1.PENGENALAN
Dewasa ini, kita tidak terlepas dari bercakap tentang GST dan secara
tidak langsung menjadi topik perbualan yang hangat diperkatakan disetiap
peringkat tetapi ramai yang tidak mengetahui apa maksud sebenar GST. GST atau
dalam Bahasa Inggerisnya ‘Goods and
Services Tax’ adalah sejenis cukai di mana apa sahaja barang dan
perkhidmatan yang digunakan oleh pengguna mengandungi elemen cukai. Sebab
itulah ianya juga dikenali sebagai cukai kepenggunaan ‘consumption tax’. Secara asas GST jauh lebih luas daripada Cukai
Jualan dan Cukai Perkhidmatan yang ada sekarang.
Memang diakui pengenalan GST bukan merupakan langkah yang disukai
rakyat, namun pelaksanaannya bakal menambah kecekapan sistem percukaian negara
di samping menghalang pengelakan cukai. GST juga membolehkan sistem kutipan
cukai menjadi lebih telus di mana pada kadar 6 peratus, Kerajaan dijangka
mengutip sekurang-kurangnya RM30 bilion lagi dalam bentuk cukai setiap tahun. Selain
itu, GST merupakan satu ciri yang sinonim dengan negara maju seperti Singapura
sementara Malaysia dan Brunei merupakan negara yang terakhir di rantau ASEAN
dalam pelaksanaan GST ini.
Dalam erti kata lain, GST adalah cukai penggunaan dan ia berasaskan
konsep nilai ditambah. GST dikutip daripada pelanggan untuk pihak kerajaan oleh
organisasi perniagaan yang berdaftar dengan pihak berkuasa cukai. Lazimnya,
pembekal atau penjual boleh mendaftar untuk mengutip GST jika jumlah jualan
tahunan bagi produk atau perkhidmatan yang dibekal melebihi jumlah tertentu
yang ditetapkan. GST diambil kira dalam setiap tahap urus niaga. Jumlah jualan
barangan dan perkhidmatan juga dikenali sebagai bekalan merupakan jumlah nilai
yang diterima oleh organisasi perniagaan dan tidak termasuk GST ke atas semua
aktiviti yang dicukai.
Aktiviti yang dicukai merangkumi aktiviti yang dijalankan secara
berterusan. Organisasi perniagaan yang berkenaan hendaklah membekal atau
bersetuju untuk membekal barangan atau perkhidmatan kepada pengguna sama ada
untuk tujuan mendapat untung atau tujuan lain seperti aktiviti perdagangan,
pembuatan, kerjaya, persatuan atau kelab. Harga bekalan yang dijual ditetapkan
selepas mengambil kira GST. Organisasi perniagaan juga boleh menuntut kredit
cukai bagi setiap GST yang telah dimasuk kira dalam bekalan yang dibeli untuk
tujuan mengendalikan perniagaan. Kredit cukai ini dikenali sebagai ‘Kredit
Cukai Input’.
Dalam satu Majlis Perasmian Penutup Program Khidmat Mahasiswa
Prihatin Dun Rantau di Masjid Jamek Rantau, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata,
kerajaan sudah fikir masak-masak untuk melaksanakan sistem itu agar tidak
membebankan rakyat. Menurut beliau, sistem cukai sedia ada mempunyai 15 peratus
berbanding yang baru hanya 6 peratus sahaja. Kita tarik 15 peratus dari pasaran
dan sekarang kita untung 9 peratus. Selain itu, menurut beliau lagi GST adalah
sistem cukai yang mantap, sekali gus menjadikan negara mempunyai sistem cukai
yang tersusun dan GST hanya dikenakan kepada barangan mewah sahaja bukan barangan
keperluan orang ramai.
Kerajaan telah menetapkan untuk melaksanakan GST di Malaysia mulai 1
April 2015. Sebelum tarikh pelaksanaan GST itu, pada masa kini Kerajaan sedang
giat berusaha untuk memberi pendedahan dan kefahaman mengenai konsep dan kaedah
pelaksanaan GST. Jika sekiranya GST dilaksanakan, Kerajaan akan memberi ruang
masa yang mencukupi di antara 18 hingga 24 bulan kepada pihak industri dan
peniaga untuk membuat persediaan bagi pelaksanaan GST.
