1.PENGENALAN
Mutakhir ini, penderaan
pembantu rumah bukan lagi merupakan satu isu baru di dunia khususnya Malaysia.
Kita juga sering mendengar di akhbar-akhbar mahupun media elektronik tentang
penderaan terhadap pembantu rumah Indonesia yang didera oleh majikan mereka yang
semakin meningkat dan menjadi-jadi di negara ini. Keadaan yang sedemikian amat
membimbangkan semua pihak dan seterusnya ia boleh merosakkan hubungan antara
kedua-dua negara jika tidak ditangani segara. Justeru, konsep budaya memainkan peranan penting untuk mewujudkan kesedaran bahawa penderaan sememangnya tidak diterima dalam masyarakat di negara ini. Ketidakseimbangan budaya juga boleh menyebabkan terjadinya penderaan terhadap pembantu rumah samaada dari segi mental atau fizikal. Di Malaysia terdapat 320,000 orang pembantu rumah berdaftar dengan 95 peratusnya dari Indonesia. Dan dilaporkan terdapat 300,000 orang pembantu rumah lari dari rumah majikan dan salah satu disebabkan akibat tidak tahan didera.
Umumnya,
budaya adalah suatu cara hidup yang berkembang
dan dimiliki bersama dalam sesebuah kelompok masyarakat
atau orang dan diwariskan
dari generasi ke generasi. Budaya terbentuk
dari pelbagai unsur yang rumit, termasuklah sistem
agama
dan politik,
adat istiadat, bahasa,
perkakas, pakaian,
bangunan dan karya seni. Bahasa merupakan sebahagian daripada budaya yang tidak boleh dipisahkan dalam diri manusia sehingga kebanyakkan orang
cenderung beranggapan ia diwariskan secara genetik. Sebagai contoh,
ketika seseorang berkomunikasi
dengan orang yang berbeza budaya dengannya dan cuba menyesuaikan diri, hal ini dapat membuktikan bahawa budaya itu
telah dipelajari.
Dalam erti kata lain, budaya adalah suatu pola hidup menyeluruh serta bersifat kompleks, abstrak, dan luas.
Banyak aspek budaya turut menentukan perilaku komunikatif. Unsur-unsur
sosio-budaya ini tersebar dan meliputi banyak kegiatan sosial manusia. Menyentuh topik dari tugasan ini, penderaan
pembantu rumah dapat ditandingi dengan menggunakan analisis budaya supaya dapat
mewujudkan persefahaman, toleransi dan rasa hormat antara majikan dengan
pembantu rumah. Jika tiada sifat-sifat positif tersebut, maka timbullah
kesan-kesan negatif seterusnya berlakunya penderaan terhadap pembantu rumah.
Penderaan bukan saja dari segi fizikal semata-mata
malah ia juga melibatkan emosi mahupun psikologi dan kadang-kadang serangan seksual oleh majikan atau ahli keluarga majikan juga boleh
dikategorikan sebagai penderaan kepada pembantu rumah. Apa pun yang mengakibatkan kesakitan,
hakikatnya penderaan boleh meninggalkan parut yang akan terukir dalam jiwa
seseorang untuk tempoh bertahun-tahun lamanya.
Gambar
: Nirmala Bonat ( mangsa penderaan majikan )
Sumber
: utusan.com.my
Gambar
diatas merupakan salah satu contoh daripada kes penderaan terhadap pembantu
rumah yang mendapat liputan meluas dari pihak media pada tahun 2004. Nirmala
Bonat yang berusia 19 tahun semasa kejadian itu berasal dari Nusa Tenggara
Timur, Kupang, Indonesia dipercayai didera teruk oleh majikan wanitanya selepas
tiga bulan bekerja di sebuah kondominium
di Jalan Sultan Ismail. Mangsa melecur pada kedua-dua buah dadanya akibat
ditekap dengan seterika panas dan bahagian belakang badan mangsa melecur teruk
disiram air panas. Begitu juga kedua-dua belah tangannya melecur akibat
direndam dalam air panas. Menurut Nirmala, beliau dipukul sekurang-kurangnya
sekali sehari walaupun ia hanya melibatkan kesalahan remeh-temeh. Di sini dapat
dilihat bahawa kes-kes penderaan sebegini akan menimbulkan kesan-kesan negatif
samaada pada mangsa mahupun negara seperti di bawah ini.
