1.pengenalan
Dewasa ini, kita sering memperkatakan tentang
dilema dalam etika yang wujud tanpa jawapan yang jelas dan mudah. Justeru, dari
sudut pandangan psikologi terutamanya ahli psikologi juga mengahadapi dilema
etika. Oleh itu, setiap profesion haruslah mempunyai suatu norma, ukuran,
prosedur, panduan, peraturan dan perilaku tertentu yang diselaraskan agar dapat
dilaksanakan secara maksimum bagi manfaat umum dan kepentingan kewujudan serta
kemajuan profesion itu sendiri terutamanya terhadap profesion yang bersifat
"Pro Bono Publico" yang
mana ia mengutamakan kepentingan awam. Hal ini diperlukan untuk memberikan
standard perkhidmatan yang bermanfaat tinggi bagi kepentingan masyarakat awam
dan sekaligus memberikan perlindungan bagi pelaku profesion itu sendiri agar dapat
melaksanakan secara maksimum keahliannya itu.
Dalam erti kata lain, etika profesion merupakan
"internal rules" yang sekaligus mencerminkan "morale" atau semangat dari profesion tersebut dalam
merealisasikan manfaat ilmu bagi "Pro
Bono Publico" itu. Pada tahun 1984, Corsini telah mengemukakan bahawa
etika profesion pada dasarnya mengandungi "Value
Judgement" dari profesion terhadap segala hal yang dijumpai dalam merealisasi
dan praktikalisasi dari profesion tersebut bagi kepentingan umum.
Sementara itu, dilema etika juga adalah satu
keadaan yang sering melibatkan konflik jelas antara imperatif moral, yang taat
kepada seseorang akan menyebabkan melampaui lain.
Ini juga dipanggil paradoks etika kerana dalam
falsafah moral, paradoks memainkan peranan penting dalam perbahasan etika. Walau
bagaimanapun, setiap manusia mempunyai hubungan sosial yang kompleks yang tidak
boleh diabaikan. Malah, dilema etika sering dipetik dalam usaha untuk menyangkal
sistem etika atau kod moral serta pandangan yang merangkumi atau wujud darinya
sendiri. Dengan demikian, wujudnya prinsip-prinsip etika dalam kehidupan
seharian manusia. Begitu juga bagi pengamal psikologi yang mempunyai
prinsip-prinsip etika yang tersendiri. Dan dalam tugasan kali ini, saya akan
mengkategorikan serta menerangkan prinsip-prinsip tersebut.
Sebelum itu, seorang ahli psikologi juga berkomited
untuk meningkatkan pengetahuan saintifik dan profesional tingkah laku dan
pemahaman diri sendiri dan orang lain dan menggunakan pengetahuan itu untuk
memperbaiki keadaan individu, organisasi dan masyarakat. Dalam berbuat
demikian, mereka secara tidak langsung melaksanakan peranan seperti penyelidik,
pendidik, diagnostik, terapi, penyelia, perunding, pentadbir, saksi sosial
campur tangan dan pakar.
2.PRINSIP-PRINSIP ETIKA
Terdapat enam prinsip utama dalam etika iaitu :
2.1.Prinsip 1 : Kemurahan dan Nonmaleficence ( Beneficence and Nonmaleficence )
Pengamal psikologi berusaha untuk menjaga dan memberi
manfaat kepada orang-orang yang bekerja dengan mereka supaya tidak mendatangkan
kemudaratan. Apabila berlaku sesuatu konflik sama ada dari segi kewajipan atau
kebimbangan dikalangan pengamal psikologi, mereka akan cuba untuk menyelesaikan
konflik tersebut dengan cara yang bertanggungjawab bagi mengelakkan atau mengurangkan kemudaratan
tersebut. Ini kerana setiap pendapat profesional, tindakan atau saintifik seseorang
pengamal psikologi itu boleh menjejaskan kehidupan orang lain dari segi
keperibadian, kewangan, faktor-faktor sosial, organisasi atau politik jika pengamal
psikologi itu sendiri menyalahgunakan pengaruh mereka ke atas orang lain. Sementara
itu, pengamal psikologi juga sedar tentang kesan kemungkinan terhadap kesihatan
fizikal dan mental mereka dalam keupayaan untuk membantu individu yang memerlukan
bantuan.
