1.PENGENALAN
Kita sedia
maklum bahawa setiap manusia mempunyai personaliti
yang berbeza, keinginan dan keperluan yang berbeza serta mempunyai cara yang
berbeza untuk menunjukkan emosi kita. Manusia yang mempunyai kecerdasan emosi
yang tinggi selalunya berjaya dalam perkara-perkara yang mereka lakukan. Hal
ini kerana mereka membuat orang lain rasa gembira dengan cara mereka dalam menjalani kehidupan lebih mudah
daripada kehidupan seseorang yang mempunyai tahap kecerdasan emosi yang rendah
iaitu seseorang yang mudah marah, kecewa atau sebagainya.
Contoh emosi adalah seperti tangisan, sedih, takut dan gelak ketawa secara
tidak langsung mencorakkan warna kehidupan, membentuk sikap dan personaliti
serta menggerakkan kehidupan seseorang itu. Perkataan emosi ini berasal
daripada perkataan Greek iaitu ‘emovere’
yang membawa maksud ‘untuk keluar’. Justeru, emosi akan ditonjolkan keluar
sebagai satu bentuk bagi memenuhi kepuasan seseorang. Emosi boleh ditakrifkan
sebagai satu keadaan yang dialami oleh seseorang manusia yang melibatkan
beberapa perubahan proses fisiologi, diri dan psikologi. Perubahan ini
melibatkan satu set tindak balas automatik, viseral iaitu meluap-luap dan
komunikasi emosi seperti ekspresi muka, perkataan, isyarat dan tingkah laku yang dipaparkan oleh seseorang itu. Manusia
yang normal selalunya dilihat sebagai individu yang mengalami situasi yang
pelbagai dan reaksi dalam melahirkan sesuatu emosi yang berbeza mengikut
keadaan dan persekitaran.
Dalam erti kata lain, kecerdasan Emosi atau ‘Emotional Intelligence’ meliputi kemampuan menggungkapkan perasaan,
kesedaran serta pemahaman tentang emosi dan kemampuan diri sendiri dalam mengurus
dan mengendalikannya. Selain itu, kecerdasan emosi dapat juga ditafsirkan
sebagai kemampuan mental yang membantu kita mengenali dan memahami
perasaan-perasaan kita dan orang lain yang melihat kepada kemampuan kita untuk
mengurus perasaan-perasaan tersebut. Dengan ini, secara tidak langsung orang
yang cerdas secara emosi bukan hanya memiliki emosi atau perasaan tetapi juga
dapat memahami apa maknanya. Seterusnya melihat diri sendiri seperti orang lain
melihat kita dan mampu memahami orang lain seolah-olah apa yang dirasakan orang
itu kita juga merasainya.
Gambar
: Pelbagai Emosi
Sumber : agastya.files.wordpress.com
Menurut Goleman, kecerdasan
emosi adalah kemampuan untuk mengawal dan mengelolakan diri sendiri dan orang
lain dari aspek perasaan, emosi dan tingkah laku. Ia juga merupakan tindakan
dan kepintaran untuk mengubahsuai
sesuatu tingkah laku bersesuaian dengan masa dan keadaan. Definisi yang
diberikan oleh Goleman cuba menerangkan kebolehan-kebolehan lain selain
daripada kecerdasan akademik yang dianggap sebagai pelengkap kepada kebolehan
kognitif yang diukur melalui IQ. Dalam
menerangkan konsep kecerdasan emosi, Goleman (1995) telah membahagikan
kecerdasan emosi kepada empat komponen utama iaitu kesedaran diri (self-awareness), pengurusan diri (self-management), kesedaran sosial (social awareness) dan pengurusan
perhubungan (relationship management).
2.EMPAT KOMPONEN UTAMA KECERDASAN EMOSI GOLEMAN
2.1.Kesedaran Diri (Self-awareness)
Keupayaan untuk mengenal pasti emosi anda sendiri dan bagaimana ia
mempengaruhi pemikiran dan tingkah laku anda, mengetahui kekuatan dan kelemahan
anda dan mempunyai keyakinan diri.
Ini adalah bagaimana kita sedar dan berapa tepat kita boleh menilai
emosi diri. Kebanyakan daripada kita begitu sibuk dengan menguruskan tugasan
harian dan jarang mengambil langkah ke belakang dan berfikir tentang bagaimana
kita bertindak balas terhadap situasi dan bagaimana kita mengatasinya. Selain
itu, dapat ditafsirkan bagaimana orang sekeliling bertindak balas terhadap
kita.