Pada dasarnya, GST akan dikenakan ke atas semua jenis barang dan
perkhidmatan yang dikeluarkan dalam negara termasuk yang diimport. Walaupun
begitu, beberapa makanan asas seperti beras, gula, tepung, minyak masak,
sayuran, ikan dan daging ternakan, telur dan kemudahan perkhidmatan asas
seperti kesihatan dan pendidikan swasta, pengangkutan awam, rumah kediaman dan
tanah pertanian adalah tidak dikenakan GST. Pengecualian ini adalah bertujuan
untuk memastikan golongan berpendapatan rendah tidak dibebankan dengan GST.
Bagi memacu pertumbuhan ekonomi sesebuah negara, empat faktor utama
yang menjadi penentu ialah penggunaan, pelaburan, perbelanjaan kerajaan dan
eksport bersih. Perbelanjaan Kerajaan banyak bergantung kepada jumlah hasil
cukai yang berjaya dikutip. Hasil cukai merupakan penyumbang utama kepada
jumlah hasil Kerajaan. Jika hasil cukai meningkat, Kerajaan boleh melaksanakan
pelbagai projek untuk menggerakkan pertumbuhan ekonomi.
Di Malaysia nisbah hasil cukai kepada KDNK adalah 19.5% pada tahun
2010. Jika dibandingkan dengan 34 buah negara maju, nisbah yang dicatat oleh
Malaysia adalah terlalu rendah. Misalnya Denmark mencatat nisbah tertinggi 50%.
Nisbah yang paling rendah bagi negara maju ialah 26.8%. Oleh yang demikian,
nisbah hasil cukai/KDNK yang rendah bagi Malaysia menunjukkan bahawa Malaysia
mengalami kekurangan hasil cukai bagi membiayai perbelanjaan pembangunan.
Apabila jumlah hasil Kerajaan tidak mencukupi, kedudukan kewangan
kerajaan akan mengalami defisit. Bagi menampung defisit tersebut, Kerajaan perlu membuat pinjaman
untuk membiayai perbelanjaan pembangunan. Sistem percukaian Malaysia juga
mempunyai asas yang sempit kerana pergantungan yang keterlaluan kepada cukai
pendapatan. Sekiranya keuntungan syarikat berkurangan, jumlah kutipan cukai
pendapatan juga berkurangan dan keadaan ini memberikan tekanan kepada hasil
Kerajaan.
2.EMPAT MASALAH GST YANG BERKAITAN DENGAN PENGGUNA
Umum mengetahui terdapat masalah-masalah mengenai GST yang saling
berkaitan dengan pengguna terutamanya di Malaysia. Antaranya masalah bebanan
kos sara hidup, kesediaan menerima pelaksanaan GST, kesesuaian masa dalam
melaksanakan GST dan penyebab berlakunya punca kenaikan harga barang dan
inflasi.
2.1.Masalah Bebanan Kos
Sara Hidup
Bagi sesetengah orang berpendapat bahawa dengan adanya pelaksanaan
GST di Malaysia secara tidak langsung akan menyebabkan bebanan kos sara hidup
kepada pengguna terutamanya yang berpendapatan rendah yang terpaksa membayar
cukai GST ini. Hal ini kerana golongan yang berpendapatan rendah belum bersedia
dengan pelaksanaan GST berikutan perbelanjaan seharian yang semakin tinggi dan
tiada kenaikan gaji yang selaras. Tidak semua pengguna yang mempunyai
pendapatan yang selesa. Justeru, dengan pelaksanaan ini perlu mengambil kira
keperluan pengguna agar tidak memberi kesan yang serius kepada mereka supaya
tidak terbeban dengan peningkatan kos.
Dalam keadaan ini, mereka yang tidak dikenakan cukai pendapatan
masih tetap membayar cukai jualan atau cukai perkhidmatan ke atas barang dan
perkhidmatan yang digunakannya. Persoalannya, kebanyakan pengguna tidak
menyedari bahawa harga barang atau perkhidmatan yang dijual oleh peniaga runcit
telah termasuk elemen cukai. Pada hakikatnya, pengenaan GST tidak akan memberi
sebarang perbezaan dalam aspek bebanan cukai yang ditanggung oleh mereka yang berpendapatan
kurang daripada RM3,000 sebulan sebagai contoh kerana pada masa ini mereka
telah pun membayar cukai terhadap barang dan perkhidmatan tertentu yang
digunakan.