1.1.Kesan-kesan negatif
v Mangsa trauma dan terseksa
§ Terdapat dua jenis trauma iaitu trauma
fizikal dan mental. Trauma fizikal termasuk tindak balas badan terhadap
kecederaan serius dan ancaman. Trauma mental termasuk pemikiran yang menakutkan
dan perasaan yang menyakitkan. kedua-dua merupakan tindak balas minda untuk
kecederaan serius. Trauma mental boleh menghasilkan perasaan yang mendalam. Ia
juga boleh menghasilkan tingkah laku yang melampau, seperti takut atau tidak
berdaya sengit, penarikan balik atau detasmen, kurang tumpuan, cepat marah,
gangguan tidur, agresif, kewaspadaan hyper (gigih menonton untuk acara-acara
yang lebih menyedihkan), atau imbasan (rasa bahawa peristiwa ini sering
muncul). Tindak balas juga merupakan suatu ketakutan. Selalunya mangsa trauma
menjadi takut bahawa orang yang dicintai akan terluka atau terbunuh. Dipercayai
bahawa lebih banyak pendedahan langsung kepada peristiwa-peristiwa traumatik
menyebabkan kemudaratan yang lebih besar kepada mangsa penderaan ini.
v Kurang keyakinan diri
§ Akibat dari penderaan yang dihadapi,
mangsa selalunya mempunyai sifat kurang keyakinan diri apabila melakukan
sesuatu. Hal ini kerana, pengalaman lalu menyebabkan mangsa takut untuk
melakukan sesuatu dan takut didera jika melakukan kesalahan.
v Mengasingkan diri dari masyarakat
sekeliling
§ Mangsa percaya bahawa dengan cara ini dia
akan selamat dari gangguan yang dihadapi serta memilih mengasingkan diri dari
masyarakat sekelililng.
v Kecacatan kekal atau sementara
§ Bergantung kepada kecederaan yang dihadapi
mangsa. Walaubagaimana pun, ia tetap
akan meninggalkan parut serta kesan kecacatan kekal atau sementara kepada
mangsa.
v Wujudnya sifat dendam dalam diri
§ Dendam adalah satu tindakan yang berbahaya
terhadap orang atau kumpulan sebagai tindak balas kepada rungutan sebenar atau
dilihat. Ia juga dikenali sebagai ‘payback’,
hukuman, tindakan balas, balas dendam atau sebagai menuntut keadilan. Sifat
dendam wujud kerana perasaan yang terpendam akibat didera atau terlalu tidak
tahan menanggung kesakitan akibat didera. Sebab itulah sifat dendam ini wujud
dalam diri mangsa bagi meluahkan perasaan yang terpendam akibat penderaan
samaada dari segi fizikal atau mental atau kedua-duanya.
v Hilangnya kepercayaan terhadap masyarakat
sekeliling
§ Mangsa selalunya menanam sifat untuk tidak
mempercayai masyarakat di sekelilingnya kerana peristiwa lampau. Baginya
masyarakat sekeliling sama seperti apa yang dia pernah lalui sebelum ini.
Sementara itu, kesan-kesan lain iaitu menjatuhkan
imej negara seterusnya membuktikan betapa masalah penderaan ini tidak ditangani
secara sistematik. Kita sedia maklum, fenomena
penderaan pembantu rumah memang sesekali tidak diterima serta bertentangan
dengan nilai-nilai budaya masyarakat di negara ini seterusnya secara tidak
langsung ia sedikit sebanyak menjejaskan hubungan baik antara Malaysia dan
Indonesia. Sukar
mendapat pembantu rumah juga
merupakan kesan negatif daripada mendera ini. Pembantu
rumah Indonesia tidak mahu lagi bekerja di negara ini dan mencari negara lain
yang lebih selamat untuk bekerja. Secara tidak langsung, rakyat tempatan
yang bekerja akan menghadapi masalah
anak-anak akan terbiar dan tidak terurus tanpa pembantu rumah. Dengan
situasi sebegini, Kerajaan kemungkinan memperkenalkan dasar-dasar baru dengan memperbaiki dasar pengambilan pembantu rumah asing.