Ini adalah sering kali mencabar kerana kita cenderung untuk melihat
apa yang kita mahu lihat. Dan kita cenderung untuk mengelakkan tindakan yang
tidak pasti dengan bertanyakan kepada orang lain untuk mendapatkan maklum
balas. Dalam mengembangkan kesedaran diri, kita seharusnya pertimbangkan untuk
merenung kembali ke dalam kehidupan harian kita dan rutin mengumpul maklum
balas khususnya daripada orang yang jujur dan mempunyai idea yang anda
hargai. Satu kajian besar mendapati bahawa seseorang yang mencari maklum balas
negatif mempunyai lebih kesedaran dan berkesan daripada orang yang mencari
maklum balas yang positif.
2.2.Pengurusan Diri (Self-management)
Keupayaan untuk mengawal perasaan dan tingkah laku impulsif,
mengurus emosi anda dengan cara yang sihat, mengambil inisiatif, ikuti melalui
komitmen, dan menyesuaikan diri dengan keadaan yang berubah-ubah.
Kita mempunyai peluang yang amat terhad untuk mengawal emosi yang
menguasai diri. Kemampuan kita juga agak terbatas untuk menentukan emosi yang
akan menguasai kita. Emosi datang tanpa diundang kerana bila-bila sahaja emosi
boleh muncul tanpa direncana. Namun apa yang boleh dilakukan ialah dengan
menentukan emosi yang menguasai kita itu hanya sementara sahaja. Kita boleh
menentukan berapa lama emosi itu akan menguasai diri kita. Emosi marah akan
menjadi aktif dan bertindak dengan cepat sekali tanpa diduga apabila terdapat
rangsangan emosi seperti apabila ego kita dicabar, keselamatan kita diancam
ataupun keupayaan atau hak kita dirampas ataupun dinafikan. Jika emosi negatif
ini tidak dibendung dengan segera maka ia akan membawa mudarat. Justeru, beberapa
kemahiran boleh dipraktikkan seperti memikir kembali rangsangan emosi tadi,
mencabar fikiran yang mencetuskan emosi marah itu dan mengalih tumpuan masalah.
Seseorang yang mampu mengurus emosinya boleh dikira mempunyai sebahagian
kecerdasan emosi.
2.3.Kesedaran Sosial (Social awareness)
Kebolehan untuk memahami emosi, keperluan dan kebimbangan orang
lain, mengambil pada isyarat emosi, keadaan sosial yang selesa dan mengiktiraf
dinamik kuasa dalam kumpulan atau organisasi.
Kesedaran organisasi anda ialah memberi tumpuan terhadap
perkhidmatan dan tahap empati kesedaran sosial anda. Tingkatkan kesedaran
organisasi anda dengan memperhalusi radar anda untuk iklim emosi dalam kumpulan
dan mengiktiraf dinamik kuasa. Selain itu, tingkatkan orientasi perkhidmatan
anda dengan memperhalusi radar anda untuk pelanggan anda atau keperluan
pelanggan. Utamakan yang paling penting dan sentiasa mengambil tanggungjawab
peribadi walaupun sesuatu itu tidak berjalan dengan baik. Strategi lain untuk
meningkatkan orientasi perkhidmatan anda termasuk ialah sentiasa ada dan
responsif terhadap pelanggan yang mungkin serta mewujudkan satu sistem tetap untuk
mengumpul maklum balas.
2.4.Pengurusan Hubungan (Relationship management)
Keupayaan untuk mewujudkan serta mengekalkan
hubungan yang baik, berkomunikasi dengan jelas, memberi inspirasi dan
mempengaruhi orang lain, bekerja dengan baik dalam satu pasukan dan mengurus
konflik.
Dalam erti kata lain, keupayaan dalam membina hubungan dengan
orang lain merupakan keterampilan sosial yang mendukung keberhasilan dalam
pergaulan dengan orang lain. Tanpa memiliki keterampilan seseorang itu akan mengalami kesulitan dalam pergaulan sosial. Jika tidak dimilikinya keterampilan-keterampilan semacam
inilah yang menyebabkan seseroang itu seringkali dianggap angkuh, mengganggu atau tidak mempunyai perasaan.