2.2.Prinsip 2 : Kesetiaan dan Tanggungjawab (Fidelity and Responsibility )
Pengamal psikologi mewujudkan hubungan amanah
dengan individu yang memerlukan khidmat mereka. Mereka sedar akan tanggungjawab
profesional dan saintifik mereka kepada masyarakat dan komuniti tertentu di
mana sahaja mereka bekerja. Selain itu, pengamal psikologi mendukung standard piawaian
kelakuan, menjelaskan peranan profesional dan kewajipan mereka, menerima
tanggungjawab yang sesuai untuk tingkah laku mereka dan berusaha untuk
menguruskan konflik yang boleh membawa kepada eksploitasi atau kemudaratan. Pengamal
psikologi juga berunding serta bekerjasama secara profesional dengan lain-lain
institusi untuk memenuhi kepentingan yang terbaik bagi individu yang memerlukan
khidmat mereka. Akan tetapi, mereka juga bimbang tentang pematuhan etika
kelakuan saintifik dan profesional dikalangan rakan-rakan mereka malah berusaha untuk menyumbang
sebahagian daripada masa mereka untuk tujuan profesion mereka.
2.3.Prinsip 3 : Integriti (Integrity
)
Pengamal psikologi menggalakkan ketepatan,
kejujuran dan kebenaran dalam sains, ajaran serta amalan dalam psikologi. Dalam
situasi ini, pengamal psikologi tidak mencuri, menipu atau terlibat dalam
penipuan, helah atau sengaja menyatakan fakta yang salah malah mereka berusaha
untuk menunaikan janji mereka dan mengelakkan komitmen yang tidak jelas. Dalam
situasi di mana penipuan mungkin beretika wajar untuk memaksimumkan faedah dan
meminimumkan bahaya, pengamal psikologi mempunyai tanggungjawab yang serius
dalam mempertimbangkan keperluan dan akibat untuk membetulkan apa-apa yang disebabkan
oleh ketidakpercayaan atau lain-lain kesan buruk yang timbul.
2.4.Prinsip 4 : Keadilan ( Justice )
Pengamal psikologi mengakui bahawa kesaksamaan dan
keadilan hak ada bagi setiap orang untuk mendapat manfaat daripada sumbangan
psikologi dan kualiti yang sama dalam proses, prosedur dan perkhidmatan yang
dijalankan oleh pengamal psikologi. Dalam pada itu, pengamal psikologi
melaksanakan pertimbangan yang munasabah dan mengambil langkah berjaga-jaga
untuk memastikan bahawa mereka tidak berpontensi untuk berat sebelah, menghadkan
kecekapan dan kepakaran mereka atau membiarkan amalan-amalan yang tidak adil.
2.5.Prinsip 5 : Menghormati Hak dan Maruah Orang (Respect for People's Rights and Dignity )
Pengamal psikologi menghormati maruah semua orang,
dan hak-hak privasi individu, kerahsiaan dan keazaman sendiri. Mereka sedar
bahawa perlindungan khas mungkin perlu untuk melindungi hak serta kebajikan individu
atau masyarakat yang lemah dan terjejas dalam membuat sesuatu keputusan
autonomi. Disamping itu, pengamal psikologi sedar dan menghormati perbezaan
budaya, individu dan peranan, termasuk umur, jantina, identiti jantina, bangsa,
etnik, budaya, negara asal, agama, orientasi seksual, kecacatan, bahasa dan
status sosioekonomi dan mempertimbangkan faktor-faktor ini apabila bekerja
dengan ahli-ahli kumpulan itu. Pengamal psikologi juga cuba untuk menghapuskan
kesan ke atas kerja yang berat sebelah berdasarkan beberapa faktor yang mereka sendiri
tidak ketahui atau terlibat malah membiarkan aktiviti-aktiviti lain wujud
dalamnya berdasarkan salah satu dari prasangka tersebut.
