1.PENGENALAN
Kaunseling adalah satu proses yang psikologi
memberi kuasa kepada individu untuk merampas kembali kawalan ke atas kehidupan
mereka dan pada masa yang sama bekerja melalui isu-isu dan masalah yang telah
menyebabkan mereka kehilangan harga diri serta keyakinan dalam kebolehan mereka
sendiri. Dalam erti lain, kaunseling merupakan satu proses menolong klien
memahami diri serta situasinya yang sebenar.
Umum mengetahui, kaunseling berasal daripada perkataan bahasa
Inggeris ‘counselling’ yang boleh difahami oleh semua orang tetapi setiap orang
mungkin memahaminya dalam pengertian yang berbeza. Dalam pengertian yang luas,
sebenarnya setiap orang terlibat dalam aktiviti kaunseling baik secara langsung
atau secara tidak langsung. Namun, kaunseling bukanlah sesuatu perkara baru
malah manusia selalu melakukan aktiviti berhubung serta berinteraksi sesama
mereka.
Selain itu, kaunseling juga sebagai satu profesion di mana ia mempunyai
asas yang saintifik dan objektif daripada bidang psikologi, sosiologi,
psikiatri, antropologi dan falsafah. Ia tumbuh dan berkembang hasil daripada
perolehan penyelidikan tentang perkembangan sahsiah manusia serta teori-teori
pembelajaran. Di samping itu, ia juga berkembang daripada situasi, faktor atau
keadaan yang kurang saintifik dan kurang objektif. Ini berdasarkan kepada
kepercayaan bahawa setiap individu dapat menentukan matlamat hidupnya dan memberi
makna kepada kehidupan masing-masing serta mengakui hakikat bahawa hidup ini
penuh dengan cabaran dan manusia bertanggungjawab terhadap kehidupan mereka
sendiri.
Dalam pada itu, berkongsi pendapat dan kebimbangan dalam
persekitaran yang selamat serta sulit dan seorang kaunselor yang tidak berat
sebelah akan membenarkan seseorang individu itu mempunyai masa untuk meneroka perasaan dan kepercayaan
mereka tanpa had. Hubungan terapeutik antara kaunselor dengan klien dapat diperkuatkan
dari minggu ke minggu dan secara beransur-ansur selain membolehkan klien untuk
membuka dan memberi tumpuan kepada perubahan yang mereka mahu dalam kehidupan
mereka. Sesi ini biasanya berlaku pada masa yang telah diatur secara mingguan.
Sesi kaunseling ini sesuai disyorkan kepada sesesiapa sahaja yang
mengalami kemurungan, kebimbangan, masalah kesihatan mental, ketagihan, gangguan
pemakanan, perkabungan, kemarahan dan sebab-sebab lain. Kaunseling adalah
penyelesaian yang pro aktif untuk menangani isu-isu mental yang mengikat dan
menyekat klien. Seperti kes Encik Raju, beliau telah dirujuk untuk mendapatkan
khidmat kaunseling dan sebagai kaunselor, saya bertanggungjawab membantu
memulihkan Encik Raju dari masalah yang dihadapi beliau. Kaunseling individu
sangat sesuai digunakan untuk berdepan dengan kes Encik Raju ini.
1.1.Kaunseling Individu
Kaunseling individu merupakan satu pertemuan antara seorang
kaunselor dengan seorang klien untuk mengadakan satu proses perhubungan atau
interaksi professional dan memusatkan tumpuan kepada aspek-aspek penyelesaian
dan perkembangan diri klien dan diikuti dengan pembuat keputusan terbaik dari
alternatif-alternatif yang diperlukan. Menurut Carl Rogers, terdapat beberapa
asas kepada pembentukan hubangan antara seorang klien dengan seorang kaunselor
dalam kaunseling individu iaitu terdapat dua orang yang mengalami hubungan
psikologikal.