3.SEBAB DAN KETERANGAN
3.1.Kesedaran Diri
3.1.1.Keluarga
Kesedaran diri patut diterapkan dalam keluarga kerana ia merupakan
peranan penting dalam membentuk institusi kekeluargaan. Dewasa ini, kita sering
melihat, mendengar atau mengalami sendiri pengalaman dimana jika ketua keluarga
itu tidak pandai dan mengambil sikap sambil leka terhadap anak-anak atau ahli
keluarga lain maka akan terjadi gejala tidak diingini berlaku terhadap keluarga
tersebut. Sementara itu, kesedaran diri terhadap keluarga mempengaruhi diri kita dan bagaimana kita
mengawal tingkah laku diri terhadap keluarga seperti tidak bersikap panas baran
dan mengabaikan keluarga. Dalam kesedaran diri juga kita patut bersikap prihatin,
mengambil berat terhadap keluarga dan penyayang. Keyakinan dalam diri juga
perlu kuat dalam mengawal tingkah laku supaya keluarga saling memahami antara
satu sama lain.
3.1.2.Rakan-rakan
Bagi pendapat saya, kesedaran diri agak kurang sesuai diterapkan
dalam kalangan rakan-rakan yang merupakan hubungan luar selain keluarga. Seperti
yang kita tahu, rakan-rakan merupakan kenalan rapat kita tidak kiralah sama ada
jauh atau dekat selagi erti hubungan itu dijaga dengan baik. Memang benar kita
patut menjaga hubungan antara rakan, tetapi dari segi kesedaran diri agak
kurang sesuai diterapkan dalam kalangan rakan kerana kesedaran diri melibatkan
diri kita sendiri bagaimana kita mempengaruhi pemikiran dan tingkah laku diri
kita sendiri serta mengetahui kelemahan dan kelebihan diri selain menerima
pandangan dan maklum balas dari orang terdekat terutamanya di kalangan ahli
keluarga yang terdekat berbanding dengan rakan-rakan.
3.1.3.Rakan sekerja
Sementara itu, kesedaran diri patut diterapkan dalam situasi rakan
sekerja. Ini kerana kita bekerja dalam satu organisasi yang melibatkan
kerjasama dan memerlukan antara satu sama lain dalam membuat sesuatu kerja
mahupun pendapat. Jadi, kita perlulah bijak mengetahui kekuatan dan kelemahan dalam
menampilkan diri supaya kita tidak dilihat atau dinilai hanya kerana sikap atau
perangai kita yang lemah atau sebaliknya. Kekuatan diri perlu ditampilkan dengan
memberi pendapat atau pandangan yang positif supaya rakan sekerja akan berfikir
bahawa kita merupakan seorang yang berani mengemukakan sesuatu hal dan kagum
dengan kita malah menjadikan kita sumber inspirasi mereka dalam meningkatkan
tahap kerja yang cemerlang dan berpotensi. Secara tidak langsung, sesuatu
organisasi itu berkembang dan maju dengan mempunyai ramai pekerja yang bersikap
positif. Manakala kelemahan diri perlulah diperbaiki dan kalau boleh cuba
sedaya upaya mengatasinya supaya tidak diketahui oleh teman sekerja yang
berniat untuk menjatuhkan kita dengan kelemahan yang ada dalam diri kita. Selain
itu, keyakinan diri perlu ada dalam meningkatkan kesedaran diri untuk
menghadapi rakan sekerja sama ada rakan sekerja yang positif atau negatif.
3.2.Pengurusan Diri
3.2.1.Keluarga
Pengurusan diri patut dan sesuai diterapkan dalam keluarga kerana
situasi dalam keluarga memainkan peranan penting dalam menguruskan kehidupan
yang sihat dalam menerapkan nilai-nilai murni betapa pentingnya dalam menjaga kesihatan
antara satu sama lain di kalangan ahli keluarga. Dalam pada itu, kita juga
dapat mengawal perasaan dan tingkah laku impulsif iaitu bersifat cepat
bertindak secara tiba-tiba menurut gerak hati. Jika kita tidak dapat mengawal
tingkah laku impulsif ini dengan baik maka akan wujudlah penderaan kerana
mempunyai sifat marah secara tiba-tiba dan tidak dapat mengawalnya. Pengurusan
diri amat penting kerana mengajar diri bagaimana mengurus emosi dengan cara
yang sihat.