2.6.Prinsip 6: Kesedaran Dalam Peranan Berganda ( Be conscious of multiple roles )
Dalam kod etika APA ada mengatakan bahawa
pengamal psikologi harus mengelakkan hubungan semunasabahnya yang dapat
menjejaskan prestasi profesional mereka atau boleh mengeksploitasi atau
memudaratkan orang lain. Dalam pada itu, kepelbagaian hubungan yang tidak
beretika selagi ianya tidak mendatangkan munasabah dijangka mempunyai kesan
yang buruk kelak. Walau bagaimana pun, pengamal psikologi perlu berfikir dengan
tgeliti sebelum memasuki dalam kepelbagaian hubungan dengan mana-mana individu
atau kumpulan seperti pengambilam para pelajar atau pelanggan sebagai peserta
kajian penyelidikan. Jika pengamal psikologi mendapati bahawa mereka berpotensi
membahayakan kepelbagaian hubungan, mereka secara beretika akan mengambil
langkah-langkah penyelesaian yang terbaik demi kepentingan individu atau
kumpulan disamping mematuhi prinsip dan kod etika.
Gambar : Pengamal Psikologi Perlu Kuat Apabila
Melibatkan Etika
Sumber : www.ehow.com
Seterusnya, terdapat dua kes yang
melibatkan dilema etika berlaku dalam kehidupan sebenar oleh pengamal psikologi
yang saya akan bincangkan secara terperinci seperti di bawah.
3.KES-KES DILEMA ETIKA
3.1.Kes 1
Encik
Razali yang berusia 35 tahun merupakan seorang bekas penagih dadah yang sudah
pulih dan bebas dari pusat serenti lebih kurang dua yang lalu. Encik Razali
telah mendapat kerja sebagai pembantu kedai dan baru mendirikan rumah tangga
dengan Pn. Saadiah kira-kira setahun yang lalu. En. Razali dan Pn. Saadiah
telah berjumpa dengan kaunselor yang berkerja di Agensi Perkhidmatan Keluarga
kerana menghadapi konflik rumah tangga yang teruk di mana ketika itu Pn.
Saadiah disahkan hamil 3 bulan serta menghadapi masalah keberhutangan yang
serius. Pada awalnya keluarga ini tidak menghadapi sebarang masalah tetapi
setelah En. Razali berhubungan semula dengan kawan-kawan lamanya dan beliau
kembali terjebak dalam penagihan dadah yang melampau. Semasa beliau ditahan di
pusat serenti, En. Razali telah menjalani pemeriksaan perubatan dan mendapati
bahawa beliau telah menghidap HIV positif. Pada mulanya En. Razali tidak
mempercayainya dan menafikan keputusan dari doktor. Walaupun doktor telah memberikan
bukti-bukti bertulis yang mengesahkan bahawa beliau penghidap HIV positif.
Dalam masa itu, beliau tidak memberitahu isterinya kerana bimbang isterinya
akan meninggalkannya. Walau bagaimanapun semasa berjumpa dengan kaunselor, En. Razali
mendedahkan tentang keadaannya dan meminta kaunselor tersebut menjaga
kerahsiaan penyakit yang dihadapinya daripada pengetahuan isteri beliau. Pada
masa yang sama, kaunselor tersebut mengalami dilema etika sama ada ingin
menjaga kerahsiaan En. Razali atau mendedahkannya kepada isteri beliau iaitu
Pn. Saadiah kerana bimbang Pn. Saadiah akan di jangkiti dengan virus HIV yang
dihidapi suaminya dimana keadaan Pn. Saadiah ketika itu sedang sarat mengandung.
Dan ini amat membahayakan kandungan Pn. Saadiah serta kesihatan Pn. Saadiah
jika beliau juga penghidap HIV positif.