Gambar:
Keadaan Dalam Bilik Kauseling Individu
Sumber:
epsomcounsellingservice.co.uk
2.TEORI PEMUSATAN INSAN DAN
RASIONAL
Teori Pemusatan Insan ini merupakan asas dalam konsep yang tergolong
di dalam psikologi kemanusiaan (humanistic), dan kewujudan (existentialism). Ia
diasaskan oleh Carl Rogers di dalam tahun 40an yang menamakannya kaunseling
bukan-arahan atau kaunseling pusatan-klien yang dikemukannya pada tahun 1951.
Carl Rogers mempunyai pandangan yang cukup teguh mengenai sifat
tabii manusia iaitu manusia boleh berkembang secara positif dan membina jika
wujud perasaan percaya mempercayai, hormat menghormati yang boleh dirasai dan
dialami. Carl Rogers menolak sekuat-kuatnya anggapan bahawa manusia itu tidak
boleh dipercayai dan pasif serta menjadi mangsa sifat biologi atau
persekitarannya. Carl Rogers juga menolak anggapan kepercayaan bahawa manusia
itu perlu diarah, didorong, diajar, didera, diberi ganjaran, dikawal dan diuruskan
hidupnya oleh orang lain. Carl Rogers yakin bahawa manusia memang dari mula
lagi sudah mempunyai kecenderungan dan keupayaan semulajadi untuk berkembang
peringkat demi peringkat menuju ke arah nirwana kendiri, andainya wujud
keadaan-keadaan yang sesuai.
Sebagai contoh, tingkah laku manusia sedikit sebanyak mempunyai persamaan
dengan tingkah laku seekor singa. Menurut Carl Rogers, walaupun singa biasanya
dianggap sebagai binatang buas tetapi makhluk ini mempunyai kualiti yang baik.
Ini kerana singa hanya membunuh apabila ia lapar bukan membunuh dengan
sewenang-wenangnya. Begitu juga dengan Encik Raju, beliau akan melakukan
sesuatu apabila merasakan dirinya terpinggir. Di sini dapat dilihat bahawa
Encik Raju ini sebenarnya mengalami satu fasa perasaan iaitu kesunyian akibat
kematian isterinya. Kesunyian inilah yang mengakibatkan tingkah laku Encik Raju
berubah sedikit demi sedikit.
Di samping itu, ketulenan, penerimaan positif tanpa syarat dan
empati merupakan tiga ciri terpenting bagi mewujudkan keadaan hubungan
terapeutik dalam interaksi kaunselor dan kliennya. Ketulenan
bermaksud bahawa kaunselor penuh dengan keikhlasan dan kejujuran menerima klien
dalam keadaan yang kongruen di mana kaunselor begitu serasi dengan apa yang
dirasai oleh klienya. Ketulenan juga memberi maksud kaunselor tidak
berpura-pura dalam sesi yang dijalankan dan integrasi kongruen inilah
sebenarnya membayangkan kaunselor berada dalam ruang lingkup yang serupa serasi
seperti yang dialami oleh klien. Suasana inilah yang perlu dititikberatkan oleh
kaunselor yang menerapkan Teori Pemusatan Insan apabila melaksanankan proses
kaunseling. Selain itu, penerimaan tanpa syarat pula membawa pengertian bahawa
kaunselor tanpa ragu-ragu menerima apa sahaja yang ada pada diri klien.
Manakala empati pula bermaksud kaunselor benar-benar berada dalam ruang rujuk
dalaman klien iaitu menjiwai keseluruhan perasaan dan pemikiran sebagaimana
yang dirasai oleh klien. Empati juga adalah satu proses yang penting dalam
mewujudkan hubungan terapeutik pada klien.
Dalam pada itu, rasional memilih teori ini adalah kerana teori ini
mengkaji manusia sedalam-dalamnya serta menghuraikan secara tersurat dan
tersirat perasan dan tingkah laku manusia. Ini merupakan teori yang bersesuaian
untuk merujuk kes Encik Raju. Perasaan kesunyian yang ada dalam diri beliau
dapat dilihat dengan perubahan tingkah lakunya dan juga tidak berminat untuk
berinteraksi dengan sesiapa pun. Perkara ini jika dibiarkan akan memudaratkan
Encik Raju sendiri. Sementara itu, kesunyian adalah perasaan yang tidak
menyenangkan di mana seseorang mengalami perasaan kekosongan dan kesendirian yang
kuat dan terhasil dari tahap hubungan
sosial yang tidak mencukupi. Walau bagaimanapun, ia adalah satu pengalaman yang
subjektif. Kesunyian juga telah telah digambarkan sebagai kesakitan sosial.
