1.PENGENALAN
Malaysia merupakan sebuah negara yang unik serta kompleks yang mana
bukan sahaja daripada struktur pemerintahannya malah dari segi penduduknya yang
terdiri dari pelbagai etnik dan kaum seperti Melayu, Cina, India, Kazadan,
Bidayuh serta lain-lain. Tidak hairanlah Malaysia menjadi model sebuah
masyarakat majmuk kepada masyarakat dunia yang lain. Perpaduan dan integrasi
nasional merupakan matlamat yang amat penting bagi semua negara bebas, merdeka
dan berdaulat. Tanpa perpaduan dan integrasi nasional, sesebuah negara akan
terdedah kepada pelbagai masalah dan ancaman.
Dari segi definisi perpaduan adalah proses menyatukan pelbagai
bangsa dalam sesebuah negara supaya mempunyai hasrat dan cita-cita yang sama
tentang negaranya. Perpaduan rakyat Malaysia adalah satu perkara penting yang
perlu diberi perhatian dalam proses pembangunan negara. Selain daripada aspek
ekonomi dan politik, perpaduan juga merupakan agenda penting dalam kemajuaan
sesebuah negara. Relatifnya, ekonomi dan politik yang stabil akan memberi
sumbangan yang besar dalam proses perpaduan negara.
Manakala, integrasi nasional pula adalah satu proses yang
menyatupadukan pelbagai kelompok dalam masyarakat melalui satu indentiti
bersama. Bagi negara yang berbilang bangsa, proses ini merupakan satu matlamat
utama yang diusahakn agar berjaya. Kejayaan Malaysia mengekalkan keamanan dalam
tempoh yang lama dengan rakyat berbilang bangsa dan kepercayaan adalah satu
contoh terbaik kejayaan proses intagrasi. Integrasi amat sukar untuk difahami
kerana memerlukan pengorbanan dalam menjayakannya.
Proses ini bukan mudah dicapai sekiranya masyarakat di Malaysia
masih lagi mempunyai sikap berpuak-puak dan bersikap perkauman antara satu dan
lain. Sebab itulah terdapatnya tiga konsep asas perpaduan dan integrasi
nasional yang perlu kita fahami terlebih dahulu iaitu asimilasi, amalgamasi dan
pluraliti. Sementara itu, antara program yang telah dijalankan oleh kerajaan
untuk mengeratkan perpaduan dan integrasi nasional adalah seperti Program
Belia, Sekolah Wawasan dan Pelan Integriti Nasional.
2.MATLAMAT
2.1.Program Belia
Seperti yang kita sedia maklum, program belia merupakan sebuah
program yang ditubuhkan khas untuk golongan para belia. Kerajaan telah
mengiktiraf bahawa belia boleh membantu serta memainkan peranan penting dalam
membentuk Malaysia menjadi destinasi yang lebih baik untuk hidup, bekerja dan
bermain. Matlamat program belia ialah mewujudkan belia Malaysia yang memiliki
peribadi yang bersepadu dari segi rohaniah, akliah dan jasmaniah, bertanggungjawab,
berdikari, bersemangat sukarela dan patriotik serta menjadi penggerak kepada
kemajuan dan kemakmuran bangsa, agama dan negara yang selaras dengan Wawasan
2020.
Dalam erti kata lain, para belia merupakan sumber terbesar dalam
negara dan mereka ini berpotensi untuk menyumbang kepada pembangunan negara.
Keupayaan mengembleng tenaga belia secara tidak langsung menentukan kekuatan
dan ketahanan pembangunan sosial, ekonomi dan politik negara. Dari segi umur
pula para belia ialah mereka yang berumur di antara 15 hingga 40 tahun. Namun
begitu, dari segi strategi pelaksanaan program dan orientasi aktiviti, tumpuan
utama ialah pada mereka yang berumur di
antara 18 hingga 25 tahun.
Antara program belia yang telah berjaya dijalankan ialah seperti
Program Rakan Muda dan Program 1M4U. Program Rakan Muda telah dilancarkan
secara rasminya pada 29 Oktober 1994 dengan misi terasnya ialah untuk
melahirkan potensi tertinggi generasi muda supaya berupaya mendukung matlamat
pembangunan negara. Cabaran pencapaian misi ini ialah membentuk generasi muda
yang lengkap dengan gugusan nilai-nilai murni, berfikiran positif, menguasai
ilmu dan kemahiran bagi menempuh kemajuan peradaban yang akan datang.