2.2.Kesediaan Menerima
Pelaksanaan GST
Merujuk kepada masalah kedua, adakah ekonomi Malaysia dan rakyat
khususnya rakyat bersedia untuk menerima pelaksanaan GST? Pelaksanaan GST
adalah merupakan sebahagian daripada program pembaharuan terhadap sistem percukaian
negara sebagai langkah Kerajaan untuk meningkatkan keupayaan, keberkesanan dan ketelusan
dalam pengurusan cukai. Justeru, dengan wujudnya GST ini boleh dilihat
kebanyakan rakyat tidak bersedia menerimanya terutama dalam ekonomi Malaysia.
Namun begitu, Kerajaan mencadangkan kadar GST yang lebih rendah
daripada kadar cukai semasa bagi tujuan mengimbangi impak GST terhadap rakyat
dan pengguna supaya ianya tidak terlalu membebankan rakyat khususnya golongan
yang berpendapatan rendah. Dengan mengenakan GST pada kadar yang lebih rendah,
dijangka pengguna akan mendapat manfaat daripadanya oleh kerana kebanyakan
barang dan perkhidmatan akan mengalami penurunan harga.
2.3.Kesesuaian Masa Dalam
Melaksanakan GST
Dalam bercakap soal GST, Kerajaan telah menetapkan untuk
melaksanakannya di Malaysia bermula pada 1 April 2015. Sebelum tarikh pelaksanaan
GST itu, pada masa kini Kerajaan sedang giat berusaha untuk memberi pendedahan
dan kefahaman mengenai konsep dan kaedah pelaksanaan GST. Jika sekiranya GST
dilaksanakan, Kerajaan akan memberi ruang masa yang mencukupi di antara 18
hingga 24 bulan kepada pihak industri dan peniaga untuk membuat persediaan bagi
pelaksanaan GST.
Walau bagaimanapun, setengah berpendapat ianya dilihat tidak relevan
dengan situasi sekarang dimana tiada kenaikan gaji yang selaras dengan kemajuan
yang dicapai. Sementara itu, menyentuh mengenai masa sesuai untuk kerajaan
melaksanakan GST, perkara asas yang perlu diselesaikan terlebih dahulu
termasuklah penyediaan sistem terancang serta reformasi sikap dalam pengurusan
ekonomi dan politik dalam usaha mengurangkan kadar penyelewengan dan rasuah
dalam negara yang akan membawa kepada kegagalan pelaksanaan. Begitu juga, dalam
tempoh sekarang, tahap penyampaian maklumat yang lemah menyebabkan kegagalan
masyarakat untuk memahami GST secara komprehensif dan membawa kepada kegagalan
pelaksanaan kerana ketidakfahaman.
2.4. Penyebab Berlakunya
Punca Kenaikan Harga Barang Dan Inflasi
Merujuk kepada pelaksanaan
GST, pengenalan GST boleh membawa peningkatan satu masa dalam kos sara
hidup dan kebarangkalian membawa kepada inflasi yang tidak tinggi. GST boleh
membawa kepada peningkatan dalam harga barang kepada pengguna pada peringkat
awal pelaksanaan tetapi GST tidak akan mempunyai kesan besar ke atas inflasi
menurut Singh (2007). Namun, implementasi Cukai Perkhidmatan dan Barangan akan memberikan
kesan kepada golongan miskin dan sederhana di Malaysia terutamanya.
Negara yang lebih membangun seperti Singapura mampu menyerap cukai
ini kerana pendapatan negaranya yang lebih tinggi. Cukai Perkhidmatan sudah
diguna pakai di Britain, India, Hong Kong, Jepun dan Singapura. Akan tetapi ia
bukan sebab untuk penguatkuasaannya di Malaysia. Status ekonomi dan cara
bagaimana negara tersebut memperoleh pendapatan berbeza dari Malaysia. Pengenalan
GST melalui pengurusan yang baik akan memberi impak besar kepada pendapatan
negara melalui peningkatan kadar pematuhan cukai. Namun, dalam konteks semasa,
apakah GST relevan untuk dilaksanakan sekarang.