3.2.2.Rakan-rakan
Pengurusan diri ini penting dalam menangani situasi antara rakan
kita kerana ia juga melibatkan tindakan mengawal perasaan dan tingkah laku. Jika
sikap begini tiada dalam diri secara tidak langsung akan wujudlah perselisihan
faham dan buruk sangka antara satu sama lain walaupun sudah lama mengenali hati
budi masing-masing.
3.2.3.Rakan sekerja
Sementara itu, pengurusan diri bagi situasi rakan sekerja pula ialah
dengan cara menyesuaikan diri dengan keadaan yang berubah-ubah. Maksudnya
bagaimana kita mengurus emosi kita apabila berdepan dengan rakan sekerja yang
banyak menimbulkan masalah di tempat kerja terutamanya serta berdepan dengan
suasana yang berlainan setiap kali dalam mesyuarat atau sebagainya.
3.3.Kesedaran Sosial
3.3.1.Keluarga
Pada pandangan saya, kesedaran sosial dikalangan ahli keluarga amat
penting dan patut diterapkan dalam institusi kekeluargaan di mana ia merujuk
kepada kebolehan diri kita memahami emosi, keperluan serta kebimbangan pada
keluarga. Selain itu, kita juga dapat menjalinkan hubungan yang rapat antara
ahli keluarga yang lain dengan menerapkan sifat berkasih sayang dan membuang
sifat hasad dengki yang wujud dalam diri supaya hubungan ini utuh dan tidak
renggang walaupun sudah lama tidak bersua muka.
3.3.2.Rakan-rakan
Dalam pada itu, kesedaran sosial dikalangan rakan sangat penting
dalam mewujudkan sikap prihatin dimana kita boleh memberi bantuan dan nasihat
yang berguna dan menyakinkan kepada rakan kita jika mereka mempunyai masalah
sosial seperti mempunyai keinginan berhenti merokok atau sebagainya.
3.3.3.Rakan sekerja
Dalam menerapkan kesedaran sosial di kalangan rakan sekerja kita
mestilah terlebih dahulu memahami keperluan mereka serta memikirkan cara yang
sesuai untuk meningkatkan mutu kerja sesama kita dan seterusnya meningkatkan
taraf kedudukan diri dalam sesuatu organisasi.
3.4.Pengurusan hubungan
3.4.1.Keluarga
Dalam pengurusan hubungan ini, keluarga mempunyai kaitan yang kukuh
antara satu sama lain di mana ia dapat dilihat melalui keupayaan untuk
mewujudkan serta mengekalkan hubungan yang baik. Selain itu, komunikasi yang
jelas dan berkesan juga mampu mengatasi salah faham yang kadang-kadang kecil
tapi jika dibiarkan ia bertambah teruk dan rumit gara-gara kurangnya komunikasi
yang dimaksudkan.
3.4.2.Rakan-rakan
Pengurusan hubungan antara rakan pula sangat sesuai dan patut
diterapkan dalam kecerdasan emosi antara kita dan rakan di mana kita secara
tidak langsung dapat memberi inspirasi dan juga mempengaruhi hubungan sesama rakan. Sikap yang baik juga penting
dalam pengurusan hubungan supaya tidak menimbulkan pergaduhan atau permusuhan.
3.4.3.Rakan sekerja
Dan yang terakhir ialah pengurusan hubungan
antara rakan sekerja perlu dan patut diterapkan kerana ia melibatkan kita dan
rakan sekerja bekerja dengan baik dalam satu pasukan yang ditetapkan oleh
organisasi. Komunikasi juga penting di kalangan rakan sekerja jika tiada
komunikasi maka jurang pergaulan amat terhad dan terbatas. Dengan ini, secara
tidak dijangka akan mempengaruhi sikap negatif sesama rakan sekerja dalam pasukan
iaitu perselisihan faham dan akan menyebabkan kurangnya penglibatan serta
kerjasama dalam menentukan perjalanan sesebuah organisasi itu.
Gambar : Pergaduhan Di Pejabat
Sumber : 123rf.com
4.MENGAPLIKASIKAN KECERDASAN EMOSI
DALAM MENINGKATKAN HUBUNGAN
Selain dari sebab dan keterangan yang dihuraikan
seperti di atas yang menunjukkan bagaimana empat komponen utama Goleman dalam
kecerdasan emosi sesuai atau tidak diterapkan kepada keluarga, rakan-rakan dan
rakan sekerja. Di bawah ini pula akan saya huraikan bagaimana empat komponen
tersebut diterapkan atau diaplikasikan dalam meningkatkan hubungan dengan
keluarga, rakan-rakan dan rakan sekerja besertakan contoh yang relevan.