Manakala Program 1M4U pula merupakan satu inisiatif dari kerajaan untuk
menggalakkan lagi penyertaan para belia dalam aktiviti kemasyarakatan. Dengan
adanya inisiatif seperti ini diharap para belia dapat memanfaatkan peluang yang
sedia ada untuk berbakti dan memberi sumbangan kepada negara. Tujuan utama Program
1M4U adalah untuk mengembangkan semangat cintakan negara dan kesukarelawanan
dikalangan belia tanpa mengira kaum. Jika selama ini pencapaian belia hanya
dinilai dari segi akademik tetapi kini dengan usaha berterusan kerajaan para
belia boleh menceburi kesukarelawan untuk membantu orang ramai dalam memberikan
yang terbaik kepada masyarakat khususnya.
2.2.Sekolah Wawasan
Sekolah Wawasan merupakan sekolah rendah yang berkonsepkan belajar
bersama-sama dalam satu kawasan yang sama tanpa mengira kaum atau agama. Di
bawah konsep ini juga, dua atau tiga buah sekolah rendah berlainan aliran akan
ditempatkan dalam kawasan yang sama. Setiap sekolah mempunyai bangunan sendiri
yang boleh disambung antara satu sama lain dengan menggunakan jambatan
penghubung. Idea penubuhan sekolah wawasan telah dicernakan oleh mantan Perdana
Menteri iaitu Tun Dr. Mahathir Mohammad yang diluluskan oleh kabinet pada tahun
1997.
Konsep Sekolah Wawasan ini juga bertujuan memupuk integrasi kaum. Sekolah
Wawasan tempat yang terbaik untuk memulakan proses integrasi kaum. Sekolah Wawasan
menyediakan ruang dan peluang untuk murid-murid pelbagai kaum berinteraksi
secara lansung kerana mereka berkongsi kantin, padang permainan, dewan dan
kemudahan lain di sekolah. Mereka berpeluang untuk saling mengenali dan memahami
satu dengan yang lain. Dengan itu, mereka akan membesar dengan sikap toleransi
dan hormat terhadap budaya dan agama kaum-kaum yang lain. Perasaan syak
wasangka antara kaum dapat dihindarkan. Hal ini dapat memupuk persefahaman
kaumdan seterusnya mempercepat integrasi nasional. Sekolah Wawasan membantu
murid-murid menguasai bahasa Inggeris dan bahasa Melayu dengan lebih baik.
Sementara itu, matlamat Sekolah Wawasan ialah Untuk mewujudkan
perpaduan di kalangan murid-murid yang berbagai-bagai bangsa dan latar belakang,
memupuk semangat integrasi antara pelajar dari pelbagai aliran, melahirkan
generasi yang mempunyai sifat toleransi dan persefahaman yang tinggi demi
mewujudkan sebuah negara yang bersatu padu dan menggalakkan interaksi yang
maksimum antara semua warga sekolah melalui perkongsian kemudahan sekolah dan
pelaksanaan aktiviti-aktiviti lain di sekolah. Antara Sekolah Wawasan yang
telah beroperasi dengan jayanya ialah Kompleks Sekolah Wawasan Pekan Baru,
Parit Buntar, Perak; Kompleks Sekolah Wawasan Taman Aman, Alor Setar, Kedah;
Kompleks Sekolah Wawasan Tasik Permai, Pulau Pinang; Kompleks Sekolah Wawasan
USJ 15, Subang Jaya, Selangor dan
Kompleks Sekolah Wawasan Pundut, Seri Manjung, Perak
2.3.Pelan Integriti Nasional
Pelan Integriti Nasional (PIN) adalah satu pelan atau rancangan yang
dirancangkan serta dilancarkan oleh Perdana Menteri ke 4 iaitu Tun Abdullah
Ahmad Badawi pada 23 April 2004 dengan fokus utamanya untuk menanam dan memupuk
budaya etika dan integriti di kalangan semua lapisan masyarakat di Malaysia selaras
dengan cabaran keempat Wawasan 2020. Budaya etika dan integriti ini adalah amat
penting dalam mana-mana organisasi kerana ianya memastikan perlaksanaan apa jua
program serta matlamat dicapai dengan baik serta beretika. Serentak dengan
pelancaran PIN, kerajaan telah menubuhkan Institut Integriti Malaysia (IIM)
sebagai agensi penyelaras dan pemantauan pelaksanaan PIN. Pelancaran PIN dan
penubuhan IIM merupakan pendorong utama ke arah usaha dan pencapaian agenda
integriti negara.
