1.PENGENALAN
Umum tidak mengetahui bahawa persekitaran makro boleh mempengaruhi
keputusan organisasi yang dibuat untuk jangka masa yang panjang dan ianya
merupakan unsur atau elemen yang tidak boleh dikawal. Memahami persekitaran
makro atau persekitaran luaran di dalam menguruskan sesuatu organisasi adalah
sangat penting dan menentukan kejayaan serta mempengaruhi keputusan dalam
sesuatu perniagaan yang dijalankan. Persekitaran makro adalah persekitaran yang
diluar kawalan organisasi tetapi organisasi perlulah sentiasa mengawasinya
kerana persekitaran ini boleh memberi peluang dan ancaman kepada organisasi. Ekoran
daripada kesukaran usahawan-usahawan untuk mengawal persekitaran yang ada, para
usahawan perlulah bijak untuk menanganinya dengan memahami elemen-elemen
persekitaran makro tersebut.
Bagi melihat kesan persekitaran makro terhadap sesebuah organisasi,
organisasi yang telah dipilih adalah Nestlé.
Hampir setiap dari rakyat Malaysia yang berusia lebih setengah abad pastinya
mempunyai kenangan bersama Nestlé seawal
zaman kanak-kanak mereka. Nestlé
menjadi salah satu produk pemakanan yang popular di Malaysia sehinggalah kini. Makanan
dan minuman memainkan peranan yang semakin penting dalam kehidupan manusia bukan
sahaja kerana kepuasan dan kenikmatan sosial makan bersama tetapi lebih dari
segi kesihatan dan nutrisi peribadi.
Nestlé ialah sebuah syarikat pembuat makanan berpakej multinasional yang
ditubuhkan dan beribu pejabat di Switzerland. Penubuhannya timbul daripada satu
gabungan pada tahun 1905 antara Anglo-Swiss
Milk Company, sebuah syarikat susu yang ditubuhkan oleh adik-beradik Page
di Cham, Switzerland pada tahun 1866 dan Farine
Lactée Henri Nestlé Company yang didirikan pada tahun 1867
oleh Henri Nestlé yang menghasilkan produk makanan bayi. Sesetengah jenama
Nestlé dikenali di seluruh dunia lalu menjadikannya peneraju pasaran sedunia
dalam penghasilan sebilangan produk, termasuk susu, coklat, konfeksi, air
botol, kopi, krimer, perasa makanan dan makanan haiwan.
Sementara itu, Nestlé
bermula di Malaysia pada tahun 1912 sebagai Anglo-Swiss
Condensed Milk Company di Pulau Pinang dan kemudian berkembang ke Kuala
Lumpur perlu pada tahun 1939. Sejak tahun 1962 dengan kilang pertama di
Petaling Jaya, Nestlé Malaysia kini
mengeluarkan produk dalam 7 kilang-kilang dan beroperasi dari ibu pejabatnya di
Mutiara Damansara. Syarikat Nestlé Malaysia telah disenaraikan di BSKL kini
dikenali sebagai Bursa Malaysia Berhad pada 13 Disember 1989. Hari ini, syarikat
ini mempunyai lebih daripada 5000 orang dan mengeluarkan serta memasarkan lebih
daripada 300 produk halal di Malaysia. Antara jenama produk keluaran Nestlé seperti MILO, NESCAFÉ, MAGGI,
NESPRAY dan KIT KAT yang merupakan
pilihan utama rakyat Malaysia.
Sebagai warga korporat yang bertanggungjawab, Nestlé di Malaysia mengilang, import dan mengedarkan hanya produk
Halal yang telah disahkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan
pihak berkuasa Islam yang diiktiraf yang berkaitan. Status Halal yang diperakui
untuk semua produk Nestlé memberi
jaminan bahawa produk Nestlé
dihasilkan, diimport dan diedarkan di bawah kawalan yang ketat dari segi
kebersihan dan kebersihan selaras dengan akidah Islam. Logo Halal dimasukkan
dalam semua pembungkusan dan menunjukkan bahawa produk yang disediakan mengikut
kehendak Islam yang ketat dan mematuhi tahap kebersihan, kualiti dan
keselamatan yang ketat supaya dihargai oleh semua pengguna di Malaysia.