4.1.KELUARGA
Seperti yang kita sedia maklum, keluarga bukan saja
melibatkan ibu, bapa, adik, abang dan kakak malah dalam konsep keluarga yang
dimaksudkan ialah orang yang rapat yang tinggal sebumbung yang dianggap sebagai
keluarga termasuklah sepupu, anak saudara dan sebagainya.
4.1.1.Kesedaran Sosial (Social awareness)
Kesedaran sosial yang perlu dititikberatkan dalam keluarga ialah
penjagaan kesihatan. Justeru, setiap individu perlu menjaga kesihatan diri
sendiri supaya dapat hidup dalam keadaan yang sihat sejahtera. Peranan ibu bapa
juga penting dalam memastikan anak-anak berada dalam keadaan sihat. Contoh
penjagaan kesihatan ialah melakukan aktiviti senaman dan makan makanan yang
seimbang. Selain itu, kita perlulah memastikan kawasan sekeliling rumah bersih
dari tempat pembiakkan nyamuk aedes.
Gambar
: Gotong-royong
Sumber
: raihanonline.wordpress.com
4.1.2.Pengurusan Hubungan (Relationship management)
Komunikasi amat penting dalam
pengurusan hubungan dengan keluarga kerana
ia dapat mengelakkan salah faham antara ahli keluarga. Komunikasi ialah
satu proses perpindahan maklumat, perasaan dan idea. Ia merupakan proses
interaksi yang bererti antara hidupan dan merangkumi kedua-dua iaitu perbuatan
menghantar maklumat dan proses untuk bertukar-tukar maksud supaya dapat
menghasilkan pemahaman. Komunikasi boleh mengambil bentuk, baik secara lisan
mahupun tidak misalnya bahasa gerak-geri, bahasa isyarat, sentuhan, hubungan
mata, dan penulisan. Contoh komunikasi dengan keluarga ialah komunikasi dengan
anak yang mempunyai masalah disiplin di sekolah. Sebagai ibu bapa, kita perlu
memberi perhatian dan peka terhadap anak. Komunikasi dengan anak perlulah
dengan cara yang lembut dimana kita menganggap mereka seperti kawan baik.
Dengan cara ini, komunikasi antara ibu bapa dan anak akan berhasil.
Gambar
: Berkomunikasi Dengan Anak
Sumber : ritaindrayani.blogspot.com
4.2.RAKAN-RAKAN
Rakan ialah orang yang berkongsi
minat, kerjaya, hobi, permainan, matlamat dan sebagainya dalam satu organisasi
atau kumpulan seperti persatuan, kelab, syarikat, pertubuhan dan sebagainya.
Rakan mungkin boleh berkongsi kesedihan dan kegembiraan tetapi mereka selalunya
tidak akan pergi lebih jauh daripada itu. Malah, sekiranya tidak sependapat
hubungan kawan mungkin boleh terputus.
4.2.1.Kesedaran Sosial (Social awareness)
Kesedaran sosial antara rakan pula
ialah memahami perasaan, emosi dan keperluan serta memberi perhatian dalam
segala hal kerana rakan merupakan teman yang rapat selain keluarga. Contohnya,
jika rakan kita menghadapi masalah kewangan seterusnya dibuang kerja, kita
sebagai rakannya perlulah bersikap positif dengan memahami perasaannya dan cuba
membantunya sedaya upaya.
Gambar : Menghadapi Masalah Kewangan
Sumber : miorazliatsssabasic.blogspot.com
4.2.2.Pengurusan Hubungan
(Relationship management)
Dari segi pengurusan hubungan dengan rakan, kita perlu menunjukkan
sokongan dan positif dalam galakan serta membantu antara satu sama lain untuk
berjaya. Itulah gunanya pengurusan hubungan antara rakan. Contohnya jika rakan
kita berada dalam keadaan murung kerana kegagalan yang dihadapi seperti
mendapat keputusan yang rendah atau sebagainya, kita sebagai rakan perlulah
memberikan sokongan, galakan dan inspirasi kepadanya untuk bangun dan terus
berusaha. Dan jangan biarkannya merasakan bahawa kegagalan yang dihadapi tidak
boleh ditandingi. Sebaliknya, kita perlu mempengaruhi beliau untuk terus
berfikiran positif dan belajar cara mengatasi konflik yang dihadapi.