Gerakan pemantapan integriti yang dipacu oleh Pelan Integriti
Nasional (PIN) dan dikoordinasi oleh Institut Integriti Malaysia (IIM) ialah
suatu gagasan yang semakin menawan imaginasi pelbagai lapisan masyarakat dimana
ianya menjadi kekuatan bagi mengurus kejayaan dan mengatasi kelemahan dengan
berkesan. Pelancaran PIN dan penubuhan IIM ini akan menjadi pendorong terbesar
ke arah pencapaian matlamat gerakan pemantapan integriti. Kesemua ini
membolehkan Malaysia secara teratur melangkah ke hadapan untuk mencapai
cita-cita menjadi sebuah masyarakat maju menurut acuan sendiri serta membinanya
menjadi lebih ‘CEMERLANG, GEMILANG dan TERBILANG’.
Antara matlamat PIN ialah meningkatkan kesejahteraan hidup rakyat
serta meningkatkan daya saing dan daya tahan negara dalam usaha menangani
pelbagai cabaran globalisasi. Sementara itu terdapat lima sasaran dalam Pelan
Integriti Nasional. Sasaran pertama ialah mengurangkan gejala rasuah, salah
guna kuasa dan penyelewengan secara berkesan. Sasaran kedua pula ialah meningkatkan
kecekapan dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam dan mengatasi karenah
birokrasi. Manakala sasaran ketiga ialah meningkatkan tadbir urus korporat,
etika perniagaan dan tanggungjawab sosial korporat. Sasaran seterusnya ialah memantapkan
institusi keluarga dan komuniti. Dalam sasaran yang keempat ini, terdapat
beberapa pecahan yang merangkumi pelbagai aspek kekeluargaan iaitu seperti
pengurangan kadar perceraian, pengurangan konflik keluarga seperti isu
perebutan harta dan hak penjagaan anak, pengurangan kadar keganasan
rumahtangga, pengurangan kadar penderaan dan pengabaian kanak-kanak,
peningkatan bantuan kepada keluarga beribu atau berbapa tunggal dan pengurangan
kes pengabaian warga tua. Sementara itu, sasaran terakhir dalam PIN ialah memantapkan
kualiti hidup dan kesejahteraan masyarakat.
3.PENDEKATAN DAN CABARAN
YANG DIHADAPI
Umum mengetahui bahawa perpaduan dan integrasi nasional menjadi asas
kepada pembinaan sebuah negara bangsa. Perpaduan dan integrasi nasional menjadi matlamat utama sesebuah
negara memandangkan jika perpaduan negara tidak dijaga negara akan musnah dan
pembinaan negara bangsa tidak dapat dijalankan. Pandangan ini terbukti apabila
tercetusnya peristiwa berdarah di negara ini pada 13 Mei 1969. Antara
pendekatan dan cabaran yang dihadapi oleh kerajaan dalam menjayakan perpaduan
dan integrasi nasional ialah integrasi wilayah, integrasi ekonomi, integrasi
pendidikan dan integrasi budaya yang akan dihuraikan seperti di bawah.
3.1.Integrasi Wilayah
Dikenali juga sebagai pemisahan tempat tinggal atau petempatan. Keadaan
ini berlaku dalam masyarakat negara ini yang timbul akibat daripada kesan dasar
“pecah dan perintah” yang diamalkan oleh British sejurus menjajah Malaysia. Melayu,
Cina dan India merupakan kumpulan kaum di mana bukan sahaja terasing daripada
segi lokasi tempat tinggal, malahan masing-masing menjalankan jenis pekerjaan
yang berbeza. Keadaan ini juga menyebabkan golongan etnik tersebut tidak
mengenal atau berpeluang berinteraksi dengan lebih kerap sesama mereka khususnya
mereka yang tinggal dalam wilayah yang berbeza.