Nestlé di Malaysia berusaha untuk menawarkan produk-produk yang berkaitan
dengan gaya hidup yang sentiasa berubah dan keperluan pengguna. Syarikat Nestlé melabur lebih daripada RM6 bilion
setiap tahun pada R&D dan telah mengambil Inovasi berterusan dan
pengubahsuaian untuk memastikan bahawa produk-produknya memenuhi keperluan.
Pusat Penyelidikan Nestlé Consumers
di Lausanne, Switzerland menggunakan Saintis, Pakar dan kakitangan sokongan
teknikal yang berkhidmat di rangkaian 27 R&D Pusat di seluruh dunia.
2.ELEMEN-ELEMEN
PERSEKITARAN MAKRO
Di dalam dunia perniagaan, terdapat empat elemen persekitaran makro
yang terpaksa dan perlu dihadapi oleh semua organisasi iaitu elemen ekonomi,
teknologi, kebudayaan sosial serta politik dan undang-undang.
2.1.Elemen Ekonomi
Persekitaran ekonomi dapat dilihat melalui faktor-faktor yang
mempengaruhi kuasa beli pengguna dan corak perbelanjaan. Pemasar harus
mengawasi pola utama pendapatan dan perubahan pola perbelanjaan pengguna.
Sebarang perubahan sama ada dalam bentuk positif dan negatif di dalam
pembolehubah utama ekonomi seperti kadar faedah, pola pendapatan, kos hidup,
simpanan dan pinjaman akan memberi kesan terhadap pasaran. Kuasa membeli
pengguna bergantung kepada harga, pendapatan semasa, kredit dan tabungan.
Contohnya, syarikat Nestlé merupakan
antara pilihan utama rakyat Malaysia dari segi menggunakan produk keluaran
mereka.
2.2.Elemen Teknologi
Banyak teknologi baru telah dicipta bagi menggantikan teknologi
lama. Kadar perubahan teknologi adalah cepat dan pantas pada masa kini. Melalui
perubahan dan inovasi teknologi ini, lebih banyak peluang dan pasaran baru
dapat diwujudkan. Contohnya, Nestlé
membelanjakan sebanyak RM150 juta bagi fasa pertama kilang barunya, yang akan
menggandakan kapasiti pengeluaran segmen sedia untuk diminum (RTD) di Malaysia.
Teknologi canggih kilang itu akan mengoptimumkan kapasiti dan kecekapan, yang
akan memastikan produktiviti tinggi. Kemudahan itu dilengkapkan dengan
ciri-ciri reka bentuk mapan seperti sistem pemulihan haba dan air bagi
mengurangkan penggunaan tenaga dan air di samping meminimumkan jejak karbon
alam sekitar syarikat.
2.3.Elemen Kebudayaan
Sosial
Elemen kebudayaan Sosial ini terdiri daripada institusi dan pengaruh
lain yang mempengaruhi asas, persepsi, keutamaan serta gelagat sesebuah
masyarakat. Individu yang dibesarkan dalam kelompok masyarakat membentuk nilai
dan kepercayaan mereka berdasarkan norma masyarakat tersebut. Kebudayaan sosial
terdiri daripada dua aspek iaitu aspek demografi dan aliran kebudayaan dalam
masyarakat.
2.3.1.Aspek Demografi
Merangkumi ciri-ciri kependudukan, contohnya seperti umur, jantina,
bilangan penduduk, kaum atau bangsa, taburan pendapatan, bandar atau luar
bandar. Perubahan-perubahan ini akan membawa kepada perubahan pada permintaan,
kuasa beli, sasaran, saiz pasaran dan sebagainya. Sebarang keputusan di dalam
menjalankan perniagaan atau operasi perniagaan mestilah mengambil kira
perubahan-perubahan ini.
2.3.2.Aspek Aliran Budaya
Merangkumi cara hidup dan nilai sosial masyarakat, kepercayaan,
bahasa yang digunakan, gaya hidup keluarga, perubahan citarasa pengguna dan
lain-lain lagi. Elemen-elemen ini pasti akan mengubah pola permintaan dan ianya
akan mempengaruhi keputusan-keputusan yang akan dibuat oleh syarikat atau
usahawan.
Sebagai contoh, Nestlé
telah menerima pakai amalan Halal sejak awal tahun 1970 apabila kilangnya
bermula bertapak di Malaysia. Nestlé
komited mengimport dan mengedarkan hanya produk yang disahkan halal oleh badan
pensijilan Islam yang diberi kuasa sejak tahun 1994 serta melaksanakan audit
Halal dalaman dan sistem jaminan Halal sejak tahun 2008.