Gambar
: Penagihan Dadah Boleh Merosakkan Hubungan Institusi Kekeluargaan
Sumber : ppda-smkbt5.blogspot.com
2.2.Kes
2
Azlina
adalah anak bongsu dari tiga orang adik-beradik. Sejak kecil lagi Azlina
tinggal bersama dengan datuk dan neneknya di kampung. Beliau tidak tinggal
bersama dengan ibu kerana ibu berada di Kuala Lumpur dan bekerja sebagai kerani
di sebuah syarikat swasta. Azlina amat membenci ibunya kerana sejak kecil lagi beliau
tidak pernah dijaga dan mendapat kasih sayang yang secukupnya. Azlina juga
benci dengan ayahnya yang tidak pernah dikenalinya kerana meninggalkan ibu
sewaktu Azlina masih di dalam kandungan ibu. Azlina juga tidak pernah mengambil
tahu apakah yang terjadi antara ibu dan ayahnya. Azlina gembira tinggal dengan
datuk dan nenek tetapi kasih sayang datuk dan nenek tidak sama seperti
keluarganya sendiri. Azlina amat cemburu dengan rakan-rakannya terutamanya
Rina, rakan sejak kecil yang lain tinggal bersama dengan ibu bapa tetapi diri Azlina
pula sebaliknya. Azlina hanya melihat wajah ibu setahun sekali dan tidak pernah
langsung melihat wajah ayahnya. Oleh kerana kurangnya kasih sayang ibu dan
ayah, Azlina selalu sahaja memberontak. Azlina mudah panas baran dan akan
mengamuk jika terdapat sesuatu yang tidak kena. Datuk dan nenek juga tidak
berani memarahinya kerana amat menyayangi beliau dan mungkin kerana faktor usia
datuk dan nenek yang terlalu tua. Di sekolah pula Azlina dikenali dengan
perangai samseng dan suka menjahamankan harta benda sekolah. Guru-guru juga
telah melabel Azlina sebagai samseng sekolah dan apa sahaja barang sekolah yang
rosak, Azlina pasti akan dicari oleh guru-guru. Azlina pernah menconteng bilik
darjah, tangga-tangga, tiang kaki lima, dinding bangunan, memecahkan kerusi,
meja malah meja guru juga pernah beliau musnahkan. Menurut Azlina, apabila dapat memecahkan
sesuatu barang beliau akan berasa puas dan akan dapat melepaskan kebenciannya
pada ibu. Azlina juga sudah lali dengan kata-kata orang dan tidak kisah dengan
label yang diberikan. Semasa berjumpa kaunselor, beliau sedar dan seolah-olah
baru bangun dari mimpi yang panjang dan menyedari bahawa beliau perlu melakukan
sesuatu demi masa depannya. Tetapi apabila memikirkan akan dirinya yang banyak
mendatangkan masalah serta dengan pelbagai gelaran yang diberikan, beliau tekan
untuk tidak berubah.
Gambar
: Contoh Vandalisme di Sekolah
Sumber : adeciawi.wordpress.com
4.MODEL MEMBUAT KEPUTUSAN
BERETIKA (Ethical Decision-Making Model)
Terdapat lapan langkah dalam membuat keputusan beretika menurut
Corey et al ( 2010 ) seperti huraian di bawah :-
Langkah Satu
Mengenalpasti masalah atau dilema
Langkah Dua
Mengenalpasti isu-isu potensial yang terlibat
Langkah Tiga
Mengkaji kod etika yang relevan
Langkah Empat
Mengetahui akan undang-undang dan peraturan
Langkah Lima
Memperolehi rundingan
Langkah Enam
Mempertimbangkan kemungkinan dan kebarangkalian sesuatu tindakan
Langkah Tujuh
Menjumlahkan akibat dari kepelbagaian keputusan
Langkah Lapan
Memutuskan mengenai apa yang kelihatan sebagai tindakan yang terbaik
Merujuk dari salah satu kes seperti yang saya huraikan di atas, dengan
menggunakan model lapan langkah membuat keputusan beretika yang
dicadangkan oleh Corey et al ( 2010 )
dalam kes En. Razali ini banyak penyelesaian yang dapat dilihat dan saya akan
huraikan satu persatu.
Dalam kes En. Razali ini, pengamal psikologi perlu mengenalpasti
masalah atau dilemma serta isu-isu potensial yang terlibat yang merujuk dalam
kes En. Razali dimana beliau seorang penghidap HIV dan merahsiakannya tanpa
pengetahuan isterinya iaitu Pn. Fatimah. Selain itu, pengamal psikologi tahu yang
profesion kerja sosial percaya individu yang menghidap HIV sering distigma,
disisih dan didiskriminasikan oleh masyarakat. Oleh itu, menjaga kerahsiaan
klien adalah penting bagi mengelak klien daripada disisihkan oleh masyarakat.