Gambar
: Sokongan Kepada Rakan Yang Menghadapi Masalah
Sumber
: thetimefinder.com
4.3.RAKAN SEKERJA
Rakan sekerja merupakan teman di tempat kita bekerja sama ada di
pejabat mahupun sesebuah organisasi. Justeru pelbagai ragam yang dapat kita
lihat dalam berdepan dengan rakan sekerja sama ada dari segi positif atau
negatif.
4.3.1.Pengurusan Diri (Self-management)
Dalam situasi rakan sekerja, sistem kerja yang
betul mengikut tahap komitmen seseorang itu adalah penting. Tidak kiralah siapa
kita tetapi setiap dari kita mempunyai kerja masing-masing. Contoh yang paling
sesuai dalam pengurusan diri dengan rakan sekerja ialah pembahagian kerja yang
adil. Ini adalah kerana setiap orang bertanggungjawab terhadap kerja yang
diberikan. Jika pembahagian kerja yang tidak adil berlaku maka seseorang itu
akan mengalami tekanan kerja yang melampau seterusnya emosi terhadap kerja pun
berubah-ubah. Hal ini jika dibiarkan akan menyebabkan seseorang itu tidak dapat
menyesuaikan diri dengan keadaan tersebut. Sebab itu pentingnya pengurusan diri
terutamanya dalam situasi rakan sekerja.
Gambar
: Tekanan Di Tempat Kerja
Sumber
: unais88.blogspot.com
4.3.2.Pengurusan Hubungan (Relationship management)
Seperti juga keluarga, komunikasi
juga sangat penting dalam menghadapi rakan sekerja. Kurangnya komunikasi yang
berkesan bukan sahaja menyebabkan pelbagai masalah berkaitan pengurusan kerja
malah sesama rakan itu sendiri. Punca-punca
berlaku masalah komunikasi tersebut mungkin kerana gaya kepimpinan atau kurang
kemahiran berkomunikasi. Gaya kepimpinan yang lemah, autoritarian dan ortodoks
boleh menghalang proses komunikasi yang lebih terbuka. Manakala kelemahan
kemahiran interpersonal juga merupakan satu ‘penyakit’ yang menjadi pembunuh
senyap kepada kedinamikan organisasi. Dalam pada itu, contoh yang tepat untuk
menggalakkan komunikasi berlaku di tempat kerja atau organisasi ialah Luangkan
masa sekurang-kurangnya sekali dalam sebulan untuk berbincang dengan rakan sekerja
atau kakitangan berkaitan masalah di pejabat, prestasi atau penambahbaikan yang
boleh dilakukan. Beri ruang kepada mereka untuk meluahkan permasalahan,
kritikan atau pendapat tanpa memarahi mereka. Dengan cara ini secara tidak
langsung, komunikasi ini berlaku dan dapat mengatasi pelbagai masalah di tempat
kerja atau organisasi.
Gambar : Komunikasi Dengan Rakan Sekerja
Sumber : goamma.blogspot.com
5.KESIMPULAN
Selama ini, ramai yang menganggap
bahawa jika seseorang individu itu memiliki tingkat kecerdasan yang tinggi maka
individu itu akan memiliki peluang untuk meraih kejayaan yang lebih baik
berbanding dengan yang lain. Bagaimanapun, terdapat banyak kes di mana
seseorang yang memiliki tingkat kecerdasan yang tinggi tersisih daripada orang
yang memiliki tingkat kecerdasan yang lebih rendah. Ini membuktikan bahawa
kecerdasan yang tinggi tidak menjamin seseorang itu akan meraih kejayaan dalam
hidupnya.
Sebaliknya, kecerdasan emosi didapati
dapat mengurangkan jurang penyisihan ini. Kecerdasan emosi boleh dikembangkan
seumur hidup melalui proses pembelajaran. Kecerdasan emosi lahir seiring dengan
pertumbuhan seseorang individu sejak lahir sehinggalah beliau meninggal dunia.
Pertumbuhan kecerdasan emosi dipengaruhi oleh keluarga, lingkungan persekitaran
dan contoh-contoh pengalaman yang diperolehi seseorang sejak lahir dari kedua
ibu bapanya. Kecerdasan emosi mempunyai kaitan dengan pelbagai aspek yang
dirasakan semakin sukar dilihat dalam kehidupan manusia yang semakin moden dan
maju kini.