Memperkenalkan pembantu rumah tempatan. Memperkenalkan
insentif kepada mereka yang bekerja di sektor pembantu rumah. Dalam erti
kata lain, perkhidmatan yang diberikan antara pembantu rumah Indonesia dengan
pembantu rumah tempatan dalam menguruskan hal rumah tangga berbeza dari segi
kecekapan dan sebagainya.
2.FAKTOR-FAKTOR YANG MENYUMBANG KE ARAH PENDERAAN
Selain daripada kesan-kesan negatif, terdapat juga
beberapa faktor yang menyumbang ke arah perilaku tersebut seperti bahasa,
masalah dan gangguan personaliti, mutu kerja pembantu rumah, kesilapan
berterusan, pergaulan bebas dan tiada akta yang melindungi.
2.1.Bahasa
Merupakan faktor berlakunya
penderaan terhadap pembantu rumah. Hal ini disebabkan oleh kurangnya pemahaman
pembantu rumah akan bahasa yang digunakan majikan. Walaupun kedua-dua bahasa
Indonesia dan Malaysia hampir sama tetapi tidak serupa
serta berbeza dari segi maknanya. Hakikatnya kedua-dua bahasa itu hampir sama
itulah yang telah menimbulkan banyak masalah dalam hubungan majikan dan
pembantu rumah Indonesia selama ini. Jika pembantu rumah berasal dari negara
lain, sudah pasti seseorang majikan itu akan berusaha memastikan arahannya
difahami akan tetapi jika pembantu rumah itu dari Indonesia secara automatik
majikan akan menganggap pembantu rumah itu akan faham arahannya tanpa perlu
diperjelaskan lebih lanjut. Justeru, perkara ini sebenarnya adalah satu
anggapan yang meleset yang telah menjadi satu penyumbang besar kepada
berlakunya kes-kes penderaan dimana ia menjadi seperti 'duri dalam daging' hubungan antara
Malaysia dan Indonesia sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Sebagai contoh, seorang majikan meminta pembantu
rumah barunya menggoreng dua ekor ikan yang baru dibelinya untuk makan malam.
Bayangkan reaksi majikan itu apabila mendapati hanya dua cebis ekor ikan yang
telah digoreng diletakkan di dalam pinggan. Hal ini berlaku kerana penjodoh
bilangan untuk ikan dalam bahasa Indonesia ialah biji, bukan ekor. Apabila
diminta menggoreng dua ekor ikan, maka pembantu rumah tersebut telah menggoreng
ekor ikan itu. Disini dapat dilihat berlakunya salah faham antara kedua-dua
pihak.
2.2.Masalah Dan Gangguan
Personaliti
Sikap sesetengah majikan dan pembantu rumah
adalah antara faktor yang mengakibatkan terjadinya kes-kes penderaan. Sikap
majikan yang terlalu garang serta pembantu rumah yang tidak dapat menyesuaikan
diri dengan pekerjaan mereka boleh mewujudkan ketegangan sehingga majikan
cenderung mendera pekerja mereka itu. Majikan selalunya merasakan bahawa mereka
sentiasa betul dalam segala hal tanpa mengambil kira masalah pembantu rumah
mereka. Dengan ini, secara tidak langsung hubungan menjadi tegang malah
komunikasi kemungkinan tidak berlaku seperti yang diharapkan. Sikap majikan
terutamanya banyak mempengaruhi keadaan ini. Kadang-kadang ada majikan yang
terlalu memendam sesuatu perkara sehingga apabila mencapai keadaan yang tidak
dapat ditanggung lagi mereka akan melepaskan kepada pembantu rumah mereka
walaupun tiada kesalahan yang dilakukan ataupun kesalahan serius. Ia bagaikan
retak mencari belah, hanya tunggu masa sahaja. Sikap sebegini tidak seharusnya
ada dalam diri majikan yang mempunyai pembantu rumah. Majikan perlu menunjukkan
contoh yang baik lebih-lebih lagi jika mempunyai anak-anak kecil di rumah.