Gambar: Kesunyian Pada Usia Tua
Sumber: eran.org.il
Selain itu, rasional memilih teori ini juga adalah kerana
penglibatan klien yang aktif dalam menerokai dan mengatasi masalahnya.
Seterusnya, klien mempunyai kemampuan untuk berkembang baik dari segi emosi
mahupun dari segi intelek. Perkembangan teori ini boleh berlaku dalam satu
suasana yang mesra, permisif dan penuh kefahaman. Hal ini kerana, teori ini
menganggap manusia pada mulanya baik disebabkan sifat semula jadi yang wujud
dalam diri mereka.
Dalam Kaunseling Pemusatan Insan ini juga amat menitikberatkan aspek
afektif atau emosi dalam penerokaan masalah klien. Hubungan mesra antara
kauselor dengan klien merupakan persekitaran yang sesuai bagi menggalakkan
perkembangan antara satu sama lain. Oleh itu, klien perlulah mempunyai rasa
tanggungjawab untuk berubah serta berkembang dan kaunselor mempunyai peranan
tertentu di dalam proses kaunseling melalui pemerhatian dan kesimpulan yang
dibuatnya.
3.MATLAMAT TEORI PEMUSATAN
INSAN
Matlamat yang ingin dicapai dalam kaunseling Pemusatan
Insan ini juga bukanlah semata-mata untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi atau
dialami pada masa itu tetapi apa yang lebih penting ialah untuk mencapai suatu perasaan
bebas dan bersepadu bagi diri seorang klien seperti Encik Raju. Selain itu, tujuan
kaunseling ini juga adalah untuk membantu klien itu dalam proses
perkembangannya supaya dapat menghadapi dan mengatasi masalah yang dihadapinya.
Dengan berasaskan kepada matlamat yang ingin dicapai, maka klien tersebut haruslah
bersedia untuk memisahkan dirinya daripada apa yang selama ini telah sebati
dengan dirinya bagi membolehkan dirinya berhadapan dengan realiti. Terdapat beberapa perkara yang dapat diperhatikan dan dirasai oleh Encik
Raju itu sendiri untuk mencapai maksud yang ingin dituju di dalam kaunseling
Pemusatan Insan ini iaitu seperti di bawah:-
- Klien bersedia menerima, merasai dan mengalami realiti yang
sebenar tanpa mengherot-berotkannya untuk disesuaikan dengan struktur
kendiri seseorang itu. Klien tidak lagi bimbang atau takut untuk
berhadapan dengan realiti. Contohnya dalam kes Encik Raju di mana beliau
dilihat berkeadaan tidak terurus pada mulanya dan akan bertambah baik
dengan sesi kaunseling yang diberikan kepadanya. Dengan ini, beliau akan
lebih bersedia menerima dirinya sendiri samaada baik atau buruk selain mengalami
hidup dengan cara baru dan dapat terus berkembang.
- Klien akan merasa yakin pada diri sendiri. Biasanya klien tidak
yakin yang ia boleh mengemudikan hidupnya, kerana itu ia sering meminta dirinya
dibimbing dan diarah. Tetapi apabila ia sudah sedia menerima dirinya dan
berhadapan dengan kenyataan, ia pun akan mula mempunyai keyakinan dan
keupayaan sendiri untuk mengawal dan mengarah hidupnya sendiri dengan
lebih teratur.