2.4.Elemen Politik Dan
Undang-undang
Elemen ini merujuk kepada pelaksanaan dan penggubalan undang-undang
oleh pihak kawalan organisasi yang memberi pengaruh atau had di dalam firma
atau individu dalam masyarakat. Undang-undang di dalam persekitaran makro
meliputi peraturan-peraturan yang diperuntukkan oleh pihak kerajaan seperti
reka bentuk produk dan menetapkan harga terhadap barang kawalan, pengiklanan,
upah dan persekitaran tempat kerja seperti rangka undang-undang yang diwujudkan
yang memerlukan syarikat memenuhi atau mematuhi undang-undang yang ditetapkan.
Organisasi juga dikawal oleh undang-undang yang sedia ada seperti
Undang-Undang Kontrak, Undang-Undang Jualan Barang-Barang, Undang-unang Sewa
Beli, Undang-Undang Perkongsian, Undang-Undang Syarikat dan sebagainya.
Syarikat tidak boleh sesuka hati melakukan sesuatu perkara bagi tujuan membaiki
dan mengekalkan keadaan yang sedia ada. Contohnya syarikat Nestlé telah menetapkan undang-undang syarikat melalui matlamatnya
di mana bertujuan untuk tidak menaikkan harga produk yang ditawarkan walaupun
harga komoditi meningkat demi mengekalkan kesetiaan pelanggan. Nestlé juga sentiasa melakukan kajian
mencari penyelesaian baru untuk tidak menaikkan harga melalui Nestlé Continuing Excellence Initiatives
(NCEI). Nestlé memperkenalkan “Good Food, Good Life” sebagai slogan
untuk menarik minat pelanggan menggunakan produk yang ditawarkan.
3.KESAN ELEMEN-ELEMEN
PERSEKITARAN MAKRO KE ATAS NESTLE
3.1.Kesan Elemen Ekonomi
Kesan elemen ekonomi boleh mempengaruhi kuasa beli dan corak
perbelanjaan pengguna. Faktor-faktor ekonomi adalah kebimbangan kepada firma
pemasaran kerana boleh mempengaruhi permintaan, kos, harga dan keuntungan.
Antara perubahan di dalam pendapatan iaitu apabila pendapatan meningkat, kuasa
beli juga akan meningkat.
3.2.Kesan Elemen Teknologi
Teknologi merupakan tenaga yang paling dramatik yang memberi kesan
kepada sesebuah organisasi. Dengan menukarkan teknologi boleh menjejaskan
permintaan bagi produk dan perkhidmatan firma, proses pengeluaran dan
bahan-bahan mentah serta turut menjejaskan proses dalam melaksanakan tugasan.
Menurut Yusof et al (2004), beliau mengatakan bahawa tindakan organisasi
membawa masuk teknologi yang baru ke dalam organisasi yang mempunyai teknologi
yang lebih rendah, akan memberi kesan kejutan kepada organisasi tersebut.
Tindakan ini akan menyebabkan kesukaran kepada organisasi untuk saling
menyesuaikan diri terutamanya jika perubahan bertentangan dengan polisi atau
objektif sebenar organisasi.
Perubahan ini mengakibatkan pembaziran dari segi masa, pengangguran,
tenaga, wang dan juga sumber-sumber lain. Ia juga mengancam survival produk,
firma atau industri. Perubahan teknologi telah menyebabkan lebih banyak peluang
dan ancaman kepada pemasar. Ini kerana peningkatan dalam teknologi banyak
mempengaruhi dunia pemasaran. Teknologi juga telah mengubah proses pengeluaran
sesebuah organisasi. Dengan penggunaan mesin berteknologi tinggi dan canggih
akan dapat mengurangkan kesilapan manusia dan menurunkan kos pengeluaran. Namun
begitu teknologi juga boleh mengubah dan menghapuskan perniagaan ataupun
industri yang sedia ada.