Walau bagaimanapun, pengamal psikologi sedar akan tanggungjawab terhadap
kedua-dua kliennya, iaitu En. Razali dan Pn.Saadiah. Oleh sebab itu, sekiranya perlu, pengamal psikologi akan
mendedahkan untuk melindungi pihak ketiga iaitu Pn. Saadiah.
Justeru, berdasarkan kod etika dan
pengetahuan tentang undang-undang yang menyatakan bahawa pengamal psikologi
perlu menghormati hak privasi klien. Pengamal psikologi tidak seharusnya
mendedahkan maklumat peribadi En. Razali melainkan ianya penting untuk
memberikan perkhidmatan atau mengendalikan penilaian atau penyelidikan mereka.
Oleh itu, apabila maklumat peribadi dikongsi bersama, piawai kerahsiaan
perlulah diaplikasikan. Walau bagaimanapun, pendedahan boleh dilakukan
seandainya pada penilaian profesional pengamal psikologi, En. Razali boleh
mendatangkan bahaya terhadap diri sendiri dan orang lain iaitu Pn. Saadiah
sendiri.
Sementara itu, mempertimbangkan
kemungkinan dan kebarangkalian sesuatu tindakan juga penting. Hal ini kerana,
seandainya pengamal psikologi menjaga kerahsiaan En. Razali, beliau akan
meneruskan intervensinya dengan pengamal psikologi. Selain itu, pengamal
psikologi juga boleh membantu En. Razali dan menyokong beliau untuk berhadapan
dengan penyakitnya. Pengamal psikologi
juga boleh menggalakkan En. Razali agar
beliau memberitahu isterinya Pn. Saadiah tentang status kesihatannya. Akan tetapi, sekiranya pengamal psikologi tidak
mendedahkan maklumat peribadi En. Razali
kepada isterinya berkemungkinan Pn. Saadiah akan di jangkiti HIV positif. Dalam
hal ini, beliau telah memudaratkan keadaan Pn. Saadiah serta kandungannya. Selain itu, pengamal
psikologi boleh mendedahkan status kesihatan En. Razali dan berkemungkinan Pn.
Saadiah boleh menerima keadaan suaminya dan menyokong suaminya itu bagi
meneruskan kehidupan.
Dalam masa yang sama, mengenalpasti serta menjumlahkan
kepelbagaian akibat dari sebarang keputusan yang diambil juga adalah perlu. Ini
kerana, sekiranya pengamal psikologi menjaga kerahsian ini bermakna En. Razali
akan mendapat manafaat kerana kerahsiaannya terjaga. Namun bagi Pn. Saadiah
pula, beliau mendapat kemudaratan kerana tidak menyedari akan suaminya yang
penghidap HIV positif dan mungkin di jangkiti. Dalam kod etika ada menitikberatkan tanggungjawab utama pengamal
psikologi adalah terhadap klien yang terdedah. Oleh itu, dalam kes ini Pn. Saadiah merupakan klien yang lebih
terdedah kepada bahaya .Justeru, bagi
menjaga kebajikan, Pn. Saadiah lebih diutamakan dan lebih penting terhadap
pengamal psikologi dari En. Razali sendiri.
Dan yang terakhir mengikut Corey et al ( 2010 ), memperolehi
rundingan serta memutuskan mengenai apa yang kelihatan sebagai tindakan yang
terbaik. Pengamal psikologi perlu berunding dengan rakan sekerja yang lain
dalam memperolehi pendapat yang lebih bernas dalam menyelesaikan kes En. Razali
Ini. Memperolehi rundingan dan bersependapat dalam memanggil Pn. Saadiah dan
berbincang tentang keadaan suaminya kerana Pn. Saadiah juga merupakan salah
seorang klien. Sementara itu, menerima pendapat lain yang menyatakan bahawa
pengamal psikologi sepatutnya menitikberatkan
hal En. Razali kerana seandainya
pengamal psikologi mendedahkan kerahsiaan En. Razali berkemungkinan besar beliau tidak akan
mempercayai pengamal psikologi tersebut
dan secara tidak langsung akan menamatkan intervensinya. Keadaan En.