3.PENDEKATAN MASALAH
SEBAGAI SATU PELUANG
Kerajaan telah menerima pelbagai reaksi dan pandangan umum sejak membuat
pengumuman rasmi mengenai cadangan pelaksanaan GST di Malaysia pada
Pembentangan Bajet yang lalu. Sesetengah orang berpendapat dalam proses
persediaan ini, kita perlu meningkatkan kualiti penyampaian kita. Peranan media
sebenarnya amat besar untuk memastikan rakyat faham bahawa GST ini ada kebaikan
dan keburukan. Impaknya pasti akan ada. Pada peringkat awal, harga barang
mungkin turun bergantung kepada kadar. Namun dalam jangka masa yang panjang,
ianya pasti akan naik.
Justeru, jika diteliti secara menyeluruh hampir kebanyakkan reaksi
dan pandangan umum tersebut adalah bersifat negatif atau menolak pelaksanaan
GST disebabkan salah faham mereka mengenai GST atau campur tangan politik.
Manakala, pihak yang menerima dan menyokong pelaksanaan GST adalah mereka yang
kebanyakkannya terdiri daripada wakil-wakil akademik, permain-pemain industri
atau ahli-ahli ekonomi yang mempunyai asas pengetahuan yang mencukupi untuk
memahami mekanisma GST.
Ramai yang tidak memahami sebenarnya apa kelebihan GST jika ianya
dilaksanakan seperti yang dirancang. Antara kelebihan GST ialah tidak
merangkumi makanan, bahan dan perkhidmatan asas selain ianya merupakan 'cukai
kepenggunaan' (consumption tax).
Maknanya sekiranya barangan atau perkhidmatan itu digunakan banyak kali, maka
ianya berkadar terus. GST merupakan hasil kepada Kerajaan yang lebih langsung
berbanding dengan cukai pendapatan, sama ada pada individu atau korporat yang
hanya boleh dikutip setahun sekali apabila pengisytiharan dibuat kepada LHDN.
Selain itu, ianya merupakan senjata dalam mengurangkan defisit tahunan bagi
negara yang ekonominya sedang berkembang dan memerlukan lebih imbuhan sektor
awam untuk memacu pertumbuhan dan imbangan bagi program pembangunan
sosio-ekonomi.
Sesetengah berpendapat dan melihat jika situasi ekonomi Malaysia
tanpa pelaksanaan GST masih berterusan, Kerajaan dijangka akan menghadapi
tempoh masa yang sukar dalam menguruskan ekonomi negara pada masa hadapan.
Antara cabaran yang terbesar adalah untuk menangani isu perubahan persekitaran
ekonomi global serta kebarangkalian penyusutan sumber-sumber domestik yang
terhad seperti minyak dan gas. Kesan kepada kekangan sumber hasil pada masa
hadapan akan mengganggu momentum pertumbuhan sebuah negara Malaysia yang makmur
dan maju. Pihak yang akan menjadi mangsa keadaan adalah Rakyat sendiri.
Justeru, bagi menangani isu penolakkan terhadap GST, Kerajaan perlu
melipat gandakan usaha dalam memberikan kefahaman yang secukupnya mengenai GST
kepada Rakyat. Masalah penyampaian maklumat GST menjadi kelemahan utama di
pihak Kerajaan kerana sehingga kini tiada sebarang hebahan yang efektif untuk
menarik penerimaan Rakyat terhadap GST. Sebaliknya, pengguna semakin bertambah
keliru serta salah sangka mengenai GST.
Dalam pada itu, terdapat pelbagai manfaat yang GST boleh menawarkan
kepada pengguna di Malaysia iaitu standard yang lebih baik daripada hidup, kos
yang lebih rendah daripada menjalankan perniagaan, membina negara, keadilan dan
kesaksamaan, sistem penyampaian dipertingkatkan, meningkatkan daya saing
global, pematuhan dipertingkatkan, mengurangkan pita merah, harga adil kepada
pengguna ketelusan yang lebih besar. Antara huraiannya seperti di bawah.
Standard yang lebih baik
daripada hidup
Pendapatan daripada GST boleh digunakan untuk pelbagai tujuan pembangunan
infrastruktur sosial seperti kemudahan kesihatan dan institusi, infrastruktur
pendidikan dan kemudahan awam bagi meningkatkan lagi taraf hidup.
Kos yang lebih rendah
daripada menjalankan perniagaan
Di bawah sistem semasa, sesetengah perniagaan membayar pelbagai
cukai dan tahap yang lebih tinggi cukai atas cukai tetapi dengan adanya GST,
perniagaan boleh mendapat manfaat daripada cukai input sekali gus mengurangkan
kos menjalankan perniagaan.