- Klien akan dipandu dan diarah oleh perasaan
dan pemikirannya sendiri. Walaupun penting bagi seseorang untuk memberi
perhatian kepada nilai-nilai dan norma-norma masyarakat, individu perlu
juga mempunyai nilai-nilai sendiri untuk memandu dirinya. Ia harus
bersifat ‘inner directed’ dan
tidak dikongkong oleh ‘outer
directedness’. Melalui inner directedness ini ia akan memperolehi
kepuasan kerana ia dapat membuat sesuatu keputusan berdasarkan
pertimbangan sendiri.
- Dan yang terakhir sekali ialah kesediaan untuk terus
berkembang. Apabila wujud di dalam diri klien kesediaan untuk terus hidup,
kesediaan mengalami peristiwa-peristiwa baru, cabaran-cabaran dan
masalah-masalah baru maka individu itu telah mencapai suatu tahap positif
di dalam proses hidupnya. Merujuk kepada kes Encik Raju dari sinilah beliau
akan bersedia membuat ketepatan-ketepatan baru untuk dirinya bagi mencari
matlamat-matlamat baru untuk hidupnya. Beliau tidak lagi perlu bergantung
kepada orang lain untuk mengarah atau mengawal hidupnya kerana beliau sudah
berupaya menuju ke arah matlamat baru dan perkara ini yang dikatakan oleh Carl
Rogers, bahawa individu telah mencapai ‘self
actualization’ (pembenaran kendiri) dalam hidupnya.
4.KEMAHIRAN KAUNSELING
Dalam proses membuat kaunseling, kemahiran-kemahiran kaunseling yang
digunakan ialah soalan, dorongan minima, parafrasa, rumusan, refleksi perasaan,
mencabar, fokus dan refleksi serta mentafsir makna. Setiap satu kemahiran
kaunseling ini mempunyai huraian seperti di bawah :-
4.1.Soalan
Seorang kaunselor dapat menjangkakan bahawa klien akan dapat memberi
respon yang lebih bebas jika soalan terbuka digunakan. Manakala soalan tertutup
akan membuat klien bercakap pendek dan tepat terhadap maklumat yang
dikehendaki. Soalan boleh membantu klien bercakap, terus bercakap atau tidak bercakap
langsung. Soalan yang bersesuaian boleh mendalami dunia klien. Ia juga boleh
membantu kaunselor mengenalpasti masalah yang dihadapi klien dengan lebih
tepat. Soalan boleh berbentuk terbuka atau tertutup dan memulakan dengan ‘apa’,
‘bagaimana’ dan ‘kenapa’.
4.2.Dorongan Minima
Klien ingin mengetahui samaada dia faham atau tidak apabila dia
menceritakan masalah, pandangan atau pendapatnya. Secara tidak langsung, klien
mahu diri dan dunianya difahami oleh kaunselor iaitu anggukan, teruskan, saya
faham atau perkataan lain yang ringkas dan tepat. Kesemua respon tersebut menggambarkan
bahawa kaunselor sedang mengikuti cerita yang disampaikan klien. Respon juga
perlulah bersesuain dengan rentak cerita klien.
4.3.Parafrasa
Parafrasa juga membantu kaunselor mengenalpasti apa yang diceritakan
oleh klien difahaminya. Dalam erti kata lain, parafrasa bukan mengulang kembali
semua yang diceritakan tetapi merupakan ringkasan inti yang tepat.
4.4.Rumusan
Merangkumi lebih banyak maklumat dan masa untuk mendengar cerita
yang lebih lama sebelum membuat respon dan hampir sama dengan prafrasa.
4.5.Refleksi Perasaan
Dengan membuat refleksi perasaan, kaunselor memberitahu klien yang
dia memahami apa yang dirasakan atau dialami klien. Apabila klien menyedari
bahawa kaunselor memahami apa yang dirasanya maka dia akan meluahkan lagi
perasaannya. Justeru, apabila refleksi perasaan dibuat, ia perlu tepat dan jika
tidak kaunselor akan memberikan gambaran yang dia tidak memahami perasaan
klien.
4.6.Mencabar
Kemahiran mencabar memerlukan kepakaran yang tinggi di samping
penggunaan yang betul ia dapat mendalami dengan cepat namun sebaliknya jika
salah penggunaan kaunselor akan membuat klien enggap bercakap atau tidak
berminat meneruskan sesi kaunseling.