Justeru, komponen kecerdasan emosi
Goleman dirujuk dalam kehidupan seharian kita. Seperti yang saya huraikan
diatas kecerdasan emosi Goleman terdiri daripada kesedaran diri
(self-awareness), pengurusan diri (self-management), kesedaran sosial (social
awareness) dan pengurusan perhubungan (relationship management). Masing-masing
mempunyai huraian yang tersendiri.
Dalam pada itu, saya telah
mengemukakan sebab patut atau tidak mengaplikasikan kecerdasan emosi Goleman
terhadap keluarga, rakan-rakan dan rakan sekerja. Mengikut pandangan saya,
tidak semua komponen tersebut sesuai diterapkan dalam kehidupan kita yang
melibatkan keluarga, rakan-rakan dan rakan sekerja kerana mempunyai cirri-ciri
yang berbeza bergantung kepada keadaan.
Sementara itu, saya juga telah
menghuraikan bagaimana menggunakan komponen kecerdasan emosi Goleman dalam
meningkatkan dan memperbaiki hubungan dengan keluarga, rakan-rakan dan rakan
sekerja di mana setiap satunya disertakan contoh yang relevan.
Oleh
demikian, dapatlah disimpulkan bahawa kecerdasan emosi merupakan satu isu yang
amat penting dan perlu diberi perhatian. Daripada hasil huraian diatas,
terdapat pelbagai pendekatan dan kepintaran emosi serta kelebihan yang
diperolehi sekiranya kita sebagai individu mengharapkan kecerdasan emosi
sebagai satu elemen penting dalam proses kehidupan yang melibatkan keluarga,
rakan-rakan dan rakan sekerja. Justeru, kecerdasan emosi adalah kemampuan untuk
merasakan, memahami, mengarahkan emosi, sehingga dapat dikendali secara
profesional ketika berhadapan dengan tentangan hidup, musibah, dan pendapat
orang lain.
3073 Perkataan
APENDIKS
6.RUJUKAN / REFERENSI
About Emotional Intelligence. (n.d.). [Online].
Available: http://www.eiskills.com/about.html.
[2012, January 26].
Daniel Goleman on Leadership and Emotional
Intelligence. (1998). [Online].
leadership-and-emotional-intelligence/#.TyaJrcVLQ1s. [2012, January 26].
Definition of Emotional Intelligence. (n.d.). [Online].
Available: http://eqi.org/eidefs.htm#Introduction.
[2012, January 26].
Emotional Intelligence
and how you can improve your Emotional
Intelligence.
(n.d.).
[Online]. Available: http://www.tracomcorp.com/training-products/emotional
-intelligence/Social-Style-Emotional-Intelligence.html. [2012, January 26].
Emotional Intelligence.
(n.d.). [Online].
[2012, January 26].
What Makes a Leader?. (n.d.). [Online].
What%20is%20a%20Leader.htm. [2012, January 26].
How Does This Model
Compare to Other Approaches to Emotional Intelligence?. (n.d.).
Available:http://www.unh.edu/emotional_intelligence/ei%20What%20is%20
EI/ei%20model%20comparison.htm. [2012,
January 27].
Model Kecerdasan Emosi Goleman. (n.d.). [Online].
-Gardner-dan-Teori-Kecerdasan-Emosi-Goleman. [2012, January 27].
Pengertian
Teori Kecerdasan Emosi Menurut Daniel Goleman.
(n.d.). [Online].
The Four Branch Model of Emotional
Intelligence.
(n.d.). [Online].
What Does Emotional Intelligence Predict?. (n.d.). [Online].
ei%20EI%20predict.htm. [2012, January 28].
What Is Emotional Intelligence?. (n.d.). [Online].
What Is Emotional Intelligence?. (n.d.). [Online].
[2012, January 30].
Why Measure Emotional Intelligence?. (n.d.). [Online].
Why Study Emotional
Intelligence Together With Personality Psychology?. (n.d.).
[Online].Available:http://www.unh.edu/emotional_intelligence/ei
%20What%20is%20EI/ei%20and%20personality.htm. [2012, February 5].
Langdon, K.
(1999). Review of Emotional Intelligence, by Daniel Goleman. [Online].
[2012, February 6].
Yahaya, Y.
(n.d.). Kecerdasan Emosi. [Online].
Available: http://eprints.utm.my/10351/1/bab4.pdf.
[2012, February 6].
No comments:
Post a Comment