Membina negara
Dalam membina negara, GST adalah satu kaedah yang lebih baik dan
lebih cekap dalam pungutan hasil untuk kerajaan. Lebih banyak dana boleh
disalurkan ke dalam projek-projek pembinaan negara untuk kemajuan ke arah
mencapai negara berpendapatan tinggi.
Keadilan dan kesaksamaan
Dengan GST juga, cukai dikenakan secara adil di kalangan semua
perniagaan yang terlibat, sama ada dalam sektor pembuatan, pemborongan,
peruncitan mahupun perkhidmatan.
Sistem penyampaian
dipertingkatkan
Dalam pada itu, GST akan ditadbir dalam persekitaran berkomputer
sepenuhnya. Dengan ini boleh mempercepatkan lagi penyampaian terutamanya bagi
menuntut bayaran balik. Secara tidak langsung, ini menjadikan ianya lebih
cepat, lebih cekap dan boleh dipercayai.
Meningkatkan daya saing
global
Harga eksport Malaysia akan menjadi lebih berdaya saing di peringkat
global kerana tidak ada GST dikenakan ke atas barangan dan perkhidmatan yang
dieksport, manakala GST yang dikenakan ke atas input boleh diperolehi semula di
sepanjang rantaian bekalan. Ini akan mengukuhkan lagi industri eksport kita dan
membantu kemajuan negara ini lebih jauh kehadapan.
Pematuhan dipertingkatkan
SST sekarang mempunyai banyak kelemahan yang wujud dalam
pentadbiran. GST telah mekanisme dalam membuat pentadbiran cukai seterusnya
akan mempertingkatkan pematuhan.
Mengurangkan pita merah
Di bawah SST sekarang, perniagaan perlu memohon untuk kelulusan
untuk mendapatkan bahan-bahan bebas cukai dan juga untuk pengecualian khas bagi
barangan modal. Di bawah GST, sistem ini dihapuskan sebagai perniagaan boleh
mengimbangi GST pada input dalam pulangan mereka.
Harga adil kepada pengguna
Sementara itu, GST akan menghapuskan cukai dua kali di bawah SST.
Pengguna akan membayar harga yang lebih adil untuk kebanyakan barangan dan
perkhidmatan berbanding dengan SST yang telah wujud.
Ketelusan yang lebih besar
Berbeza dengan cukai jualan sekarang ini, pengguna akan mendapat
manfaat di bawah GST kerana mereka akan tahu sama ada barang-barang yang
diambil tertakluk kepada cukai dan jumlah yang mereka bayar.
4.KESIMPULAN
Dalam erti kata lain, selagi kita hidup di atas muka
bumi ini hanya terdapat dua perkara yang mustahil untuk dielakkan iaitu
kematian dan bayar cukai. Ini menunjukkan betapa sinonimnya isu percukaian
dengan kehidupan manusia. Kita hanya menyedari cukai pendapatan yang dibayar
terus kepada Kerajaan tanpa kita sedari bahawa kita juga membayar cukai yang
dimasukkan terus dalam harga barangan dan perkhidmatan seperti pembelian
kereta, pakaian, makanan dan lain-lain
barangan dan perkhidmatan yang melibatkan pengguna.
Bagi memacu pertumbuhan ekonomi sesebuah negara,
empat faktor utama yang menjadi penentu ialah penggunaan, pelaburan,
perbelanjaan kerajaan dan eksport bersih. Perbelanjaan Kerajaan banyak
bergantung kepada jumlah hasil cukai yang berjaya dikutip. Hasil cukai
merupakan penyumbang utama kepada jumlah hasil Kerajaan. Jika hasil cukai
meningkat, Kerajaan boleh melaksanakan pelbagai projek untuk menggerakkan
pertumbuhan ekonomi.
Apabila jumlah hasil Kerajaan tidak mencukupi,
kedudukan kewangan kerajaan akan mengalami defisit. Bagi menampung defisit tersebut,
Kerajaan perlu membuat pinjaman untuk membiayai perbelanjaan pembangunan.
Sistem percukaian Malaysia juga mempunyai asas yang sempit kerana pergantungan
yang keterlaluan kepada cukai pendapatan. Sekiranya keuntungan syarikat
berkurangan, jumlah kutipan cukai pendapatan juga berkurangan dan keadaan ini
memberikan tekanan kepada hasil Kerajaan.