Semenjak tahun 1920, corak
petempatan sebegini telah kelihatan amat ketara. Terdapat perkampungan melayu
di kawasan pinggir bandar dan pendalaman, di pekan atau bandar pula kelihatan
kedai-kedai Cina sementara buruh-buruh India bertumpu di ladang-ladang getah.
Manakala di Sabah dan Sarawak pula, wujud perkampungan yang terdiri daripada rumah
panjang kaum Iban dan kampung kaum Kadazan. Mereka ini juga terpisah dan
berbeza antara satu sama lain. Begitu juga keadaan masyarakat semenanjung
dengan masyarakat di Sabah dan Sarawak.
3.2.Integrasi Ekonomi
Juga bermaksud perbezaan tumpuan sektor ekonomi di mana semasa penjajahan,
British telah menjalankan dasar ‘divide
and rule’ iaitu dasar pecah dan perintah agar dapat memerintah dan
mengeksploitasi ekonomi negara. Dasar ini jugalah yang memisahkan kaum-kaum
utama negara ini mengikut bidang ekonomi yang dijalankan. Masyarakat melayu
mengendalikan pertanian dan ditempatkan di kawasan luar bandar iaitu di kampung-kampung.
Masyarakat Cina pula ditempatkan dilombong-lombong bijih timah dan
bandar-bandar kerana aktiviti perlombongan dan perdagangan yang dijalankan.
Manakala masyarakat India pula ditempatkan di ladang-ladang getah. Perubahan
inilah yang menyebabkan ketiga-tiga kaum ini terpisah dan hubungan menjadi
bertambah renggang.
Akibat dari dasar yang dicipta oleh British, kesannya masih dapat
dilihat sehingga sekarang di mana sektor perniagaan didominasi oleh kaum Cina
dan kebanyakkan kaum India masih tinggal di ladang-ladang dan perasaan
prasangka dan perkauman menjadi semakin kuat dan menebal di antara sesama kaum
terbabit. Dominasi kaum dalam satu-satu bidang juga adalah cabaran ke dua
daripada aspek ekonomi. Ini adalah kerana kaum-kaum lain tidak dapat menyelit
atau masuk ke dalam bidang tertentu yang didominasi oleh kaum-kaum tertentu dan
ini adalah kerana kaum yang mendominasi itu mahu terus mengekalkan hak dan
kuasa dominasi mereka.
Justeru, bagi mengatasi masalah dan cabaran ini, banyak dasar-dasar
yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan seperti DEB dan RMK. Namun, pihak
kerajaan hanya mampu merapatkan dan mengurangkan jurang ini dan bukan
menghapuskannya.
3.3.Integrasi Pendidikan
Dalam erti kata lain merupakan pengasingan sistem pendidikan. Sistem
pendidikan yang ditinggalkan oleh British banyak menimbulkan masalah perpaduan
antara kaum. Wujud kepelbagaian sekolah mengikut kaum mengikut tempat tinggal
masing-masing. Bagi pelajar Melayu, hanya dua jenis sistem pendidikan
dibenarkan, iaitu sekolah vernakular Melayu ataupun beraliran Inggeris. Namun,
sekolah beraliran Inggeris hanya untuk anak-anak bangsawan. Pelajaran di
sekolah-sekolah Melayu pula hanyalah berbentuk pendidikan asas kerana mereka
tidak digalakkan untuk menjadi terlampau pandai.
Sementara pelajar Cina mempunyai sistem pendidikan mereka sendiri.
Kaum Cina memang terkenal dengan tradisi mementingkan pendidikan anak-anak
mereka. Guru-guru dan buku teks yang digunakan di sekolah ini dibawa dari negara
China. Justeru, pelajar Cina lebih mementingkan pergolakan politik,
ekonomi dan sosial yang berlaku di
Negara China berbanding dengan perkembangan di Tanah Melayu.
Manakala bagi pelajar India, sekolah Tamil dibuka di estet-estet.
Walaupun guru-guru yang mengajar di sini dibawa dari India, namun mutu
pengajaran mereka sangat rendah. Tidak ada pelajaran di peringkat menengah
dalam bahasa Tamil. Justeru, pelajar lepasan sekolah Tamil ini tidak mungkin
berpeluang untuk mendapat pekerjaan yang baik dan akhirnya terpaksa bekerja di
estet.
3.4.Integrasi Budaya
Dalam integrasi ini terdapat perbezaan kepercayaan serta agama.