Razali juga akan menjadi semakin buruk.
Setelah mengambil kira pelbagai pandangan pengamal psikologi membuat keputusan
untuk berbincang tentang kerahsiaan HIV positif ini dengan kedua-dua kliennya. En. Razali dan Pn.
Saadiah merupakan sepasang suami isteri. Oleh itu, mereka berdua seharusnya
diajak berbincang bersama-sama dan pada masa itulah pengamal psikologi akan
menggalakkan En. Razali memberitahu isterinya tentang status kesihatanya yang
telah di sahkan menghidap penyakit HIV positif. Hal ini kerana berkemungkinan
besar Pn. Saadiah boleh menerima keadaan suaminya selain turut sama membantu
suaminya dalam menghadapi penyakit HIV positif.
5.KESIMPULAN
Etika sebenarnya memainkan peranan
penting dalam membantu para profesional dan pengamal psikologi terutamanya
untuk memahami bagaimana keadaan itu berlaku. Selain itu, etika dapat juga
membantu pengamal psikologi menstrukturkan kehidupan yang tidak bernilai
harganya. Pengetahuan tentang etika dilema boleh memperbaiki amalan pengamal
psikologi dan pada masa yang sama memberikan panduan dan mengawal tingkah laku
mereka agar lebih beretika. Selain itu, prinsip-prinsip etika perlulah dipatuhi
untuk diterapkan dalam kehidupan seharian tidak kira apa jua profesion.
Sementara itu, dalam menghuraikan kedua-dua kes tersebut
walaupun berlainan kes tetapi cara dan penyelesaiannya yang membezakan tindakan
yang dilakukan oleh seseorang pengamal psikologi. Contoh yang paling menarik
kes dari En. Razali dan Pn. Saadiah. Oleh itu, dengan menggunakan model membuat
keputusan etika Corey et al ( 2010 ) ini, pengamal psikologi dapat
menyelesaikan dilema etika yang dialami oleh mereka sendiri yang berkaitan
dengan permasalahan kerahsiaan dan HIV positif dari kes En. Razali secara
rasional dan sistematik mengikut piawaian prinsip etika seperti mana yang telah ditetapkan.
Gambar
: Kerahsiaan Amat Penting
Sumber : gotriad.news-record.com
2553
Perkataan
APENDIKS
6.RUJUKAN / REFERENSI
Ethical Guidelines for Statistical Practice. (1999). [Online].
[2012, October 28].
10 ways practitioners can avoid frequent ethical
pitfalls. (n.d.). [Online].
[2012, October 28].
Ethical Issues in Psychology. (n.d.). [Online].
[2012, October 28].
Social Psychology -
Ethical Issues in Psychological Research. (n.d.). [Online].
[2012, October 28].
An Ethical Decision-Making Model. (n.d.). [Online].
[2012, October 28].
An Ethical Decision-Making Model. (n.d.). [Online].
Available : http://www.ethicsscoreboard.com/rb_5step.html.
[2012, October 28].
Bright, P.
(n.d.). Ethics for Psychologists.
[Online].
[2012, October 29].
Cherry,
K. (n.d.). Conducting Ethical Research in Psychology. [Online].
[2012, October 29].
Lesco, P.
(n.d.). Ethical Dilemmas of
Psychologists Who Practice on the Internet. [Online].
-psychologists-practice-internet.html. [2012, October 29].
Moore, S.
(n.d.). Types of Ethical Dilemmas
for Psychologists. [Online].
Available : http://www.ehow.com/list_5907619_types-ethical-
dilemmas-psychologists.html. [2012, October 29].
Smith, D. (n.d.). Five principles for research
ethics. [Online].
terangkan sedikit tulisan.pening baca
ReplyDeleteMOHON SHARE UTK KAJIAN SAYA TQ IDEA ANDA SGT MEMBANTU
ReplyDelete