GST tiada kumpulan sasar tertentu, sebaliknya GST
akan melibatkan keseluruhan pengguna. Kerajaan tiada pilihan selain daripada
memperbetulkan persepsi pengguna mengenai hakikat keperluan GST untuk pembinaan
sebuah negara bangsa yang terbilang. Persepsi-persepsi negatif mengenai
ketelusan, akauntabiliti dan sikap amanah di dalam pengurusan perbendaharaan
negara perlu ditangani secara efisyen oleh Kerajaan.
Oleh yang demikian, GST tidak akan membebankan
pengguna kerana ia menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan sedia ada. GST
merupakan langkah kehadapan bagi menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara
maju. Oleh sebab GST menggantikan cukai jualan dan cukai perkhidmatan sedia
ada, maka pelaksanaan GST dijangka tidak akan menyebabkan berlakunya kenaikan
harga barangan dan perkhidmatan, melainkan jika kadar cukai yang dikenakan
adalah lebih tinggi daripada kadar cukai jualan dan perkhidmatan yang dikenakan
pada masa ini.
Selain itu, pelaksanaan GST juga memerlukan kerjasama politik yang
matang. Parti-parti politik di Malaysia perlulah meminggirkan kepentingan
politik masing-masing buat seketika bagi membolehkan perkara yang betul
mengenai masa depan ekonomi negara dapat dilakukan untuk kebaikan seluruh pengguna
di Malaysia. Kritikan yang diberikan haruslah bersandarkan kepada ilmu
pengetahuan yang menyeluruh mengenai GST bukan hanya semata-mata berdasarkan
ilmu picisan yang dituntut di kedai-kedai kopi atau dipetik dari cogankata
murahan di laman-laman sosial semata-mata. Jadilah pemimpin contoh yang adil
dan beramanah demi masa depan negara Malaysia yang tercinta.
2567 Perkataan
APENDIKS
5.RUJUKAN / REFERENSI
Apa Itu GST?. (n.a.).
[Online].
penerangan-ringkas-mudah.html. [2014, Januari 25].
GST sistem cukai lebih tersusun. (n.a.) [Online].
lebih-tersusun.html. [2014, Januari 25].
Apa itu GST dan Kesannya pada kita?. (2011). [Online].
apa-itu-gst-dan-kesannya-pada-kita/173218662732664. [2014, Januari
25].
Apakah Itu GST?. (2013).
[Online].
itu-gst.html. [2014, Januari 25].
Apa Itu Goods & Services Tax (GST)?. (2013). [Online].
Available : http://www.pakdi.net/apa-itu-goods-services-tax-gst/.
[2014, Januari 25].
Apa Itu GST. (2013).
[Online].
[2014, Januari 26].
Apa Kesan GST Enam Peratus Kepada Pengguna. (2013). [Online].
/apa-kesan-gst-enam-peratus-kepada-pengguna/. [2014, Januari 26].
Apa Itu GST. (2010).
[Online].
Available : http://pemikirkaya.com/kepenggunaan/apa-itu-gst/.
[2014, Januari 26].
GST Perkemas Sistem Kewangan Negara. (n.a.). [Online].
faham-apa-itu-gst.html. [2014, Januari 26].
Frequent Asked Questions (FAQ). (n.a.). [Online].
[2014, Januari 26].
GST Mengatasi Masalah Elak Cukai Pendapatan. (2013). [Online].
masalah-elak-cukai-pendapatan/. [2014, Januari 26].
GST Atasi Masalah Peniaga Elak Cukai. (n.a.) [Online].
dn_06/GST-atasi-masalah-peniaga-elak-cukai. [2014, Januari 26].
INFO : Apa Itu Kelebihan GST Part 2. (2013). [Online].
kelebihan-gst-part-2.html. [2014, Januari 26].
GST Untuk Kebaikan.
(n.a.). [Online].
[2014, Januari 26].
Abdul Wahab,
M.I. (n.a.). Tiga Masalah Pelaksanaan GST
Di Malaysia. [Online].
[2014, Januari 27].
Shokhawi, A.
(2013). Pemahaman Mengenai Cukai, Asas
Kepada Penerimaan GST.
[Online]. Available : http://gst-m.blogspot.com/2013/07/pemahaman-
mengenai-cukai-asas-kepada.html. [2014, Januari
27].
No comments:
Post a Comment