Secara amnya, kita tahu bahawa setiap
kaum menganut agama
yang berbeza-beza seperti Melayu beragama Islam, India
beragama Hindu dan Cina beragama Buddha. Namun begitu, masih ada kaum-kaum ini
yang menganut agama yang tidak majoriti dalam kelompok mereka seperti
India-Muslim dan Cina Kristian. Selain masyarakat di semenanjung, kaum
Bumiputera di Sabah dan Sarawak pula menganut agama Kristian. Pegangan dan
ideologi setiap agama ini berbeza-beza. Oleh itu, amat sukar untuk membentuk
perpaduan sekiranya setiap kaum sukar untuk bertolak ansur dengan fahaman agama
kaum-kaum lain.
4.PENCAPAIAN DARI SEGI
KEJAYAAN DAN KEGAGALAN DALAM MENGUKUHKAN PERPADUAN DAN INTEGRASI NASIONAL
Setiap dasar atau pelan yang dilaksanakan kerajaan pastinya terdapat
kejayaan dan kegagalan seperti program mengeratkan perpaduan dan integriti
nasional. Namun, ini semua tidak menghalang kerajaan untuk mengukuhkan dan
berusaha yang terbaik bagi menyatupadukan semua masyarakat termasuk pelbagai
kaum yang terdapat di Malaysia. Antara kejayaan dan kegagalan yang dimaksudkan
adalah seperti huraiandi bawah.
4.1.KEJAYAAN
4.1.1.Kepimpinan
Berteladan Melalui Pendidikan Yang Berterusan dan Berulang
Kepimpinan adalah antara faktor penentu terpenting bagi kejayaan
PIN. Kepimpinan sedemikian mempunyai iltizam politik yang teguh, berwawasan,
menetapkan sasaran yang jelas, berpegang pada prinsip bersih, cekap dan amanah,
menunjukkan teladan yang baik, berhemah serta mesra rakyat. Justeru, kepimpinan
yang mempunyai ciri-ciri ini dapat memberikan inspirasi kepada rakyat,
sekaligus menggembleng kekuatan mereka untuk mencapai matlamat PIN. Selain itu,
pencapaian sasaran PIN juga amat bergantung kepada pendidikan nilainilai murni
secara berterusan dan berulang di kalangan pelbagai sektor dan lapisan
masyarakat. Melalui cara ini nilai-nilai tersebut beransuransur dapat dihayati
dan dilaksanakan sehingga menjadi sebahagian daripada kebiasaan hidup dan akhirnya menjadi budaya individu dan
masyarakat di negara ini.
4.1.2.Persekitaran Budaya
Yang Kondusif Dalam Kesediaan Individu Sendiri Untuk Berubah
Seperti yang umum mengetahui bahawa persekitaran yang kondusif
bermaksud adanya suatu budaya di mana masyarakat dalam pelbagai kaum berminat
mengenai etika dan integriti serta mengamalkannya. Minat dan pengamalan ini
akan terus berkembang apabila pemimpin menepati janjinya. Penguatkuasaan
terhadap gejala rasuah, penyelewengan dan salahguna kuasa pula dilihat semakin
berkesan dan tidak dilakukan secara 'rnemilih bulu' atau berat sebelah.
Perkernbangan sebegini akan lebih terdorong lagi apabila terdapat penyelesaiaan
terhadap kes-kes yang menarik perhatian umum seperti jenayah kolar putih yang
melibatkan ahli-ahli korporat dan ternama di negara ini. Sementara itu, dari
segi pembinaan insan pula, peranan individu itu sangat penting. Di mana pemahaman,
kesedaran dan pengetahuan individu mengenai nilai-nilai murni yang dipupuk
melalui pendidikan dan komunikasi berkesan akan menyumbang kepada gerakan
pemantapan integriti. Keinsafan mereka tentang perlunya kelemahan diri diatasi
akan meningkatkan lagi komitmen mereka untuk berubah. Dengan cara ini, individu
berkenaan akan lebih komited kepada usaha meningkatkan amalan beretika dan berintegriti.