4.7.Fokus
Dengan memberi fokus, kaunselor tidak akan terpesong dari topik.
Kaunselor perlulah sentiasa mengikuti luahan klien dengan teliti dan
membalasnya dengan tepat.
4.8.Mentafsir Makna
Kemahiran ini memerlukan kejituan kaunselor memahami keseluruhan
cerita dan dapat mentafsirkan apa yang mungkin tidak diceritakan oleh klien.
Dengan kemahiran kaunseling ini, sebagai kaunselor saya dapat
mempraktikkan kemahiran ini dalam kes Encik Raju seperti yang dibincangkan di
atas. Dengan ini, perbualan dengan Encik Raju dapat di lihat seperti di bawah :
Kaunselor:
Sila duduk Encik Raju.
Encik
Raju: (Encik Raju duduk di kerusi berpandangan
ke luar bilik dengan
badannya yang lemah dan
bersandar di kerusi).
Kaunselor: Saya diminta untuk menasihati Encik Raju
tentang sikap Encik Raju yang
tidak berminat untuk
berinteraksi dengan sesiapa pun. Apa sebenarnya
yang bermain di fikiran
Encik Raju?
Encik
Raju: (Tidak menjawab, masih melihat
ke luar bilik dan mengeluh).
Kaunselor: Mungkin Encik Raju boleh ceritakan kepada
saya apa sebenarnya yang
menyebabkan Encik Raju
mengeluh.
Encik
Raju: (Hanya menggelengkan kepala).
Kaunselor:
Saya dapat rasakan yang Encik Raju
mempunyai sesuatu yang nak
disampaikan. Encik Raju bolehlah ceritakan apa yang
menyebabkan Encik Raju jadi sebegini.
Encik
Raju: (Terus kekal berkeadaan
sedemikian).
Dengan ini, apa yang perlu dilakukan terhadap Encik Raju ialah
menerima beliau sepenuhnya dan memberi ingatan tentang perhubungan kerahsiaan
yang dijalini dalam sesi kaunseling. Oleh demikian, suasana yang selamat dan
teraputik ini akan menggalakkan Encik Raju bercerita dengan lebih mendalam
serta menerokai punca-punca yang menyebabkan beliau berkeadaan sedemikian.
5.KESIMPULAN
Kaunseling individu amatlah sesuai dalam merujuk kes Encik Raju
dengan menggunakan teori Kaunseling Pemusatan Insan. Ini kerana Kaunseling
Pemusatan Insan banyak melibatkan perasaan dan mengkaji manusia
sedalam-dalamnya bertepatan dengan kes Encik Raju di mana beliau dilihat
seolah-olah telah berputus asa dalam hidup dan segala-galanya serta beliau juga
tidak berminat untuk berinteraksi dengan sesiapa sahaja dan bertindak
mengasingkan diri.
Secara positif, suatu sumbangan yang paling
besar telah diberikan oleh Carl Rogers melalui teorinya ialah keyakinannya yang
kuat tentang keupayaan dan kecenderungan manusia untuk berkembang ke arah
nirwana kendiri. Pendirian yang positif seperti ini telah memberikan maruah dan
darjat kepada manusia yang akan berusaha mencerminkan kepercayaan sedemikian.
Carl Rogers juga secara tidak langsung mengutarakan nilai-nilai dan
sikap-sikap positif di dalam berinteraksi dengan orang lain dengan menegaskan
betapa pentingnya kita menerima orang lain tanpa syarat, bersedia mendengar dan
memahami orang lain dari kaca mata dan dunianya yang subjektif, serta
menekankan pentingnya kejujuran, keikhlasan dan ketulenan di dalam segala
tindak tanduk kita, kerana melalui penghayatan sikap dan nilai-nilai sebegini
kita boleh menjadi contoh atau model yang berguna bagi orang lain. Dengan ini,
tanpa mempunyai pendirian yang menghakim, Encik Raju akan lebih bersedia untuk
meluahkan isi hatinya kerana beliau yakin bahawa apa juga yang dikemukakan itu
tidak akan diberi nilai dan hal sebegini dirasakan sebagai tidak mengancam
dirinya.
