiatri juga menjalani latihan yang luas dalam audit serta penyelidikan dan menggunakan dalam menilai sastera dan pendekatan yang berasaskan bukti untuk rawatan yang dijalankan.

4.7.Profesional
Dari sudut professional, mereka memenerima akauntabiliti bagi pesakit yang dirujuk ke dalam perkhidmatan mereka.

Gambar : Pakar Psikiatri Memainkan Peranan Penting Dalam Klinikal Psikologi
Sumber : clearviewtreatment.com


5.KESIMPULAN
Psikologi klinikal memainkan peranan penting dalam memerangi masalah psikologi yang dihadapi oleh individu. Dalam erti kata lain, psikologi klinikal ialah kajian saintifik, diagnosis dan rawatan terhadap individu yang mengalami masalah psikologi untuk menyesuaikan diri mereka dengan keadaan persekitarannya.

Psikologi klinikal juga mesti dibezakan daripada psikologi kaunseling walaupun perbezaan di antara kedua-dua bidang ini tidak selalunya jelas. Secara ringkas, psikologi klinikal merawat pelanggan dengan gangguan yang lebih teruk seperti gangguan dwipolar, fobia dan skizofrenia manakala ahli psikologi kaunseling pula membantu pelanggan berurusan dengan isu-isu yang kurang seriussaban hari seperti masalah perkahwinan, keluarga atau kerjaya. Ahli psikologi kaunseling ini juga boleh bekerja dalam pelbagai persekitaran seperti sekolah, perniagaan dan persendirian.

Namun begitu, terdapat intervensi lain dalam intervensi biologi dan psikososial iaitu transcranial magnetic stimulation (TMS), psychosurgery dan support group selain dari huraian di atas. Dalam pada itu, terdapat juga perbezaan dan persamaan antara setiap intervensi yang di kemukakan. Antara persamaan kedua-duanya ialah rawatan yang dijalankan hanya tertumpu kepada psikologi intervensi.

Walau bagaimanapun, klinikal psikologi tidak bermakna tanpa pakar-pakar psikiatri yang memainkan peranan penting dan menyumbang perkhidmatan kepada pesakit. Mereka juga bertanggungjawab menangani tingkah laku normal dan abnormal pesakit. Selain itu, mereka juga menjalankan dan mentafsir ujian psikologi dan membantu dalam diagnosis serta rawatan bagi gangguan mental dan mengkaji struktur  perkembangan personaliti individu atau pesakit mereka.


(2904 Perkataan)


APENDIKS
6.RUJUKAN / REFERENSI                      
Clinical Psychology. (n.d.) [Online].
psychology.htm. [2013, Feb 3].

Clinical Psychology. (n.d.). [Online].
[2013, Feb 3].

Clinical Psychology. (n.d.). [Online].

Definition of Clinical Psychology. (n.d.). [Online].
[2013, Feb 3].

Biological Interventions. (n.d.). [Online].

Clinical Interventions. (n.d.). [Online].
Available : http://www.5cpa.com.au/5CPA/Initiatives/PPI/Clinical_Interventions /About+Clinical+Interventions.page. [2013, Feb 3].

Psychosocial Intervention. (n.d.). [Online].

Psychopharmacotherapy. (n.d.). [Online].
[2013, Feb 4].

Electroconvulsive Therapy. (n.d.). [Online].
[2013, Feb 4].

Evidence-Based Psychological Interventions In Mental Health Nursing. (2001). [Online].
psychological-interventions-in-mental-health-nursing/206109.article.
[2013, Feb 4].

Antidepressants. (n.d.). [Online].


Antidepressants. (n.d.). [Online].
depressants.aspx. [2013, Feb 4].

Depression (Major Depression). (n.d.). [Online].
[2013, Feb 4].

Antidepressants : How antidepressants Work. (n.d.). [Online].
Introduction.aspx. [2013, Feb 5].

Anxiolytic. (n.d.). [Online].

Mental Health. (n.d.). [Online].
[2013, Feb 6].

Mental Health Basics. (n.d.). [Online].

Mental Health Concepts And Program Development In Malaysia. (n.d.). [Online].
[2013, Feb 6].

Mental health. (n.d.). [Online].

Perbezaan Psikologi Kaunseling Dan Klinikal. (n.d.). [Online].
psikologi-kaunseling-dan.html. [2013, Feb 6].

Social Skills Training. (n.d.). [Online].
2013, Feb 6].

The role of the Psychiatrist. (n.d.). [Online].

Types of Mental Illness. (n.d.). [Online].
[2013, Feb 6].


What Are Anti-Manic Medications?. (n.d.). [Online].

What is ECT?. (n.d.). [Online].
[2013, Feb 6].

Antipsychotic Drugs. (n.d.). [Online].
[2013, Feb 6].

What is the core expertise of the psychiatrist?. (n.d.). [Online].

Bauer, A. (n.d.). Biological Interventions for Emotional/Behavioral Disorders. [Online].

Kelly, O. (2009). Clinical Psychologist. [Online].

Kalapatapu, R. (n.d.). Electroconvulsive Therapy. [Online].
[2013, Feb 6].

Karpa, K. (n.d.). Anxiolytics. [Online].

Williams, H. (n.d.). Mental health professionals. [Online].
professionals_000358.htm. [2013, Feb 6]. 



1 comment:

  1. Wow thats really amazing to know the fact and I am sure you will also love my article written here about : medium apple nutritionHope so you will love to give me a visit.

    ReplyDelete