Gambar : Marah
Sumber : christthetruth.wordpress.com
2.3.Mutu Kerja Pembantu
Rumah
Faktor lain yang paling jelas dan mudah ialah
mutu kerja pembantu rumah tidak seperti yang diharapkan. Ini disebabkan majikan
mengeluarkan belanja yang besar sehingga mencecah RM4,000 hingga RM5,000 untuk
proses mendapatkan pembantu rumah. Mereka juga dibayar gaji setiap bulan.
Keadaan ini menyebabkan harapan majikan terhadap mutu perkhidmatan pembantu
sangat tinggi. Apabila pembantu rumah gagal memberikan perkhidmatan yang
diharapkan maka terjadilah kekecewaan. Tidak semua majikan boleh menerima
kekecewaan ini dengan sabar dan lapang dada. Terdapat majikan yang kurang sabar
dan kadangkala tidak berfikir dengan waras maka terjadilah penderaan. Faktor penderaan ini harus diselesaikan jika kita tidak mahu penderaan terjadi lagi. Selain
itu, agensi pekerjaan merupakan faktor sampingan dan bertanggungjawab berlumba-lumba membawa masuk pembantu rumah
Indonesia tetapi mereka kurang faham kesesuaian watak suatu suku bangsa dengan
bidang pekerjaan yang serasi. Asalkan ada orang Indonesia yang mahu bekerja
sebagai pembantu rumah, mereka akan terus diambil tanpa meneliti dengan lebih
mendalam adakah pekerjaan itu sesuai ataupun tidak dengan calon pembantu rumah
yang dikehendaki majikan. Pembantu rumah Indonesia ialah seorang yang mempunyai tahap
pendidikan yang rendah. Kebanyakkan mereka berasal dari kampung yang mundur dan
miskin. Tahap pendidikan yang rendah menyebabkan mereka tidak dapat memahami
sesuatu arahan dengan tepat dan cepat. Pendek kata, wang telah banyak dihabiskan
tetapi perkhidmatan tidak seperti diharapkan.
2.4.Kesilapan Berterusan
Akibat terlalu kerap melakukan kesilapan menyebabkan ketidakpuasan
hati majikan terhadap pembantu rumah seterusnya berlakulah penderaan. Teguran
dan pengajaran tidak diberi perhatian dan terus menerus menggulangi kesilapan
yang sama. Kita sedia maklum, kesabaran juga mempunyai hadnya dan setiap
manusia tidak lari dari melakukan kesilapan. Namun, jika diulangi juga majikan
mana yang boleh bersabar. Faktor sebeginilah yang merupakan salah satu penyebab
penderaan terjadi di kalangan pembantu rumah yang degil.
2.5.Pergaulan Bebas
Pergaulan bebas dikalangan pembantu rumah itu sendiri kadang-kadang
tidak dapat diterima oleh sesetengah majikan yang mengganggap perbuatan
tersebut tidak sopan. Seperti yang kita tahu, pembantu rumah warga Indonesia
ini boleh tinggal secara beramai-ramai dalam satu bilik atau rumah yang kecil. Pergaulan
antara lelaki dan perempuan juga tiada batasan. Keadaan ini menimbulkan
kemarahan majikan kerana menanggung malu dan berlakunya penderaan.
Gambar
: Pergaulan Bebas
Sumber
: wellsphere.com
2.6.Tiada Akta Yang
Melindungi
Umum mengetahui bahawa undang-undang di Malaysia tidak merangkumi
kes pembantu rumah yang didera di dalam akta-akta perlindungan hak pekerja.
Malah di Indonesia sendiri masih belum mempunyai undang-undang yang khusus
dalam melindungi pekerja-pekerja migran mereka. Dengan ketiadaan akta yang
melindungi ini juga pihak majikan dan agen-agen buruh bebas mendiskriminasi
pembantu rumah tanpa takut akan undang-undang serta diambil tindakan. Ini juga
merupakan faktor utama berlakunya penderaan.