3.3.Kesan Elemen
Kebudayaan Sosial
Kesan elemen kepada Nestlé
ialah kebudayaan sosial sama ada melalui demografi atau kebudayaan. Elemen
persekitaran demografi boleh mempengaruhi pemasar dalam strategi pemasaran
meliputi jumlah kuantiti produk yang akan dikeluarkan, produk yang sesuai
dikeluarkan dan sebagainya. Sekiranya strategi yang digunakan tidak sesuai, ini
akan merugikan syarikat. Menurut Kotler et el (2011),
melalui kebudayaan, institusi dan kuasa-kuasa lain memberi kesan kepada
nilai-nilai asas masyarakat, persepsi, keutamaan dan tingkah laku.
Elemen persekitaran ini boleh memberi ancaman dan peluang kepada
organisasi terutama dari aspek keperluan dan kehendak pelanggan. Contohnya, sesetengah
amalan perniagaan Nestlé pernah
diselubungi kontroversi, terutamanya kes yang mana susu bayi dipasarkan di
negara-negara membangun, lalu mencetuskan pemboikotan Nestlé.
3.4.Kesan Elemen Politik
Dan Undang-undang
Politik dan undang-undang yang dibuat merupakan sebahagian daripada
persekitaran makro di mana setiap kumpulan yang berlainan akan bersaing dengan
tujuan untuk memperolehi perhatian dan sumber. Keadaan ini berlaku kerana para
usahawan atau majikan telah menggunakan kekuatan politik yang mereka ada. Para
usahawan perlu menerima dan mematuhi polisi, undang-undang dan peraturan di
mana perniagaan tersebut dijalankan. Usahawan terpaksa menerima unsur-unsur
politik dan undang-undang yang dibuat atau telah di buat bagi tujuan pelaburan.
Antaranya, merujuk kepada berlakunya
rasuah, ketidakstabilan dan keganasan di kawasan di mana perniagaan dijalankan.
Di kawasan yang risiko politik adalah tinggi, adalah sukar dan
mempunyai kos yang tinggi untuk usahawan membeli, melindungi dan mengatur
sumber yang menyebabkan berlakunya penambahan kos untuk pelaburan baru.
Undang-undang penting yang dilihat yang boleh menjejaskan perniagaan atau
pelaburan termasuklah undang-undang dalam bidang kepenggunaan, hubungan
pekerja, alam sekitar dan amalan yang kompetitif. Persekitaran ini boleh
mempengaruhi sesebuah organisasi khususnya mempengaruhi objektif organisasi,
dasar, keputusan, sekatan undang-undang dan juga undang-undang berkaitan cukai.
Melalui undang-undang halangan perdagangan dan tariff yang dikenakan terhadap
perkhidmatan dan barangan yang didagangkan dalam pasaran antarabangsa. Keadaan
ini bukan sahaja menyekat, malah menghalang sumber aliran bebas dari negara
lain.
4.CARA UNTUK MENGURUSKAN
ELEMEN-ELEMEN PERSEKITARAN MAKRO DALAM NESTLE
4.1.Aspek Ekonomi
Nestlé perlu membuat analisa dan kajian terhadap dasar ekonomi, sistem
ekonomi dan persekitaran ekonomi sama ada pada tahap tempatan, nasional dan
global di mana operasi dan perkhidmatan mereka dijalankan. Ini kerana
persekitaran ekonomi memainkan peranan penting di dalam kegagalan dan kejayaan
sesebuah organisasi. Nestlé perlu
mengenalpasti tahap keadaan ekonomi yang akan atau memberi lebih kesan kepada
organisasi serta harus meninjau, memantau, meramal dan mentafsir persekitaran
ekonomi sama ada diperingkat domestik atau dunia. Sementara itu, Nestlé bukan sahaja perlu mengkaji
suasana persekitaran semasa memulakan perniagaan tetapi juga semasa perniagaan
sedang berkembang. Persekitaran ekonomi merangkumi semua produk dan penghasilan
dalam perkhidmatan, pengedaran, penjualan dan penggunaan. Menurut Cheng Soon
(2009), beliau menyatakan bahawa setiap organisasi perlu saling berhubungkait
antara satu sama lain.
4.2.Aspek Teknologi
Dalam bercakap soal aspek teknologi, penggunaan teknologi baru dilihat
lebih konsisten dan efisen. Nestlé
perlu membuat perubahan kecil terhadap reka bentuk, produk formulasi dan
pengeluaran serta bahan dan pengedaran. Melalui ini, penciptaan teknologi baru
selalunya mempunyai nilai ekonomi dan tiada saingan pada peringkat awal serta
dimonopoli oleh sesebuah organisasi tertentu. Nestlé juga perlu bijak dalam mengawal dan memantau perubahan
teknologi serta mengesan penggunaan teknologi untuk membantu mengisi keperluan
manusia supaya produk yang lebih inovatif dapat dicipta dan diterima dipasaran
sasaran seterusnya mengurangkan kos dan meningkatkan kualiti dalam pengeluaran
produk dan membawa kepada inovasi.