4.2.KEGAGALAN
4.2.1.Media Massa
Merupakan antara penyumbang ke arah kegagalan integrasi kaum di
Malaysia walaupun kita sudah mencapai 56 tahun kemerdekaan. Media massa yang
memang begitu rapat dengan rakyat turut berperanan menyumbang kearah kegagalan
integrasi kaum di Malaysia. Akhbar misalnya, setiap kaum mempunyai akhbar
didalam bahasa ibunda masing-masing. Orang Melayu lazimnya membaca akhbar
berbahasa Melayu seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian, orang Cina pasti
lebih cenderung untuk membaca Nanyang Siang Pau begitu juga dengan kaum India
yang pasti lebih memilih akhbar Makkal Ossai.
Begitu juga akhbar-akhbar di Sabah dan Sarawak yang dibuat khusus
untuk bacaan khalayak tertentu. Hal ini kelihatan kecil namun, harus diingat
bahawa penggunaan akhbar-akhbar ini bukan sekadar menggunakan bahasa ibunda
tetapi turut meniupkan semangat perkauman kepada pembaca akhbar mereka. Apa
yang menguntungkan, bahasa pengantar akhbar itu tidak difahami oleh semua orang
kerana ianya menggunakan bahasa ibunda kaum masing-masing. Inilah masalahnya
yang boleh kita kaitkan dengan media massa. Media massa sedikit sebanyak telah
menyumbang kearah segregasi kaum di Malaysia. Justeru, wujudnya situasi
sebegini perbezaan kaum akan lebih terserlah. Identiti kaum akan lebih kuat dan
diutamakan seterusnya identiti nasional dan kebangsaan tidak dipedulikan.
4.2.2.Salah Faham Terhadap
Dasar Kerajaan
Merupakan antara punca utama masalah integrasi kaum yang masih belum
menemui jalan keluarnya. Semuanya berkaitan dengan persepsi negatif dan
prejudis kaum-kaum bukan bumiputera terhadap dasar-dasar utama kerajaan,
khususnya dasar sosial yang dianggap sebagai berat sebelah dan hanya untuk
menguntungkan orang Melayu sahaja. Dasar-dasar utama kerajaan ini yang matlamat
akhirnya ialah untuk mewujudkan perpaduan negara yang lebih baik telah menerima
sambutan dingin daripada kaum-kaum bukan bumiputera ini. Misalnya, Dasar
Pendidikan Kebangsaan dianggap oleh kaum bukan bumiputera sebagai suatu dasar
untuk menghapuskan sistem pendidikan kaum mereka dan untuk mengurangkan
penggunaan bahasa ibunda mereka. Walhal, dasar ini bertujuan untuk
menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di Malaysia dengan kewujudan suatu
sistem, bahasa penghantar dan silibus pelajaran yang sama bagi semua aliran
sekolah di Malaysia.
Kerajaan tidak berhasrat untuk menghapuskan sekolah-sekolah aliran
Cina dan Tamil melalui dasar ini. Begitu juga halnya dengan dasar-dasar
kerajaan yang lain seperti Dasar Ekonomi Baru dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Berlakunya
perpecahan kaum yang menggagalkan integrasi kaum di Malaysia ini adalah kerana
didorong oleh rasa tidak puas hati dan prejudis dalam kalangan kaum-kaum di
Malaysia. Ianya juga dikatakan berpunca daripada sikap sesetengah kaum itu
sendiri yang mahu menonjolkan kebudayaan masing-masing dengan mengetepikan
kebudayaan kebangsaan seperti yang termaktub didalam Dasar Kebudayaan
Kebangsaan. Obsesi untuk berada didalam kelompok kaum sendiri dari segala segi
juga adalah salah satu punca utama yang telah menggagalkan integrasi kaum di
Malaysia.
5.KESIMPULAN
Perpaduan dan integriti nasional memainkan peranan penting dalam
memacu kestabilan serta kemajuan negara. Tanpa perpaduan dan integrasi
nasional, kemajuan negara yang ingin dicapai untuk menghadapi Wawasan 2020
tidak mungkin akan menjadi kenyataan kerana kerjasama diperlukan untuk menjana
kemajuan. Justeru, matlamat untuk mengekalkan kestabilan serta kemajuan yang
dimaksudkan melalui perpaduan dan integrasi nasional harus menjadi
tanggungjawab setiap rakyat memandangkan Malaysia merupakan sebuah negara yang
kecil. Setiap rakyat hendaklah memberi keutamaan kepada nilai-nilai yang murni
bagi mengeratkan perhubungan di setiap peringkat masyarakat tinpa mengira kaum.