Faktor-faktor lain ialah seperti sikap mengada-ngada pembantu rumah,
harapan yang terlalu tinggi majikan kepada pembantu rumah, nafsu yang tidak
dapat dikawal dan masalah rumah tangga pasangan majikan serta persekitaran yang tidak sihat juga menyebabkan fikiran
majikan mudah terganggu lalu menjadikan pembantu rumah sebagai mangsa. Kadangkala,
faktor dalaman iaitu masalah psikologi majikan itu
sendiri yang mungkin pernah menjadi mangsa dera juga boleh menggalakkan mereka
mendera pembantu rumah. Walau apa pun faktor-faktor yang dihuraikan di
atas, masing-masing menjadi penyumbang ke arah penderaan.
3.CARA MENGATASI
Selain faktor-faktor seperti yang diterangkan di atas, saya akan
menghuraikan pula cadangan untuk mengatasi masalah penderaan ini antaranya
adalah menggubal akta dan peranan masyarakat.
3.1.Menggubal Akta
Kerajaan perlu menggubal akta berkaitan pekerja asing terutamanya berkenaan
kes pembantu rumah yang didera. Selain itu, kerajaan juga perlu memperbaiki perlindungan undang-undang dengan menggubal
akta perlindungan pekerja asing serta meminda akta pekerjaan dan akta imigresen
bagi mengatasi penderaan seumpamanya. Bagi majikan yang melakukan penderaan
terhadap pembantu rumah, mereka akan dikenakan hukuman atau denda yang setimpal
bagi setiap kesalahan yang dibuat. Dengan ini, secara tidak langsung boleh
memberi pengajaran kepada majikan yang mendera pembantu rumah tersebut.
Justeru, untuk masa yang akan datang masyarakat akan berfikir terlebih mengenai
akta ini. Dalam masa yang sama, kerajaan hendaklah menyarankan agar
pihak Kementerian Sumber Manusia dapat menyediakan buku panduan kepada pihak
majikan agar dengan ini pihak majikan dapat mengetahui apakah tindakan yang
perlu dilakukan terhadap pembantu rumah yang melakukan kesalahan dan menghukum bertepatan
dengan undang-undang di negara ini.
Campur tangan kerajaan amat penting bagi
mengurangkan kes-kes penderaan dari berterusan. Kerajaan juga perlu mewajibkan
kepada setiap majikan untuk membeli insurans
sebelum mengambil pembantu rumah asing bekerja di rumah mereka. Tujuannya
adalah memberi pampasan kepada pembantu rumah sekiranya sesuatu yang buruk
berlaku kepada mereka. Contohnya, jika seorang pembantu rumah dilaporkan didera
oleh majikannya, kegunaan perlindungan insurans yang dibeli ini dapat
membantunya meneruskan kehidupan sementara mendapatkan pekerjaan lain serta
bantuan perubatan dan dengan ini kebajikannya terjaga.
Kerajaan juga hendaklah menggesa majikan supaya menggunakan agensi pekerja asing yang
diiktiraf. Pengambilan pekerja asing mestilah
melalui agensi yang diiktiraf oleh kedua-dua kerajaan iaitu Malaysia dan
Indonesia. Agensi pekerja asing harus dikenakan deposit sebagai jaminan memastikan
setiap pembantu rumah asing yang mereka tawarkan adalah berkelayakan dan
berkualiti supaya tidak sewenang-wenangnya membekalkan pembantu rumah yang
hanya sekadar boleh sahaja. Dengan
demikian, semua pihak mempunyai peranan dan tanggungjawab masing-masing dalam
menggurangkan penderaan pembantu rumah yang semakin menjadi-jadi kini.
Gambar
: Melatih Pembantu Rumah
Sumber
: mediaowners.wordpress.com
3.2.Peranan Masyarakat
Peranan masyarakat adalah
penting dalam mengatasi permasalahan ini. Sebagai masyarakat yang
bertanggungjawab kita adalah harus
memberi kerjasama secara serius untuk melaporkan
kepada pihak polis jika mengetahui sebarang kejadian penderaan terhadap pembantu
rumah. Masyarakat kita selalunya berpendapat
jika mengambil tahu akan digelar sebagai ‘penyibuk’. Kita harus mengubah sikap
ini bergantung kepada keadaan serta situasi yang sesuai supaya penderaan
diketahui oleh pihak berkuasa dan bukan hanya untuk dipendam sendiri kerana
takut dikatakan menyibuk hal orang.