4.3.Aspek Kebudayaan
Sosial
Sesebuah organisasi seperti Nestlé
perlu membuat pemantauan dan penyelidikan sama ada dalam aspek lokasi, saiz,
kepadatan, bilangan penduduk, kelas sosial dan statistik lain berhubung
populasi penduduk dalam sesebuah kawasan. Ini kerana secara tidak langsung mempengaruhi
perkembangan sesebuah organisasi terutama dalam aspek jumlah kuantiti produk
yang akan dikeluarkan atau produk yang sesuai dikeluarkan kerana populasi membentuk
pasaran. Ini dapat dilihat melalui populasi penduduk di mana peningkatan
populasi menyebabkan kuasa beli akan menjadi semakin besar.
Selain itu, kesemua unsur ini menjadi faktor sumbangan kepada
kehendak pengguna, kuasa membeli dan kapasiti organisasi. Dengan ini sesebuah
organisasi perlu melihat terlebih dahulu faktor-faktor demografi sebelum
membuka atau memulakan operasi dalam perniagaan mereka. Sementara itu, Nestlé juga perlu menilai dan memantau
pertukaran cara hidup masyarakat bagi tujuan untuk mengenalpasti peluang
perniagaan.
4.4.Aspek Politik Dan
Undang-undang
Nestlé terutamanya perlu menilai dan mengawasi persekitaran politik
sepenuhnya untuk mengenalpasti ancaman dan peluang yang ada. Nestlé juga perlu mengawasi apa yang
sedang dan akan berlaku kerana ianya akan memberi kesan, samaada secara
langsung atau tidak langsung kepada syarikat. Ini bertujuan agar tindakan yang
dilakukan tidak mendatangkan sebarang masalah iaitu dengan membuat perancangan
produk dan program pemasaran syarikat. Keadaan ini dapat mewujudkan persaingan
yang sihat di dalam organisasi dan ianya juga memberi peluang untuk memulakan
dan mengembangkan perniagaan mereka sendiri.
Menurut Hogan et al (1999), memperbaiki pengurusan persekitaran
undang-undang iaitu dengan cara meningkatkan dan menetapkan peraturan, garis
panduan dan dasar-dasar dalam sesebuah organisasi wajib dipatuhi. Selain itu,
ianya bertujuan mewujudkan atau mengenakan kawalan untuk menghadkan keuntungan
yang berlebihan serta menggalakkan penggunaan oleh para pelanggan. Selain
bertujuan untuk menggalakkan pelanggan atau pembekal membayar kos penuh dan
mengenakan kawalan untuk mencegah tingkah laku yang jahat serta memantau dan
menguruskan prestasi dan kualiti bagi memastikan standard yang boleh diterima.
5.KESIMPULAN
Persekitaran merujuk kepada faktor yang memberi kesan positif atau
negatif kepada keupayaan organisasi untuk terus beroperasi dan berkembang di
samping mengekalkan urus niaganya dengan para pembeli dan pengguna sasaran.
Perubahan sentiasa berlaku dalam persekitaran samaada secara mendadak, perlahan
atau tidak menentu. Keadaan ini juga mampu memberi kesan yang mendalam dan
mengejut kepada organisasi. Oleh itu, apa yang dapat dirumuskan adalah
organisasi berada di dalam satu persekitaran yang luas. Dalam persekitaran ini,
wujud kuasa-kuasa yang boleh dikawal dan tidak boleh dikawal yang mana akan
memberi peluang serta ancaman kepada keupayaan organisasi untuk terus
beroperasi. Apabila sesebuah organisasi mula beroperasi, ianya tidak berada dalam
satu keadaan yang strategik atau tidak berubah.
Untuk berjaya dengan lebih kehadapan berbanding dengan organisasi
lain, Nestlé perlu mematuhi strategi
persekitaran organisasi serta di mana ianya beroperasi atau dapat membentuk
semula organisasi tersebut dengan lebih baik melalui pilihan strategi yang berkesan.