Nilai-nilai kesederhanaan, tolak ansur atau toleransi dan
hormat-menghormati adalah unsur-unsur yang penting kea rah membina sebuah
negara yang aman dan makmur. Selain itu, proses pembinaan negara yang aman
memerlukan setiap rakyat Malaysia memupuk semangat bangga terhadap negara
sendiri. Semangat kebangsaan merupakan faktor terpenting di mana ianya perlu
dikekalkan supaya keselamatan negara terjamin. Oleh yang demikian, terpulang
kepada setiap rakyat Malaysia untuk menghadapi cabaran-cabaran ini dalam
mengekalkan perpaduan dan integrasi nasional.
Dalam erti kata lain, terbentuknya sebuah negara yang bersatu padu,
stabil dan maju serta aman damai adalah terletak di tangan rakyatnya sendiri.
Walau bagaimanapun, kita sebagai rakyat Malaysia sudah tentu bersedia untuk
berkorban dan melaksanakan tanggungjawab bagi memelihara negara yang kita
cintai supaya dapat terus menjadi contoh kepada negara-negara luar.
2969 Perkataan
APENDIKS
6.RUJUKAN / REFERENSI
Sejarah Memperkukuh Integrasi Nasional. (2010). [Online].
integrasinasional/Article. [2013, September 20].
Konsep Asaa Perpaduan Dan Integrasi Nasional. (2012). [Online].
perpaduan-dan-integrasi.html. [2013, September 20].
Integrasi Dan Perpaduan.
(2012). [Online].
perpaduan-nasional.html. [2013, September 20].
Program Belia Mahir 1Malaysia. (n.a.). [Online].
Available : http://www.kbs.gov.my/PBM1M2011/.
[2013, September 20].
Manfaat Bajet Perkasa Pelbagai Program Belia. (2013). [Online].
wb_05/Manfaat-bajet-perkasa-pelbagai-program-belia. [2013, September
20].
Sekolah Wawasan diyakini dicapai matlamat perpaduan. (2011). [Online].
pub=Utusan_Malaysia&sec=Parlimen&pg=pa_04.htm. [2013,
September 22].
Konsep Dan Pelaksanaan Sekolah Wawasan. (n.a.). [Online].
sekolah-wawasan.html. [2013,
September 22].
Dasar Pendidikan Negara.
(n.a.). [Online].
Available : http://tuanmat.tripod.com/sekolahwa.html.
[2013, September 22].
Kebaikan Sekolah Wawasan.
(2010). [Online].
kebaikan-sekolah-wawasan_13.html. [2013, September 23].
Sekolah Wawasan Penjana Perpaduan Kaum. (2010). [Online].
_13.html. [2013, September 24].
Pelan Integriti Nasional : Merangkumi semangat dan
prinsip Perlembagaan Persekutuan
Menyerap falsafah dan
prinsip Rukun Negara. (2007). [Online].
[2013, September 25].
Pelan Integriti Nasional.
(2009). [Online].
[2013, September 25].
Tiga Cabaran Perpaduan dan Integrasi Nasional. (2012). [Online].
perpaduan-dan-integrasi.html. [2013, September 25].
Langkah-langkah Untuk Memupuk Perpaduan Dan Integrasi
Nasional. (2010). [Online].
memupuk-perpaduan.html. [2013, September 25].
Kejayaan Malaysia Dalam Membentuk Perpaduan Pada Mata
Dunia. (n.a.). [Online].
membentuk.html. [2013, September 25].
Kejayaan Demokrasi Malaysia Jadi Contoh (n.a.). [Online].
jadi-contoh.html. [2013, September 25].
Kesan-kesan Kemeruduman Perpaduan Kaum. (2011). [Online].
kemeruduman-perpaduan-kaum.html. [2013, September 25].
Dasar Dalam Negara : Perpaduan Negara. (n.a.). [Online].
[2013, September 25].
Punca-punca Perpaduan Negara Musnah. (n.a.). [Online].
2011punca-punca-perpaduan.html. [2013, September 25].
Ghazali, N.H.
(2010). Sistem Sekolah Wawasan. [Online].
wawasan_14.html. [2013, September 25].
No comments:
Post a Comment