Semangat kejiranan harus
diamalkan dengan mengambil tahu hal
yang berlaku di sekeliling tempat tinggal
kita. Kadang-kadang kita sendiri tidak kenal jiran-jiran terdekat kita walhal
sudah bertahun kita tinggal di situ. Memang tidak dapat dinafikan zaman
sekarang ramai pasangan yang bekerja dan tidak sempat pun untuk kenal mengenal
dengan jiran tetapi itu bukan alasan untuk melepaskan batuk di tangga.
Sebaliknya, kita perlu mencari alternatif lain seperti menghadiri majlis-majlis
atau acara yang diadakan di kawasan tempat tinggal bagi mengeratkan lagi
hubungan dengan jiran supaya apabila berlaku sesuatu samaada kepada kita
sendiri ataupun jiran, kita dapat saling tolong-menolong antara satu sama lain.
Seperti juga dengan kes penderaan ini, kita secara tidak langsung dapat mengetahui
apa sebenarnya yang berlaku jika seseorang itu benar-benar memerlukan
pertolongan. Jadi, masyarakatlah yang memainkan peranan penting dalam mengatasi
masalah penderaan ini dan seterusnya membuang tanggapan yang negatif dalam
mengambil berat keadaan sekeliling mereka.
Gambar
: Semangat Kejiranan
Sumber
: cemerlangbm.com
4.KESIMPULAN
Walaupun banyak kes
penderaan pembantu rumah yang dilaporkan, namun ia tidak menghalang warga
migran untuk terus datang mencari pekerjaan di negara ini. Menurut perangkaan yang dikeluarkan oleh Human Rights Watch (HRW) lebih
dari 90% daripada pembantu-pembantu rumah di Malaysia adalah warga Indonesia.
Bagi mereka (warga Indonesia) Malaysia merupakan salah satu destinasi utama
kepada sebahagian besar tenaga kerja Indonesia (TKI) sejak dua dekad yang lalu.
Ini dibuktikan lagi bahawa jarak geografi yang dekat, persamaan adat, bahasa
dan terbukanya pelbagai peluang pekerjaan di pelbagai sektor telah mendorong
TKI untuk datang ke Malaysia.
Sebagai masyarakat yang prihatin, kita tidak boleh mengambil
kesempatan ke atas mereka lebih-lebih lagi jika mereka menjadi pekerja kita dan
membalas dengan penderaan. Kita juga sedia maklum bahawa perbezaan budaya
menjadi salah satu penyebab berlakunya salah faham antara majikan dan pembantu
rumah. Manusia mana yang tidak pernah melakukan kesilapan dan penderaan
bukanlah suatu jalan penyelesaian terbaik untuk menghukum.
Sehubungan itu,
faktor-faktor yang menyumbang ke arah penderaan seperti yang dihuraikan di atas
juga perlu ditangani segara. Jika kita lambat bertindak maka lebih banyak lagi
kes penderaan pembantu rumah yang bakal terjadi dalam masyarakat kita. Kita
tidak mahu menjejaskan hubungan serta mengeruhkan lagi suasana antara dua buah
negara yang terlibat iaitu Malaysia dan Indonesia. Sesetengah orang tidak tahu
kadangkala sikap pembantu rumah itu sendiri yang
selalu melakukan kesilapan atau malas bekerja boleh menimbulkan kemarahan
majikan sehingga ke tahap mendera. Faktor dalaman iaitu masalah psikologi
majikan itu sendiri yang mungkin pernah menjadi mangsa dera juga boleh
menggalakkan mereka mendera pembantu rumah. Banyak faktor sampingan lain yang
wujud antara majikan dan pembantu rumah kadang-kadang disebabkan persekitaran
yang tidak selesa.
Kerajaan juga haruslah tegas
menggubal akta yang berkaitan supaya tiada majikan yang berani mendera pembantu
rumah mereka. Dalam pada itu, peranan masyarakat sangat penting. Semangat
kejiranan perlu diamalkan bagi memastikan setiap penderaan yang berlaku dilaporkan
kepada pihak polis untuk diambil tindakan sewajarnya terhadap majikan yang
terlibat.