Walaupun terdapat beberapa kelemahan dalam teori ini, namun tidak
dapat dinafikan ialah teori ini amat memudahkan klien untuk meluahkan isi
hatinya kerana melalui perhubungan yang mesra di antara kaunselor dan
klien. Dan demikian Encik Raju yakin yang kaunselor merupakan orang yang
boleh diharap dan memang bertanggungjawab serta bersunguh-sungguh akan berusaha
menolongnya.
Matlamat yang terdapat dalam teori ini juga sedikit sebanyak
membantu mengukuhkan lagi sesi kaunseling yang dijalankan kepada Encik Raju.
Selain kemahiran kaunseling seperti yang dihuraikan di atas banyak memberikan
input yang bertepatan dalam kes ini. Pendek kata, kaunseling juga merupakan
proses bersemuka di antara kaunselor dengan klien iaitu orang yang meminta
pertolongan samaada datang sendiri ataupun dirujuk. Tujuan pertemuan itu adalah
untuk mencari alternatif yang paling sesuai bagi klien membuat keputusan
menyelesaikan masalah dirinya di samping mengetahui baik buruk dan kekangan
yang akan dihadapi oleh klien atas setiap keputusannya.
2471 Perkataan
APENDIKS
6.RUJUKAN
/ REFERENSI
Apa
itu kaunseling?. (n.d.). [Online].
[2011,
October 30].
Apa itu kaunseling. (2009). [Online].
[2011,
October 30].
Kaunseling Individu. (2007). [Online].
[2011,
October 30].
Teori Kaunseling; Penghuraian Teori Yang
Digunakan Dalam Sesi Kaunseling. (n.d.).
[Online]. Available: http://iconkarismatik.blogspot.com/2009/03/
teori-kaunseling.html.
[2011, November 1].
Counselling
Process. (n..d.). [Online].
[2011, November 1].
The Counseling Process. (n.d.). [Online].
Available: http://www.denison.edu/offices/counseling/counseling_
process_confidentia.html.
[2011, November 2].
The Counseling Process. (n.d.). [Online].
Available: http://www.armystudyguide.com/content/army_board_study_guide_
topics/counseling/the-counseling-process.shtml. [2011, November 2].
Definisi Kaunseling Individu dan Kelompok. (2010). [Online].
Available: http://mas-himpunan1001.blogspot.com/2010/02/definisi-
kaunseling-individu-dan.html. [2011, November 3].
What
is Counselling?. (n.d.). [Online].
[2011, November 3].
Kaedah Kaunseling. (n.d.). [Online].
[2011, November 3].
Pandangan Mengenai Teori. (2010). [Online].
2010/01/pandangan-mengenai-teori.html. [2011,
November 3].
Rasional Perkhidmatan Kaunseling. (n.d.). [Online].
perkhidmatan-kaunseling.html. [2011, November
3].
Jenis Perkhidmatan Kaunseling. (n.d.). [Online].
Available: http://jkm.pahang.gov.my/index.php/perkhidmatan-teras/kaunseling-a-psikologi/121-jenis-perkhidmatan-kaunseling.
[2011, November 3].
Definisi Bimbingan dan Kaunseling. (2008). [Online].
-dan-kaunseling/. [2011, November 3].
Bimbingan dan Kaunseling. (2007). [Online].
Available: http://ramanirmala2007.blogspot.com/.
[2011, November 3].
Konsep Bimbingan. (n.d.). [Online].
Available: http://yanpiaw0.tripod.com/kpli/Bimbingan.htm.
[2011, November 3].
Sipon, S. (n.d.). Memulakan Proses
Kaunseling. [Online].
[2011, November 3].
Baharudin, A. (n.d.). Kaunseling dan
Kepimpinan. [Online].
[2011, November
3].
No comments:
Post a Comment