Apa yang dapat dilihat disini adalah langkah yang perlu di ambil untuk mengurus
elemen ini ialah dengan membuat perancangan yang baik di mana sesebuah
organisasi perlu memahami persekitaran makro terlebih dahulu. Ini kerana, sesebuah
organisasi bukan sahaja perlu mengkaji suasana persekitaran semasa memulakan
operasi organisasi, malah perlu juga mengkaji semasa operasi organisasi sedang
berkembang. Sesebuah organisasi dilihat gagal apabila strategi organisasinya
tidak sesuai dengan persekitaran di mana organisasi tersebut beroperasi.
Dalam erti kata lain, sesebuah organisasi boleh dipengaruhi oleh
persekitaran ini namun, organisasi tidak boleh mempengaruhi persekitaran ini.
Sesebuah organisasi itu perlu mengetahui strategi perancangan yang perlu
diselaraskan agar organisasi boleh mendapatkan dan mengekalkan syarikat
tersebut terutama dalam aspek berdaya saing. Justeru, persekitaran makro
terdiri daripada kuasa-kuasa yang berada di luar organisasi dan secara amnya dan
tidak boleh diubah oleh tindakan organisasi tersebut. Persekitaran ini dilihat
berhubung secara tidak langsung dengan organisasi.
Setelah mengawasi serta mengetahui peranan dan pengaruh persekitaran
makro kepada sesebuah organisasi terdapat kesan secara langsung dan tidak
langsung yang boleh memberikan peluang dan ancaman untuk jangka waktu pendek
atau panjang dan menjadikan organisasi semakin kukuh atau sebaliknya bergantung
kepada tindakan dan pendekatan yang di ambil oleh organisasi tersebut. Oleh
itu, sesebuah organisasi perlulah mengawasi sebarang perubahan yang berlaku di
dalam elemen-elemen tersebut agar tidak memberi kesan yang buruk kepada organisasi
itu sendiri.
2496 Perkataan
APENDIKS
6.RUJUKAN / REFERENSI
Macro
Environment Forces. (n.a.). [Online].
Environment-Elements-734276.html.
[2014, Februari 16].
Macro
Environment Elements. (n.a.). [Online].
[2014,
Februari 17].
Mengenalpasti
Faktor-faktor Persekitaran Makro Yang Mempengaruhi Aktiviti Perniagaan
Syarikat. (n.a.). [Online].
Available : http://unclemilydungun.blogspot.com/2011/07/mengenalpasti-faktor-faktor.html.
[2014, Februari 17].
Keusahawanan. (2009). [Online].
keusahawanan.html.
[2014, Februari 17].
Persekitaran
Perniagaan. (n.a.). [Online].
persekitaran-perniagaan/.
[2014, Februari 18].
Impact
Of Macro Environment Forces On The Components Of The Core Marketing System. (n.a.). [Online].
Macro-Environment-Forces-On/162521.
[2014, Februari 18].
Nestlé. (n.a). [Online].
Available : http://www.nestle.com.my/. [2014, Februari
19].
Sejarah
Nestlé. (n.a.). [Online].
[2014,
Februari 19].
Nestle
Tambah Jumlah Pelaburan Di Malaysia. (20110
[Online].
pelaburandiMalaysia/Article.
[2014, Februari 19].
Komitmen
Nestle Malaysia Diiktiraf. (2013). [Online].
malaysia-diiktiraf-1.216044.
[2014, Februari 19].
PERKHIDMATAN PEMBIAYAAN LE-MERIDIAN. syarikat pinjaman yang memberi saya pinjaman sebanyak 5,000,000.00 USD Apabila pelabur-pelabur lain yang lain telah mengabaikan tawaran saya tetapi Le_Meridian Funding Service memberi saya pinjaman yang memuaskan. langsung ke pembiayaan pinjaman dan projek dari segi pelaburan. mereka menyediakan penyelesaian pembiayaan kepada syarikat dan individu yang mencari akses kepada dana pasaran modal, mereka dapat membantu anda membiayai projek anda atau mengembangkan perniagaan anda. Hubungi E-mel :::: lfdsloans@lemeridianfds.com Juga lfdsloans@outlook.com atau Tulis pada Whatsapp Nombor pada 1- (989-394-3740) Berpikir Baik,
ReplyDelete