Oleh demikian, dapatlah disimpulkan bahawa penderaan pembantu rumah yang dilaporkan kini boleh
merenggangkan lagi hubungan baik kedua-dua buah negara. Kerajaan Malaysia dan
Indonesia perlu mengkaji serta mewujudkan akta perlindungan pekerja asing di
negara masing-masing supaya masalah penderaan ini dapat diatasi. Akhir kata, kita harus meletakkan lebih banyak kaedah
untuk melindungi pembantu rumah
dan perlu lebih berhati-hati kerana pembantu rumah juga manusia seperti kita. Seharusnya kita menghormati mereka kerana mereka banyak membantu kami di rumah dan meringankan kerja kita jadi mengapa perlu mendera mereka. Adalah tidak
logik jika pertolongan yang diberikan dibalas dengan penderaan. Justeru, semua
pihak haruslah bertanggungjawab dan memainkan peranan dalam mengatasi masalah
penderaan ini dan menjadi negara contoh kepada negara-negara lain.
2852 Perkataan
APENDIKS
5.RUJUKAN
/ REFERENSI
Abuse Of Indonesian Maids. (2009). [Online].
Available: http://warkah.com/abuse-of-indonesian-maids/.
[ 2011, October 6].
Abusive
Behavior Signs. (2011). [Online].
Available: http://www.buzzle.com/articles/abusive-behavior-signs.html.
[2011,October 6].
Gaji Rendah, Takut Dera, Punca Kurang Pembantu
Rumah Berkualiti Di Malaysia.
(2007). [Online]. Available: http://syukran.wordpress.com/
2007/07/11/gaji-rendah-takut-dera-punca-kurang-pembantu-rumah-berkualiti-
di-malaysia/.
[2011, October 6].
Malaysia:
Maids. (n.d.). [Online].
[2011,
October 7].
Maid Abuse Case Shocks Malaysia. (2004). [Online].
Available: http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/3732241.stm. [201l, October
7].
Maid
Abuse. (n.d.). [Online].
Available: http://hadeelsug.blogspot.com/. [2011,
October 7].
Maid
Abuse In Malaysia. (n.d.). [Online].
571118?topic. [2011, October 7].
Maid Abuse In Malaysia: Guiding abuse victims to
normalcy. (2009). [Online].
-guiding-abuse-victims-normalcy.
[2011, October 7].
Penderaan Pembantu Rumah Indonesia. (2009). [Online].
pembantu-rumah-indonesia/. [2011, October 7].
Sebabnya Orang
Indonesia Marahkan Malaysia. (2010). [Online].
Available: http://english.cpiasia.net/index.php?option=com_content&view=
article&id=2003:sebabnya-orang-indonesia-marahkan-malaysia-&catid=
218:faisal-mustaffa&Itemid=156.
[2011, October 7].
TIPS Menggaji Pembantu
Rumah Indonesia. (n.d.). [Online].
Available: http://www.iklaneka.net.my/tips.htm.
[2011, October 7].
Hussin,
A. (n.d.). Gaji Amah Kekal. [Online].
amah.html.
[2011, October 7].
[2011, October
7].
Ismail, J. (n.d.). Jangan Biar Berpanjangan. [Online].
Available: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=
0925&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm. [2011,
October 8].
Elias, S. (2007). Bahasa Antara Punca
Penderaan Amah.
[Online].
TERKINI/Mutakhir/ Bahasa_antara_punca_penderaan_amah&sec=
mstar_berita.
[2011, October 8].
Sharuddin,
Z. (n.d.). Gaji Amah Indonesia Masih
Dirunding. [Online].
Available: http://jiwang.org/current-issues/24110-isu-semasa-amah.html.
[2011,
October 8].
Zainun, N. & Likin, S. (2004). Watak Pembantu Rumah. [Online].
Available: http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2004&dt=0601&pub=utusan
_malaysia&sec=rencana&pg=re_01.htm&arc=hive&arc=hive. [2011,
October 8].
No comments:
Post a Comment